Mercedes-Benz klasy E - jaki silnik będzie najlepszy?
Mercedes-Benz klasy E jest wyższej klasy autem osobowym, produkowanym od 1993 roku. Od 2016 w sprzedaży znajduje się piąta generacja tego modelu. W Polsce dużą popularność zyskała generacja trzecia, oznaczana jako W211. W 2004 roku zmodyfikowano w niej gamę oferowanych silników benzynowych oraz wysokoprężnych.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz klasy E
Wszystkie jednostki benzynowe dla Mercedesa-Benz klasy E w wersji W211 posiadają rozrząd napędzany łańcuchem. Stanowi on newralgiczną część jedynej odmiany 4-cylindrowej, czyli wspomaganego kompresorem silnika E 200 1,8 o mocy 163/184 KM. Jednostka ta zapewnia dobre osiągi i niewiele pali, jednak występują w niej problemy z awariami kompresora oraz rozciąganiem się łańcucha. Korzystniej wypadają oznaczane jako M112 silniki V6 sprzed liftingu, czyli 2,6 o mocy 177 KM oraz 3,2 o mocy 224 KM. W 2004 roku pojawił się pierwszy model M272 V6 3,5 o mocy 272 KM, a po modernizacji ofertę uzupełniły wersje 2,5 o mocy 204 KM, 3,0 o mocy 231 KM oraz jedyny wariant z bezpośrednim wtryskiem paliwa - 3,5 CGI o mocy 292 KM. Wśród dostępnych odsłon V8 wyróżnić można jedynie 5-litrowe o mocy 306 KM i 5,5-litrowe o mocy 338 KM, a także 6,2-litrowy o mocy aż 514 KM. Odmiany widlaste są dość żywotne i dobrze pasują do W211, jednak mogą być kosztowne w serwisowaniu. Najlepsze silniki benzynowe dla Mercedesa-Benz klasy E to zadbane wersje 1,8 K z młodszych roczników, a także V6 M112.
Silniki diesla Mercedes-Benz klasy E
W gamie jednostek wysokoprężnych, najbardziej przystępne w eksploatacji są silniki 2,1 z czterema cylindrami. Dla modelu Mercedes-Benz klasy E W211 dostępne są w szerokim spektrum mocy, czyli 102, 122 i 138 KM dla E 200 CDI oraz 150 i 170 KM dla E 220 CDI. Niektóre wersje przedliftingowe wyposażane były w filtry cząstek stałych. Jednostki te korzystają z turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz dwumasowego koła zamachowego. Wśród mocniejszych wersji wyróżnić można jedyny w gamie silnik 5-cylindrowy, czyli E 270 CDI o pojemności 2,7 l oraz mocy 177 KM. W 2005 roku został on wycofany na rzecz wersji V6 3 l o mocy 190, 211 oraz 224 KM. Do najbardziej polecanych należą warianty rzędowe. W odmianach V6 występują niestety różne problemy, związane m.in. z pracą filtrów cząstek stałych, brakiem regulacji wtryskiwaczy piezoelektrycznych czy wyciekami oleju. Podobnie wygląda to w przypadku diesli 4,0 V8, w których dodatkowo kłopoty sprawiają łańcuchy rozrządu i dwie turbosprężarki. W ofercie turbodiesli na uwagę zasługują przede wszystkim wersje 2,1 CDI, 2,7 R5 oraz 3,2 R6 CDI, jednak wiele zależy od ich stanu technicznego.