Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Kia Opirus
Południowokoreańskie samochody kojarzą się raczej z kompaktowymi, bądź też miejskimi konstrukcjami. Kia Opirus jest jednak kompletnym zaprzeczeniem tej teorii, gdyż model ten to luksusowy sedan rodem z Korei Północnej, czyli przedstawiciel bardzo rzadkiego gatunku samochodów. Dziś nie jest już budowany i nie doczekał się bezpośredniego następcy w Europie.
Kia Opirus – historia modelu
Kia wbrew opinii jaką posiada była obecna w segmencie luksusowych limuzyn na przełomie XX i XXI wieku. Jedną z nich jest właśnie Kia Opirus, czyli jeden z niewielu przedstawicieli klasy wyższej z południowokoreańskiej marki, który trafił również do Europy. Debiut Opirusa miał miejsce podczas prestiżowych targów motoryzacyjnych w Genewie Geneva Motor Show 2003. Wynikało to z faktu, że producent z Korei Południowej zdecydował się swoją propozycję w segmencie E wprowadzić również na rynki globalne, a nie sprzedawać ją tylko w rodzimej Korei Południowej.
Auto naturalnie nie miało rzucić rękawicy modelom z segmentu premium, a innym limuzynom takich producentów jak Citroen, Peugeot, Saab, czy też Toyota. Opirus zwraca na siebie uwagę dość niecodziennym, jak na auto z 2003 roku designem. Pas przedni zdobi wąski, chromowany grill, a po jego bokach znajdziemy zestawy składające się z dwóch okrągłych reflektorów, które mogą przypominać te z Mercedesa klasy E W210. Tył samochodu może za to przypominać taką konstrukcję jak Mazda MX-5 poprzez zwartą bryłę z poziomo umieszczonymi podłużnymi reflektorami. Bazą do powstania Kii Opirus jest płyta podłogowa z Hyundaia Grandeur XG.
Z profilu Kia Opirus ma elegancką, typową dla limuzyny linię boczną. 4 lata po rozpoczęciu produkcji, czyli w 2007 roku przeprowadzono pierwszy facelifting modelu. Koreańczycy zmienili w nim atrapę chłodnicy, która stała się znacznie szersza, a najbardziej odświeżono tył auta. Tym razem lampy są podłużne, lecz ułożone pionowo, a nie poziomo dzięki czemu samochody prezentują się bardziej elegancko. Ponadto poprawiono zestrojenie zawieszenia i wnętrze poprzez zamontowanie w nim nowej deski rozdzielczej.
Mimo tego, że Opirus jest naprawdę niezłym autem o bogatym wyposażeniu jak na swoje czasy, które było oferowane w atrakcyjnej cenie nie przyjął on się w Europie. Wynikało to przede wszystkim z małego prestiżu dziś znacznie bardziej znanej marki, a także samego wyglądu auta, który nie każdemu przypadł do gustu. Z tego powodu model, który zniknął z produkcji w 2010 nie doczekał się swojego następcy w Europie. Kolejna limuzyna od Kii jednak powstała i jest nią model Cadenza.
Kia Opirus – dane techniczne i wymiary
Kia Opirus jest typowym sedanem klasy wyższej o długości około pięciu metrów. Wartość ta wynosi dokładnie 4980 milimetrów, a po liftingu w 2006 roku auto wydłużyło się do 5001 milimetrów. Szerokość limuzyny mierzy 1850 milimetrów, a wysokość sięga 1485 milimetrów. Masa własna wynosi 1864 kilogramy, a rozstaw osi to 2800 milimetrów. W zbiorniku zmieści się 70 litrów paliwa. Bagażnik może pomieścić 480 litrów, jednak w wersji poliftowej powiększono go do 495 litrów. Samochód może pochwalić się otrzymaniem pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Kia Opirus – gama silnikowa
Pod maską znajdziemy jedynie benzynowe jednostki V6. W Europie oferowane były silniki o pojemności 3.5 oraz 3.8 litra. Moc tej słabszej jednostki wynosi dokładnie 203 KM przy 5500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy to 298 Nm i jest dostępny przy 3500 obr./min. Mocniejszy i większy silnik generuje 267 koni mechanicznych, które są dostępne przy 6000 obrotów na minutę oraz 353 niutonometry będące do dyspozycji przy 4500 obrotów na minutę. Jednostki te dobrze pracują z instalacją gazową, która jest chętnie zakładana z racji na spore zużycie paliwa.
Kia Opirus – ceny używanych modeli
Kia Opirus jest dość rzadko spotykana na rynku aut wtórnych. Dostępne są jedynie pojedyncze egzemplarze warto około 10 tysięcy złotych. Najczęściej mają one pod maską silnik 3.5 V6, który bardzo często łączy się z instalacją LPG. Auta zazwyczaj pochodzą sprzed jedynego w Europie faceliftingu.