Historia Peugeot. Od rowerów po legendarne samochody
Historia Peugeota sięga początku XIX wieku, jednak pierwsze samochody tej marki powstały na przełomie XIX i XX stulecia. W portfolio firmy nie brakowało modeli naprawdę udanych, dziś cieszących się kultowym statusem.
Choć każdy z nas zna takie modele jak Peugeot 504, 405, 307 czy 205, nie wszyscy wiemy, że francuska marka swoją działalność zaczynała od produkcji rowerów. Jednoślady w jej ofercie pozostają zresztą po dziś dzień, a szosowe modele z lat 70 i 90 nadal cieszą się dużą popularnością wśród miłośników retro rowerów i służą między innymi jako baza do budowy ostrego koła. W portfolio firmy znajdziemy też poza tym motocykle i skutery.
Peugeot najbardziej znany jest jednak dzięki samochodom. To oczywiście nie powinno dziwić, bo marka od lat uchodzi za jednego z najważniejszych graczy w branży motoryzacyjnej, a w konkursie na europejski Samochód Roku triumfowała 6-krotnie – w latach 1969 (model 504), 1988 (405), 2002 (307), 2014 (308), 2017 (3008) i 2020 (208). Na swoim koncie Francuzi mają też czterokrotne zajęcie II miejsca w tym plebiscycie i liczne wyróżnienia w poszczególnych krajach. Warto więc z bliska przyjrzeć się ich najważniejszym modelom.
Początki masowej produkcji – Peugeot 201
Pierwszy samobieżny pojazd ze stajni Peugeota został wyprodukowany w 1889 i był wyposażony w silnik parowy. Nie zrobił jednak furory i już dwa lata później został zastąpiony przez auto z silnikiem spalinowym. Dwie dekady później Francuzi wyprodukowali swój pierwszy samochód ciężarowy. Prawdziwym przełomem okazał się jednak rok 1929. To wtedy na rynku zadebiutował Peugeot 201 – pierwszy produkowany seryjnie model marki, który zresztą rozpoczął tradycję stosowania trzycyfrowych (z zerem w środku) oznaczeń.
Auto było wielkim sukcesem firmy i przez cały okres swojej produkcji sprzedało się w ponad 140 tysiącach egzemplarzy. Jak na lata 30 był to wynik rewelacyjny, a skalę popularności najlepiej widać w zestawieniu z liczbą wszystkich sprzedanych przed premierą 201 samochodów Peugeota – ta przez 40 lat wyniosła nieco ponad 200 tysięcy. Oczywiście nie wzięła się ona znikąd. Pojazd był w stanie w wygodnych warunkach przetransportować czterech dorosłych, świetnie się prezentował i rozwijał prędkość 80 kilometrów na godzinę.
Samochód żandarma z Saint Tropez – Peugeot 504
Okres powojenny Peugeot zaczął w 1948, kiedy zaprezentowano model 203. Znalazł się on w czołówce najpopularniejszych samochodów swojego czasu, do czego na pewno przyczyniło się pokonanie trasy z Kapsztadu w Południowej Afryce do Paryża w rekordowym czasie 17 dni. Prawdziwym sukcesem okazał się jednak model 504, który jako pierwszy w historii marki zdobył europejski tytuł Samochodu Roku. Nagroda została przyznana między innymi za innowacyjny design, będące dziś już wizytówką francuskiej motoryzacji podwozie i silnik o pokaźnej jak na koniec lat 60 4-cylindrowy silnik benzynowy.
Peugeot 504 zadebiutował jako sedan, jednak na rynku wkrótce pojawiły się jego inne wersje – 2-drzwiowe cabrio oraz coupe. Postrzegany jako elitarne auto model doczekał się także nieco zaskakującej wersji pick-up oraz kombi, które pokazało jego rodzinny potencjał. 504-ka była jednym z najpopularniejszych samochodów swojego czasu. Chętnie jeździli nim słynni aktorzy, sportowcy i polityczni dygnitarze (również w Polsce). Model wielokrotnie wystąpił też w filmach – między innymi w serii o żandarmie z Saint Tropez i Gangu Olsena, a także Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz i Czterdziestolatku.
Auto na miarę XXI wieku – Peugeot 208
W XXI wieku auta z francuskiej stajni czterokrotnie powtarzały sukces modelu 504. Ostatni raz miało to miejsce w 2020, kiedy tytuł Samochodu Roku zdobył Peugeot 208 drugiej generacji. Auto pokonało silnych rywali, bo na niższych stopniach podium uplasowały się Tesla Model 3 oraz Porsche Teycan. Tytuł potwierdził silną pozycję marki – od lat 70 tworzącej wspólnie z Citroenem koncern PSA.
Sprawdź dostępne modele Peugeota na samochody.pl