toyota aygo

Najmniej awaryjne samochody w 2021 roku

Dla wielu osób jednym z najważniejszych kryteriów podczas wyboru samochodu osobowego jest jego awaryjność. Im niższa tym lepiej, gdyż oznacza to rzadsze wizyty w warsztacie, które uniemożliwiają korzystanie z auta czy też oczywiście niższe wydatki na naprawy. Z tego powodu ADAC, czyli niemiecki automobilklub przygotował listę najmniej awaryjnych aut wedle stanu z 2021 roku. Oto te pojazdy.

Jak powstał ranking i czym jest ADAC?

Ranking awaryjności został przygotowany przez ADAC. ADAC to skrót od Allgemeiner Deutscher Automobil-Club. Można to po prostu przetłumaczyć jako niemiecki automobilklub i tym właśnie ADAC. Jest to największe niemieckie stowarzyszenie, którego celem jest promocja sportów motorowych, turystyki oraz bezpieczeństwa na drogach. Oprócz tego ADAC zajmuje się również wspieraniem rozwoju ruchu drogowego i edukacją na temat środowiska, która w wypadku motoryzacji jest bardzo ważna.

ADAC to jednak coś więcej niż zwykły automobilklub, gdyż posiada on nawet własną pomoc drogową, która składa się z naprawdę bogatej floty pojazdów takich jak na przykład lawety. Dzięki temu ADAC każdego roku zbiera dane na temat awaryjności pojazdów. Pochodzą one bowiem od niemieckich kierowców, którzy musieli skorzystać z pomocy drogowej oferowanej przez ADAC właśnie. Ranking został stworzony na bazie zgłoszeń z roku 2020. W zestawieniu pod uwagę wzięto tylko te modele, których w danym roku było przynajmniej 10 tysięcy zarejestrowanych egzemplarzy.

Najmniej awaryjne auta 2021 roku w segmencie A i B

Całość otworzymy od aut najmniejszych. Liderem wśród segmentu A okazała się Toyota Aygo. Jest to jedyne auto wyróżnione przez ADAC w tej klasie. Znacznie więcej dobrych wyników było w segmencie B, czyli wśród aut miejskich. Tam najbardziej niezawodne auta to na przykład Audi A1, Citroen C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Skoda Fabia, Peugeot 2008, Mitsubishi Space Star, Renault Captur, Mazda CX-3 oraz Mini.

Wśród aut miejskich i mini widać przede wszystkim to, że dominacja japońskich producentów wcale nie jest tak duża pomimo wielu opinii, iż to właśnie auta z Kraju Kwitnącej Wiśni są najbardziej niezawodne. Do tego w rankingu znalazły się aż trzy auta francuskie, które z kolei przez lata otrzymały opinię awaryjnych i niegodnych zaufania.

Najmniej awaryjne auta segmentu C

Pora na jeden z najpopularniejszych segmentów w całej Europie. W nim zobaczymy przede wszystkim dominację niemieckich producentów. Aut pochodzących od naszego zachodniego sąsiada jest najwięcej i są to takie samochody jak Audi A3 oraz Q3, BMW serii 1 i serii 2, Mercedes klasy A, Mercedes CLA oraz GLA, a także Volkswagen Beetle. Jak widać w zestawieniu znalazły się praktycznie wszystkie kompaktowe auta z segmentu premium oferowane przez niemieckich producentów. Oprócz aut z Niemiec dobrą niezawodnością charakteryzowały się również takie samochody jak Seat Leon, Mazda CX-5, Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX oraz Skoda Rapid. 

Najmniej awaryjne auta segmentu D i E

W niemieckim rankingu ADAC w segmencie D ponownie widać dominację aut niemieckich. Wynika to oczywiście między innymi z tego, że tych modeli na niemieckich drogach jest najwięcej, a co za tym idzie ewentualna awaria nie ma aż tak dużego wpływu na wynik ogółu. W segmencie D najmniej awaryjne samochody według ADAC to Audi A4, Audi A5, Audi Q5, BMW serii 3, BMW serii 4, BMW X3, Mercedes klasy C, Mercedes GLC, Mercedes GLK oraz jeden rodzynek rodem ze Szwecji w postaci Volvo XC60. W wypadku segmentu E reprezentacja jest bardzo niewielka. Znajdziemy tam bowiem jedynie BMW serii 5.

Jakie wnioski można wyciągnąć z rankingu ADAC?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że ranking awaryjności ADAC nie jest w pełni obiektywny. Zbiera on dane dotyczące awarii na podstawie tego jakie samochody potrzebowały pomocy drogowej od ADAC, a co za tym idzie wiele zależy od tego jakie auta jeżdżą po niemieckich drogach i kto jak o nie dba. Nie można więc twierdzić, że jest w pełni obiektywny, Wciąż może on jednak być niezłą pomocą przy wyborze samochodu używanego, jeśli zostanie on użyty w formie wsparcia.