Kia Stonic

Kia Stonic - jaki silnik najlepszy?

Nowoczesny crossover, reprezentujący segment B, jakim jest Kia Stonic stanowi bardzo ważny model w koncepcji sprzedażowej koreańskiego producenta. Stonic pojawiła się na rynku pod koniec 2017 roku, zastępując mało popularnego Soula. Charakterystyczny wygląd pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, jednocześnie wytyczając nowe szlaki dla crossoverów. Niewielki, lekko podniesiony styl Stonic przypadł do gustu również polskim klientom, którzy w 2019 roku niezwykle chętnie kupowali ten model samochodu.

Zdecydowanie to, co wyróżnia Stonic to doskonałe zagospodarowanie miejsca w kabinie, a także świetne wzornictwo, pokazujące pomysłowość i stawianie na nowe rozwiązania przez Koreańczyków. Kia Stonic ma do zaoferowania trzy jednostki napędowe, z których dwie to warianty benzynowe i jedna dieslowa. Mimo dość uszczuplonej gamy silników, każdy klient powinien znaleźć coś odpowiedniego dla własnych preferencji. Warto wiedzieć decydując się na zakup modelu Kia Stonic jaki silnik wybrać.

 

Kia Stonic – który silnik wybrać?

Podstawowa jednostka to motor o pojemności skokowej 1.4 litra. Posiada on cztery cylindry, a jego moc wynosi 100 koni mechanicznych. Przy tych parametrach auto nie wykazuje dużego apetytu na paliwo. Zgodnie z opisem producenta spalanie w mieście wynosi około 8 litrów, na trasie plasuje się w przedziale około 5.5-6/100 km. Silnik został sprzężony z sześciostopniową manualną przekładnią biegów. Z kolei dla użytkowników ceniących sobie większą dynamikę przygotowana została wersja doładowana o pojemności litra o mocy 120 koni mechanicznych. Od zera do setki auto rozpędza się w 10,3 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 185 km/h. Powyższa wersja występuje w dwóch wariantach z manualną bądź automatyczną skrzynią biegów.

Na szczycie znajduje się silnik dieslowy o pojemności 1.6 litra i mocy 115 koni mechanicznych. Ta jednostka jest najdroższa w całej palecie, ale wybór właśnie tej opcji będzie miał największy sens w momencie, kiedy dużo czasu spędza się w trasie. Z kolei kierowcy, którzy większość czasu spędzają w mieście bądź pokonują bardzo krótkie odcinki tras, powinni raczej skupić się na silniku benzynowym w wersji jednolitrowej. Jednostka benzynowa ma dodatkowe charakterystyczne cechy – pomimo nowoczesności samego modelu, ten silnik jest wyjątkowo prosty w budowie, nie znajdziemy tam chociażby bezpośredniego wtrysku paliwa, turbodoładowania czy intercoolera. Choć dla wielu to wątpliwe, ale brak tak kosztownych części nie tylko obniża koszty produkcji, ale przede wszystkim obniża awaryjność takiego silnika.

 

Kia Stonic – nowoczesny wybór na lata

Pomimo że model Stonic jest jednym z najmłodszych reprezentantów swojego segmentu, to już uchodzi w oczach mechaników i klientów za bardzo udany model. Obecnie trudno pisać o awaryjności auta, kiedy najstarsze egzemplarze modelu, nawet nie dobijają do 100 tysięcy kilometrów.

Ten miejski crossover ma sportowe zacięcie. Z oczywistych kwestii, które można zauważyć podczas użytkowania do poprawy byłby chociażby układ kierowniczy, ale wydaje się że to pojedyncze odczucia, ponieważ wśród obecnych właścicieli jak i dziennikarzy motoryzacyjnych to właśnie Stonic jest wymieniany jako najlepiej sprawujący się crossover na drodze bijąc takich konkurentów jak Renault Captur, Peugeota 2008, Nissana Juke’a, czy Opla Crosslanda X. Bezdyskusyjnie Kia Stonic to doskonała alternatywa dla konkurencji w klasie crossoverów.

 

Zobacz również: Kia Stonic - miejski crossover