Mercedes-Benz klasy G - który silnik będzie najlepszy?
Mercedes-Benz klasy G to produkowany od 1979 roku samochód osobowy - początkowo jako terenowy, a następnie SUV zaliczany do klasy wyższej. Pojazd ten jest jednym z najpopularniejszych w swoim segmencie, a jego wygląd przez całe dziesięciolecia praktycznie nie ulegał zmianom. Trzecia generacja Mercedesa-Benz klasy G trafiła do sprzedaży w 2018 roku, w wersjach z silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi.
Silniki Mercedes-Benz klasy G starszych generacji
W 1998 roku do sprzedaży trafiła wersja G 500, w której znalazł się silnik benzynowy V8 o pojemności 5,5 litra oraz mocy 296 KM. Jednostka ta rozpędzała się do 100 km/h w 9,7 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 190 km/h. Wadą tego silnika jest wysokie spalanie, które przekracza 20 l/100 km. Rok później na rynku pojawiła się usprawniona wersja AMG z mocą 345 KM i 525 Nm momentu obrotowego, zapewniająca przyspieszenie do 100 km/h w 7,4 sekundy oraz maksymalną prędkość 210 km/h. Jeszcze lepsze osiągi posiada osłona G55 AMG z mocą 476/500 KM, która rozpędza się do 100 km/h w 5,5 sekundy. Najlepsza w hierarchii klasy G jest jednak wersja 65 AMG 4Matic, czyli podwójnie doładowana jednostka V12 6,0 l o mocy 630 KM z maksymalnym momentem obrotowym 1000 Nm. W tej konstrukcji siła napędowa przekazywana jest skrzynią 7-stopniową 7G-Tronic Plus Speedshift AMG na obie osie, która zmienia biegi niemal bezstopniowo. Modele G500 oraz G320 CDI były w nią wyposażone standardowo, co pozwoliło na pomijanie poszczególnych biegów przy redukcji podczas większego przyspieszenia z pomocą odpowiedniego mechanizmu. W modelu G 55 AMG znalazła się automatyczna 5-stopniowa skrzynia biegów, wyposażona w układ przełączana impulsowego.
Silniki Mercedes-Benz klasy G najnowszej generacji
W Mercedesie-Benz klasy G najnowszej generacji występują benzynowe jednostki V8 o pojemności 4,0 l - G500 o mocy 422 KM oraz G63 AMG o mocy 585 KM. Do ich zalet należy zintegrowany układ odłączania cylindrów - cztery z nich są dezaktywowane, kiedy pojazd jedzie płynnie i spokojnie. Takie rozwiązanie przyczynia się do oszczędności paliwa, ponieważ ogranicza zużycie do średnio 13,2 l/100 km. W najnowszej generacji Mercedesa-Benz klasy G dostępne są także 2,9-litrowe turbodiesle R6 - G350d o mocy 286 KM oraz G400d o mocy 330 KM. W porównaniu do poprzedników, silniki te pracują dużo ciszej. Wersja G350d współpracuje z przekładnią automatyczną 9-stopniową, a także napędem stałym na obie osie. Mimo dużej masy samochodu, jednostka ta zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 7,4 sekundy.