Lucid Air: Elektryczny Sedan z Przyszłości
Trwa wyścig, którego celem jest stworzenie godnego konkurenta dla Tesli. Co ciekawe, na prowadzenie w tej batalii wysuwają się nie tylko chińskie marki, o których aż kotłuje się w mediach. Mianowicie jednym z najpoważniejszych kandydatów jest Lucid Motors. W przeciwieństwie do niektórych innych startupów EV temu nowicjuszowi udało się zbudować poważne pojazdy i dostarczyć je do klientów.
W dzisiejszej recenzji zajmiemy się debiutanckim modelem marki, czyli Lucid Air, który wyróżnia się monstrualnym zasięgiem, błyskawicznym ładowaniem i wygodnym wnętrzem.
Lucid Air - ekologiczny konkurent dla Tesli S w liczbach
Firma Lucid Motors rozpoczęła produkcję modelu Air pod koniec 2021 roku, w swojej fabryce w Arizonie. W 2023 roku sprzedano zaledwie 8 tys. tych elektryków, więc zaobserwowanie tego modelu w Europie, a tym bardziej w Polsce jest nie lada wyczynem, jako że samochód ten jest dopiero wprowadzany na rynek. To może się jednak niedługo zmienić.
Chociaż firmy takie jak Audi, Mercedes i Porsche, wraz ze swoimi flagowymi elektrycznymi sedanami od dekady starają się konkurować z Teslą Model S, to jest to pojedynek trudny do wygrania. Ale jeśli jakikolwiek sedan ma "skraść koronę" temu luksusowemu elektrykowi, od którego wszystko się zaczęło, to może to być Lucid Air.
Marka stawia na luksus, osiągi i nowoczesne technologie, więc Luci Air nie jest tani, co jest jedną z największych wad. Ceny tego modelu startują od około 70 tys. dolarów za podstawową wersję, czyli Air Pure do nawet 250 tys. dolarów za wersję Sapphire. Im droższy model, tym bardziej wyszukane wnętrze, lepsze osiągi i większy zasięg. Oto podsumowanie dostępnych wersji:
- Lucid Air Pure o zasięgu do około 653 km, mocy 480 KM i rozmiarze baterii 88 kWh.
- Lucid Air Touring o zasięgu do około 653 km, mocy 620 KM, oraz rozmiarze baterii: 92 kWh.
- Lucid Air Grand Touring z zasięgiem do około 830 km, mocy 819 KM, a także rozmiarze baterii 112 kWh. Dostępna jest także wersja Performance z większą liczbą KM.
- Lucid Air Dream Edition Range, z zasięgiem do około 837 km, mocy 933 KM Rozmiar baterii 112 kWh. Również dostępna jest wersja Performance z większą liczbą KM.
- Lucid Air Sapphire jest to limitowana edycja z zasięgiem około 644 km, mocy ponad 1,200 KM i rozmiarze baterii 118 kWh.
Dodatkowo wersje Pure and Touring obsługują ładowanie do 200 kW, podczas gdy resztę wersji można ładować z mocą do 300 kW i napięciem 900 V.
Lucid Air przyciąga uwagę swoim wyglądem karoserii rodem z przyszłości
Na zdjęciach nie widać, jak wyjątkowo długi, niski i szeroki jest Luci Air. Ale na żywo, jest oszałamiający. Elektryka tego można pomylić z makietą przygotowaną na plan filmu science-fiction, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Samochód ma aerodynamiczny, nowoczesny design, od którego absolutnie nie wieje tandetą.
Innymi wyróżnikami stylu zewnętrznej karoserii są smukłe listwy oświetleniowe rozciągające się na całej szerokości nad światłami z przodu i z tyłu karoserii, wysuwane klamki drzwi w kształcie trapezu, oraz wklęśle wyrzeźbione wloty na masce, które przekierowują powietrze wokół samochodu, zmniejszając jego opór.
