Toyota Corolla Cross: Nowy Gracz Kompaktowych SUV-ów
Toyota Corolla jest najlepiej sprzedającym się samochodem w historii, od roku 1966 auto to zostało sprzedane w ilości ponad 50 milionów sztuk. Japoński producent bardzo dobrze reaguje na trendy rynkowe, dlatego od roku 2020 do oferty dorzucono Toyotę Corollę Cross, które należy do segmentu, crossover, czyli połączenia SUV-a, z samochodem osobowym. W tej recenzji zajmiemy się najnowszym modelem tego auta z 2024 roku.
Toyota Corolla Cross to wypełnienie luki między C-HR, a RAV4
Toyota Corolla Cross została stworzona, aby wypełnić lukę między mniejszym i zwinnym crossoverem C-HR i większym, bardziej wszechstronnym SUV’em RAV4. Toyota C-HR została jednak wycofana z produkcji w 2022 roku, tak więc nowa Toyota Cross jest obecnie najlepszym wyborem dla osób poszukujących wszechstronnego pojazdu.
Napęd na przednie, czy na wszystkie koła?
W dwóch niższych wersjach wyposażenia, czyli L i LE standardowo montowany jest napęd FWD (na przednie koła), ale można też opcjonalnie wybrać AWD (napęd na wszystkie koła). Najwyższa wersja wyposażenia, czyli XLE ma wyłącznie napę na wszystkie koła. Istnieje również wersja hybrydowa, z napędem na wszystkie koła.
Jaki silnik ma Toyota Corolla Cross z 2024 roku?
Corolla Cross wykorzystuje czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 l, który ma moc 169 koni mechanicznych i 150 Nm momentu obrotowego. To ten sam silnik, który znajduje się w sedanie Corolli, ale Cross waży o 150 kilogramów więcej. Przyspieszenie jest więc słabsze, manewry na drodze trzeba planować z wyprzedzeniem.
Samochód ten jest wyposażony w automatyczną przekładnię bezstopniową (CVT). Większość tych przekładni jest obecnie bardzo płynna i działa cicho, w tym większość Toyoty, ale ta w Corolli Cross jest dosyć głośna i sprawia wrażenie "gumowatej", przez co wydaje się, że nie zawsze jest dobrze zsynchronizowana z silnikiem.
Jak prezentuje się w Toyota Corolla Cross pod względem designu?
Pod względem designu zewnętrznego, rzuca się w oczy wyrazisty, sześciokątny grill z chromowanymi lub czarnymi akcentami, oraz smukłe, nowoczesne reflektory LED. Generalnie model ten ma płynne, dynamiczna linie, przez co wygląda nowocześnie.
Wyposażenie kabiny nie jest finezyjne, ale w 100% spełnia codzienne potrzeby większości osób. Spodziewaj się dużej ilości twardego, ale solidnego i dobrze połączonego plastiku, który nie wydaje dziwnych dźwięków. Wersje L i LE mają fotele z tkaniny, podczas gdy wersja XLE ma skórzaną tapicerkę, a także elektrycznie sterowany fotel kierowcy. Warto dodać, że tylko wersja XLE ma dwustrefowy system klimatyzacji. Standardem są jednak podgrzewane fotele.
Podobać się może to, że funkcje klimatyzacji są obsługiwane za pomocą serii przycisków i pokręteł. To samo dotyczy systemu audio. Wiele fizycznych przycisków znajduje się także na kierownicy, dzięki czemu obsługa samochodu jest całkiem wygodna.
Jeśli chodzi o przestrzeń, Corolla Cross przewyższa swoich rywali pod względem ilości miejsca na nogi z przodu, ale ustępuje im pod względem przestrzeni na tylnych siedzeniach. Corolla Cross ma także bagażnik o pojemności 487 litrów przestrzeni ładunkowej, więc auto to nie jest najbardziej pojemne, ale nadal mieści się w nim dużo artykułów spożywczych i bagażu. Można też w szybki i łatwy sposób złożyć siedzenia.
Co warto wiedzieć o systemie multimedialnym w tym crossoverze?
Wszystkie wersje mają 8-calowy centralnie umieszczony ekran dotykowy, który można sparować z Apple CarPlay, a także z Android Auto. Grube ramki wokół ekranu mogą nie być zbyt atrakcyjne, ale najnowsza generacja systemu informacyjno-rozrywkowego Toyoty zapewnia bardzo szybkie i płynne doświadczenie.
Warto jednak wiedzieć, że podobnie jak kilku innych producentów samochodów, Toyota przeszła na usługi oparte na subskrypcji. Obejmuje one zdalne połączenie, które umożliwia blokowanie, odblokowywanie i uruchamianie samochodu z telefonu; raporty o stanie pojazdu; oraz nawigację opartą na Google i sterowanie głosowe.
Można na przykład powiedzieć, inteligentnemu asystentowi, że w aucie jest za gorąco, a system automatycznie dostosuje żądana temperaturę. Ogólnie rzecz biorąc, technologia rozpoznawania głosu działała całkiem dobrze.
Jak sprawuje się Corolla Cross podczas jazdy?
Wrażenia z jazdy są takie, jakich można oczekiwać od codziennego samochodu do dojazdów do pracy. Prowadzenie jest przewidywalne, jazda wygodna, a układ kierowniczy jest lekki i łatwo nim manewrować na ciasnych parkingach. Jak jednak wspomnieliśmy wcześniej, auto nie ma nie wiadomo jakiej dynamiki, nie nastawiaj się na dynamiczne wyprzedzanie.
Na wyróżnienie zasługuje hybryda, która jest jedną z najlepszych na rynku. Działanie jest płynne i wydajne, a dedykowany tryb EV pozwala tej hybrydzie działać tylko na energii elektrycznej przy prędkościach 40 km/h, lub niższych. Dodatkowo przejście z trybu elektrycznego do hybrydowego jest prawie niezauważalne.
Jakie funkcje wspomagania kierowcy ma Toyota Corolla Cross?
Wszystkie Toyoty Corolla Cross z 2024 roku są wyposażone w Toyota Safety Sense 3.0 (TSS 3.0). Pakiet ten obejmuje wszystkie oczekiwane obecnie funkcje, takie jak ostrzeganie przed kolizją z przodu i automatyczne hamowanie awaryjne, a także adaptacyjny tempomat z systemem wspomagania centrowania pasa ruchu. System ostrzega również o niezamierzonej zmianie pasa.
W TSS 3.0 standardem jest także nowa funkcja, która monitoruje działania kierowcy podczas jazdy. Jeśli technologia stwierdzi, że kierowca przestał reagować lub jest niezdolny do jazdy, automatycznie doprowadzi Corollę Cross do bezpiecznego zatrzymania. Standardem jest również kamera cofania. Modele LE i XLE są dodatkowo wyposażone w asystenta, który monitoruje martwe pole.