Nowy Fiat 600: Idealny Miejski Towarzysz
Fiat 600e to jeden z najnowszych modeli włoskiego producenta, który łączy w sobie nowoczesną technologię z elegancją i funkcjonalnością. Co ciekawe, model ten jest produkowany w Polsce, w Tychach. Oto więcej informacji o nowym “Seicento”, jak potocznie zwnany jest Fiat 600.
Fiat 600, czyli jak prezentuje się idealny miejski towarzysz
Fiat kontynuuje elektryfikację swojej floty pojazdów i po udanym debiucie w pełni elektrycznego 500e w 2020 roku i prezentacji w zeszłym roku elektryka 600e. W bieżącym roku Fiat zdecydował wprowadzić hybrydową wersją swojego nowego kompaktowego crossovera, czyli Fiata 600. Model ten to idealny miejski towarzysz, dzięki kompaktowym rozmiarom, doskonale sprawującemu się napędowi hybrydowy memu i niskiemu spalaniu.
Po zobaczeniu samochodu większość osób od razu zostanie zaintrygowana nowoczesnymi reflektorami LED samochodu, które wyglądają jak oczy, z pół zamkniętą powieką. Po bliższym przyjrzeniu się widać, że nadwozie, jak i wnętrze ucieleśnia filozofię i piękno Dolce Vita (z włoskiego „słodkie życie”). Co oznacza odważne kolory, ostre linie samochodu, czy duże koła z oryginalnym projektem felg. Wisienką na torcie jest flaga Włoch w subtelnych rozmiarach zamontowana w tylnym zderzaku auta. Co ciekawe, zrezygnowano z logo marki na przedniej masce, na rzecz sloganu “ECO”.
Silnik i moc hybrydowego Fiata 600
Fiat 600 napędzany jest przez 1,2-litrowy trzycylindrowy silnik benzynowy turbo o mocy 100 KM, który jest połączony z małym układem elektrycznym składającym się z silnika o mocy 21 kW (29-konny) i akumulatora 48 V.
Całość zarządzana jest przez dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów eDCT6, która oprócz tego, że jest znana z bajecznej płynności, pozwala na jazdę w trybie 100% elektrycznym w pewnych okolicznościach i zawsze przy niskiej prędkości, czyli podczas zapłonu auta i pierwszych kilkuset metrów, w korkach, czy podczas manewrów parkowania. Tryb EV jest aktywowany na przykład w ruchu miejskim poniżej 30 km/h i ma maksymalny zasięg jednego kilometra, jeśli prędkość ta nie zostanie przekroczona.
Rezultatem, według Fiata, jest 15% redukcja emisji i zużycia paliwa w porównaniu z silnikiem nieelektrycznym. Szacuje się, że model ten spała 4,8 l/100 km. Jeśli chodzi o osiągi, marka zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 11 sekund. Poza tym hybryda rozpędza się do się do 184 km/h.
Kabina Fiata 600 - samochód dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia wnętrza
Generalnie wnętrze jest połączeniem Fiata 500 i Jeepa Avengera. W kabinie dominuje kremowa tapicerka z efektem skóry. Kolor ten może się podobać, ale z pewnością nie przypadnie do gustu osobom nieznoszącym zabrudzeń. Przestrzeni z tyłu nie ma zbyt wiele, ale jeśli pomyślisz o 600 jako o ulepszeniu 500, to nie będziesz zawiedziony.
Fiat 600 to 5-drzwiowy samochód, który pomieści pięć osób. Pozytywami są zdecydowanie głębokie kieszenie w drzwiach i ogromny schowek w konsoli środkowej. W sumie do dyspozycji jest 15 litrów przestrzeni do przechowywania. Bagażnik ma maksymalną pojemność około 385 litrów.
Jakie wersje wyposażenia są dostępne?
Fiat 600 w wersji hybrydowej dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia - zwykłej, oraz la Prima, za którą trzeba dopłacić 20 tys. złotych. Pierwsza wersje obejmuje między innymi: siedzenia z tkaniny z recyklingu z monogramem Fiata, 10,25 calowy ekran informacyjno-rozrywkowy, obsługujący Android Auto i Apple CarPlay, czy reflektory LED.
Wersja La Prima posiada dodatkowo większe, 18-calowe alufelgi, podgrzewane, miękkie w dotyku fotele w kolorze kości słoniowej z ekoskóry, 8 opcji oświetlenia ambientowego, chromowane akcenty we wnętrzu, elektrycznie otwieraną klapę bagażnika, ładowarkę indukcyjną, a także fotel kierowcy z masażem.
Jeśli chodzi o system informacyjno-rozrywkowego jego jakość jest solidna, a menu wystarczająco przejrzyste. Niektórzy użytkownicy skarżą się jednak, że menu działa z opóźnieniem, ale docenić trzeba fizyczne przyciski, które umożliwiają sterowanie ogrzewaniem/klimatyzacją.
Samochód ma również dwa pakiety usług: Connect One i Connect PLUS
Pierwszy z nich, dostępny w standardzie, oferuje usługi assistance i połączenia alarmowe, a także dostarcza comiesięcznych danych o stanie pojazdu, podczas gdy opcjonalny pakiet Connect PLUS obejmuje usługi nawigacyjne i funkcje zdalnego zarządzania pojazdem za pośrednictwem aplikacji FIAT lub monitorowanie stylu jazdy za pomocą funkcji o nazwie Trip Report.
Jakie systemy bezpieczeństwa dostępne są w Fiacie 600?
Nie brakuje również wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa w standardzie, takiego jak tylne czujniki parkowania, tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu, sześć poduszek powietrznych i system przypominający o konieczności skupienia uwagi kierowcy. W wersji La Prima zostały dodane także systemy, które ułatwiają autonomiczną jazdę na poziomie 2.
Podsumowanie - czy Fiat 600 to samochód godny uwagi?
Zacznijmy od tego, że Fiat przy okazji premiery modelu 600e, oraz 600 postawił na dość odważną strategię marketingową. Firma zdecydowała się porzucić szare kolory karoserii i oferować swoje samochody tylko w szerokiej gamie jasnych kolorów. To odważny wybór, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że szary jest najpopularniejszym wyborem lakieru wśród nabywców nowych samochodów w Polsce. Nie krytykujemy tej decyzji - pytanie tylko, czy europejska opinia publiczna będzie otwarta na tę zmianę. Jak wspomnieliśmy, samochód ma reprezentować filozofię "Dolce Vita", gdzie nie ma miejsca na szarość. Samochód nie jest także szczególnie pasjonujący w prowadzeniu i nie oferuje dużej przestrzeni w drugim rzędzie, czy bagażniku.
Pomimo tego, 600 genialnie spełnia swoje zadanie, jest idealnym miejskim towarzyszem i jest najlepszym małym hybrydowym SUV-em w grupie Stellantis. Dodatkowo, dzięki temu, że auto oparte jest na platformie e-CMP2, dobrze radzi sobie z wybojami i nierównościami na drodze. Za tym modelem przemawia także doskonale sprawująca się skrzynia biegów eDCT6 i niskie spalanie.