stacja kontroli pojazdów

Nowe przepisy na stacjach kontroli pojazdów?

Rok 2022 pod wieloma względami dla polskich kierowców jest rokiem przełomowym. Wynika to z ogromnej liczby zmian w przepisach, które dotyczą między innymi wysokości mandatów, zmian w punktach karnych, a także ich wygasaniu, czy też planowanych zmian dla młodych kierowców. Nowe przepisy mają również dotyczyć stacji kontroli pojazdów. Czego można się spodziewać?

Powody zmian przepisów na stacjach kontroli pojazdów

Od wielu lat wokół badań technicznych pojawiało się całe mnóstwo kontrowersji. Przede wszystkim wynikało to z tego, że często dochodziło do różnych przekrętów. Bardzo często do zaliczenia badania technicznego wystarczyło znać diagnostę, czy też odpowiednio go przekonać. O ile taki proceder od zawsze był nielegalny, tak bardzo często go wykorzystywano.

Nad tymi zmianami pracowano naprawdę długo. Od października 2020 roku do wakacji 2021 było o tym naprawdę głośno, lecz potem wszystko ucichło. Ostatecznie udało się jednak przygotować przepisy, które wejdą w życie od 1 września 2022 roku i mają doprowadzić do znacznej poprawy stanu technicznego pojazdów na polskich drogach.

Co zmieni się w przepisach na stacjach kontroli pojazdów?

Najważniejsza zmiana w sprawie przepisów dotyczących stacji kontroli pojazdów i badań technicznych to nowy obowiązek nałożony na diagnostów. Od 1 września 2022 roku mają oni bowiem dokumentować stan badanego pojazdu za pomocą zdjęć, które następnie będą przechowywane przez kolejne pięć lat. Zdjęcia mają zawierać wyraźne zdjęcie, które przedstawia całą bryłę pojazdu wraz z tablicą rejestracyjną, a także zdjęcie przedstawiające stan licznika w momencie badania.

Zmiany te mają na celu ukrócić przede wszystkim proceder, w ramach którego ważną pieczątkę badania technicznego otrzymywały pojazdy, które nigdy na stacji kontroli pojazdów się nie pojawiły. Wielu przedsiębiorców prowadziło taką działalność na boku i ściągało za nią wyższą opłatę niż w wypadku regularnego badania technicznego. Odkryła to między innymi policja w listopadzie 2021 roku. Wtedy okazało się, że jedna ze stacji kontroli pojazdów, która mieści się pod Otwockiem, w zaledwie 22 dni wykonała aż 200 „badań”, dzięki którym ważny przegląd otrzymały samochody osobowe, które nigdy nie pojawiły się na stacji, a tym samym nie ma pewności, czy są one sprawne i czy mogą bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym.

Inna nowość ma pomóc kierowcom, którzy nie zgadzają się z wynikiem badania technicznego. Powstanie nowa procedura ponownego badania techniczne, z której będzie mógł skorzystać każdy kierowca, który nie zgadza się z wynikiem, gdyż uważa, że badanie techniczne jego pojazdu zostało przeprowadzone niezgodnie z prawem. Wtedy w ciągu dwóch dni roboczych będzie można wystąpić o takie badanie do dyrektora TDT, czyli Transportowego Dozoru Technicznego.

Tak zwane ponowne badanie techniczne ma być przeprowadzane przez tego samego diagnostę. Nie oznacza to jednak, że auto zostanie zbadane z takim samym efektem, gdyż diagnosta będzie obserwowany przez pracownika TDT, który będzie weryfikował poprawny przebieg badania tak, by mieć pewność, że wszystko zostało wykonane prawidłowo. Jeśli wykryje on naruszenia przepisów, auto otrzymuje pozytywny wynik badania, które dodatkowo zostało przeprowadzone na koszt stacji. W innym wypadku za drugie badanie płaci znów kierowca.

Inna dość ważna nowość, z której ucieszą się kierowcy to fakt, iż jeśli pojawią się na stacji diagnostycznej w ciągu 30 dni przed upływem badania technicznego, to nowe badanie będzie ważne nie od dnia jego wykonania, a od momentu wygaśnięcia poprzedniego. W ten sposób nie będą już nam uciekać dni do następnego badania technicznego.

Nowe kary za brak przeglądu

Nowe przepisy mają też obejmować wyższe kary za sytuacje, w której nie pojawimy się na czas na stacji diagnostycznej. Od 1 września 2022 roku za spóźnienie się o ponad 30 dni kierowcy mają płacić dwukrotnie wyższą karę za brak przeglądu. Istnieje kilka wyjątków od tej reguły takiej jak sytuacja, w której auto było po znacznej szkodzie, czy miało uszkodzenia zasadniczych części konstrukcji nośnej nadwozia.