Lexus LX - który silnik najlepszy?
Lexus LX jest osobowym autem sportowo-użytkowym, produkowanym od 1995 roku przez koncern Toyota Motor Corporation. Pojazd ten bazuje na modelu Land Cruiser marki Toyota, a jego pierwsza generacja zapoczątkowała ofertę samochodów typu SUV Lexusa. Obecnie w sprzedaży dostępna jest trzecia generacja tego auta, czyli produkowana od 2007 roku wersja Lexus LX 570. Pojazd ten przez długi czas nie występował na polskim rynku, aż do wypuszczenia edycji limitowanej serii 50 egzemplarzy w 2018 roku. Gama silnikowa dla każdego wariantu jest dość ograniczona.
Silniki Lexus LX pierwszej i drugiej generacji
Lexus LX pierwszej generacji napędzany był benzynową szóstką rzędową o pojemności 4,5 litra. Waga auta wynosiła ok. 2,3 tony, przez co w trudniejszych warunkach silnikowi brakowało mocy. Ze względu na liczne wady tej jednostki, zdecydowano o zaprzestaniu jej produkcji. Model ten wycofany został z oferty po dwóch latach, a w 1997 roku rozpoczęły się prace nad jego następcą. Nowy Lexus LX otrzymał silnik R6, dostępny wyłącznie w wersji V8, generujący moc 215 KM oraz posiadający pojemność 4,5 litra. Maksymalny moment obrotowy wynosił 373 Nm przy 3200 obrotach na minutę. Druga generacja pod nazwą Lexus LX 470 różniła się od poprzednika przede wszystkim wnętrzem. Jako jednostkę napędowo ponownie wykorzystano silnik benzynowy, tym razem 8-cylindrowy z wtryskowym układem zasilania, o pojemności 4,7 litra oraz mocy w zakresie 230 - 272 KM. Model ten lepiej radził sobie z wagą auta. Poza 4-biegowym automatem, dostępny był także automat z 5 przełożeniami. Napęd przenoszony był standardowo na obie osie.
Silniki Lexus LX trzeciej generacji
W trzeciej generacji Lexusa LX podstawę stanowi duża, ośmiolitrowa jednostka benzynowa o pojemności 5,7 l oraz mocy 383 KM. Jej maksymalny moment obrotowy sięga niemal 550 Nm. Na szczególną uwagę zasługuje wersja Supercharger V8 5,7, która posiada moc 450 KM. Jednostki te zapewniają zadowalającą dynamikę, nawet mimo bardzo dużej wagi pojazdu. Taka konfiguracja zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,7 s, co przy masie 2,5 tony stanowi bardzo dobry wynik. Zamiast dwóch skrzyń automatycznych, w modelu Lexus LX 570 zastosowano jedną 6-biegową z napędem na obie osie. W przekazywaniu siły na wszystkie koła pośredniczy centralny mechanizm różnicowy Torsen, wyposażony w elektroniczną blokadę. Jednostka jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną sięgającą 210 km/h. Wadą tego silnika jest stosunkowo wysokie spalanie, które w cyklu mieszanym wynosi średnio nawet 14,4 l na 100 km.