Mercedes-Benz GLA - jaki silnik najlepszy?
Mercedes-Benz GLA jest osobowym crossoverem kompaktowej klasy, produkowanym od 2013 roku. Należy do segmentu premium i zdecydowanie to miejsce należy mu się za wszystkie zastosowane udogodnienia. Oprócz świetnego i świeżego wyglądu również pierwszej generacji, GLA oferuje liczne nowoczesne technologie na pokładzie, duży komfort podróżowania i oczywiście sporo miejsca dla każdego z pasażerów.
Dla wielbicieli automatów jest dobra wiadomość – Mercedes GLA jest seryjnie produkowany w automacie. Producent zastosował patent z manetką przy kierownicy, przez co dodatkowo zyskujemy miejsce również w tunelu środkowym.
Obecnie na rynku oferowana jest druga generacja tego modelu, która trafiła do sprzedaży w 2019 roku. Dla Mercedesa-Benz GLA dostępne są silniki benzynowe, diesle oraz wersja hybrydowa. GLA oferuje dużo plusów i zdecydowanie w przypadku crossoverów klasy premium jest modelem godnym rozważenia. Warto jednak również sprawdzić decydując się na zakup takiego modelu jak Mercedes GLA jaki silnik wybrać.
Mercedes-Benz GLA – silniki benzynowe
Do pierwszej generacji Mercedesa-Benz GLA trafiły benzynowe jednostki 1,6-litrowe GLA 180 o mocy 122 KM oraz GLA 200 rozwijający 156 KM, a także dwulitrowe GLA 250 o mocy 211 KM i GLA 45 AMG generujący 381 KM. W drugiej generacji na uwagę zasługuje model 2,0 o mocy 224 KM, jednak jego wadą jest stosunkowo wysokie spalanie - na poziomie około 10 l/100 km. Silnik ten przyjemnie brzmi i w porównaniu do wersji 1,3 lepiej reaguje na gaz, a także nie posiada żadnych zbędnych funkcjonalności. Na uwagę zasługuje też ośmiobiegowy automat, działający lepiej niż automatyczna skrzynia siedmiobiegowa z odmiany 1,3.
Do odradzanych modeli należy natomiast GLA 45 AMG o pojemności 2 l oraz mocy 421 KM, którego względnie dobre parametry trudno efektywnie wykorzystać w crossoverze. Kiepsko wypada też GLA 220 4Matic o mocy 184 KM, dostępny wyłącznie w wersji z napędem na obie osie oraz automatem. W trybie komfortowym nie zapewnia satysfakcjonujących osiągów, a uruchomienie kickdownu wiąże się ze sporym hałasem i znacznym opóźnieniem przyspieszenia. Podczas jednostajnej i spokojnej jazdy, silnik ten potrafi też bez potrzeby zmieniać biegi. Jeszcze gorzej jest w trybie sport, w którym przy każdej zmianie biegu występują szarpania skrzyni. Wadą pozostaje tez wysokie spalanie, sięgające nawet 12-13 l/100 km podczas jazdy w mieście.
Na uwagę wielbicieli mocnych silników zasługuje nowa wersja Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC. Model w tej wersji, jak przystało na AMG, ma świetne osiągi. Przede wszystkim mamy do wykorzystania moc 306KM. GLA z takim silnikiem przyspiesza do „setki” w nieco ponad 5 sekund, co jak na crossovera to świetny wynik. Spalanie o dziwo nie jest zbyt wysokie – w cyklu mieszanym na 100km – wersja GLA AMG pochłania około 8,7 litra benzyny.
W drugiej generacji dostępny jest też wariant hybrydowy plug-in, na który składa się silnik benzynowy 1,3 z elektrycznym silnikiem o mocy 102 KM. Łącznie napęd osiąga 218 KM oraz prędkość maksymalną na poziomie 220 km/h, pozwalając na przejechanie do 61 km z samym prądem elektrycznym.
Mercedes-Benz GLA – silniki diesla
W pierwszej generacji Mercedesa-Benz GLA dostępny był silnik wysokoprężny GLA 200 CDI o pojemności 2 l, występujący w trzech wariantach mocy - 116 KM, 150 KM oraz 190 KM. Jego zaletą jest niskie spalanie i bardzo duży zasięg, a także niezła dynamika.
W jednostce tej problemy sprawia jednak funkcja start-stop, której uruchomienie wiąże się ze sporym hałasem. Konieczne jest także regularne uzupełnianie płynu AdBlue, ponieważ silnik ten dysponuje selektywnym katalizatorem SCR i wymaga dolewek mocznika. Diesle Mercedesa-Benz GLA polecane są przede wszystkim kierowcom, którzy dużo jeżdżą w trasie.
Wśród opinii Diesla w modelu GLA nie mają zbyt wielu pochlebców. Może nie są to zbyt awaryjne silniki, jednak osiągi są znacznie lepsze w silnikach benzynowych. W sieci można spotkać się z opiniami, że Mercedes GLA wyposażony w silnik wysokoprężny zdecydowanie lepiej wygląda niż jeździ. Dlatego warto przemyśleć taką decyzję przed zakupem modelu.