Wnętrze, które łączy w sobie nowoczesność z akcentem klasyki
Wnętrze sedana również wydaje się wyjątkowe i wyraziste, ale inżynierowie nie porzucili wszystkich koncepcji, których kierowcy kochają w swoich klasycznych samochodach. Spodziewaj się raczej zadowalającej mieszanki nowoczesności i starej szkoły.
Zacznijmy od skórzanych foteli, które wyglądają jak futurystycznych fotele gamingowe. Można je regulować na wiele sposobów i są zaprojektowane do pokonywania długich tras w wygodnej pozycji. Mają one nawet funkcję masażu pośladków.
W kabinie zamontowano także elementy ze sztucznego zamszu i sztucznego drewna, które nadają nieco klasycznego charakteru. N uwagę zasługuje także rozległa panoramiczna przednia szyba, która rozciąga się od podstawy maski aż do ponad głowy kierowcy i pasażera z przodu, łącząc się płynnie z dachem samochodu. Dodaje to dodatkowej przestronności i tak już przestronnemu elektrykowi.
Tylne siedzenia są również przyjemnym miejscem do spędzania czasu trasie i jest spora miejsca na nogi, z wyjątkiem modelów o najdłuższym zasięgu, które mają masywny akumulator, który zabiera przestrzeń na nogi z tyłu.
Lucid Air ma także bagażniki z przodu i z tyłu. Oba są ogromne. Jest to największy przedni bagażnik ("frunk") na rynku w tej chwili, o pojemności 201 litrów. Tylny bagażnik ma 456 litrów pojemności.
Ekrany, ekrany i jeszcze więcej ekranów
We wnętrzu dominuje aż 34-calowy, lekko zakrzywiony ekran 5K skierowany w stronę kierowcy, który łączy w sobie wszystkie funkcje - prędkościomierza, oraz głównego wyświetlacza informacyjno-rozrywkowego, na którym można włączyć nawigację, czy podłączyć Apple CarPlay, lub Android Auto. Inżynierowie Lucid Air nie zapomnieli jednak, czym są fizyczne przyciski. W lewym skrajnym rogu znajduje się kilka statycznych przycisków do obsługi kluczowych funkcji, takich jak zamki drzwi, wycieraczki i reflektory. Są też pokrętła do regulacji głośności, klimatyzacji, oraz przyciski na kierownicy.
Jeśli chodzi o ekrany, zainstalowano także tablet, który znajduje się między przednimi fotelami i zapewnia on dostęp do ustawień, takich jak różne tryby jazdy Air, ogrzewanie i wentylacja foteli. Czy ten ekran jest przydatny? Majstrowanie przy nim wymaga całkowitego odwrócenia wzroku od drogi, co nie jest najlepszym pomysłem.
Systemy wspierające kierowcę w Lucid Air
Firma Lucid Motors opracowuje także własnego "Autopilota", podobnego do tego w Tesli, który nazywa się "DreamDrive Pro". Wykorzystuje on łącznie 32 czujniki, w tym Lidar, radar i kamery rozmieszczone wokół samochodu, aby umożliwić autonomiczną jazdę. Pakiet systemów wspomagających kierowcę Lucid obejmuje asystenta jazdy po autostradzie, w tym adaptacyjny tempomat i asystenta utrzymania pasa ruchu, monitorowanie martwego pola i automatyczne parkowanie. Air może również przyjmować aktualizacje oprogramowania over-the-air (OTA).
Jak się jeździ Lucid Air? Wrażenia z jazdy
Elektryk ten może nie ma precyzji Porsche na zakrętach, ale układ kierowniczy ma wystarczającą masę i jeździ się znacznie lepiej niż w Tesli S, dzięki dobrze wytłumionemu zawieszeniu. Zawieszenie dobrze sprawuje się także na wybojach. Jeśli chodzi o przyśpieszenie, Luci Air potrafi przyśpieszyć także bicie serca, ponieważ nawet podstawowa wersja przyśpiesza od 0 do 100 km/h w około 4,2 sekundy, podczas gdy najbardziej wypasiona wersja Sapphire przyśpiesza do 100 w zaledwie 1,89 sekundy!