Nowy Grande Panda - Szansa dla Fiata?
Dokładnie 11 lipca bieżącego roku Fiat świętował w Turynie 125. rocznicę powstania tej słynnej włoskiej marki. “Gwoździem” programu wydarzenia było zaprezentowanie nowego Fiata Grande Panda, który jest 4-metrowym miejskim SUV’em. Dyrektor generalny Fiata Olivier François powiedział, że Grande Pada, zadebiutuje jako samochód elektryczny w cenie poniżej 25 000 euro. Produkcja auta właśnie ruszyła i będzie ono w sprzedaży w Europie jesienią.
Jak prezentuje się Fiat Grande Panda? Ujawniono szczegóły dotyczące wyglądu
Samochód jest przeróbką kultowego supermini Fiat Panda, który jest tak samo częścią włoskiej kultury jak pizza i makaron. Co ciekawe, jest to dopiero czwarta generacja Pandy, która pojawiła się na rynku 1980 roku i była produkowana do 2003 roku. Jest więc to istne wskrzeszenie legendy.
Samochód, podobnie jak jego poprzedniki, ma wręcz pudełkowaty, geometryczny kształt. Jedni stwierdzą, że nowy Fiat jest uroczy, nietypowy i finezyjny, a inni, że nieco dziwaczny. Fiat jednak twierdzi, że "włoskość nowego Fiata Grande Panda jest natychmiast widoczna dzięki ikonicznemu i ironicznemu włoskiemu designowi, który jest synonimem piękna". Sami nie bylibyśmy tego lepiej ubrać w słowa.
Nowy design jest zdecydowanie retro-futurystyczny, co widać po charakterystycznych światłach, opartych o designie z kwadratowych kafelków, czy po pasie z przodu między światłami, również opartemu na kwadratowych kafelkach, których projekt jest inspirowany kultową fabryką Lingotto w Turynie, której fasada ma charakterystyczne duże, kwadratowe okna i przez wiele lat była siedzibą Fiata.
Na wyróżnienie zasługują także oryginale “dwuramienne” felgi - Stellantis tworzy obecnie jedne z najlepszych projektów felg w branży.
Nowy FIat Grande Panda dostępny będzie jako samochód elektryczny i hybryda
Zgodnie z przypuszczeniami, nowa Panda będzie dzielić wszystkie kluczowe elementy konstrukcyjne z innymi modelami aut z grupy Stellantis i oparta zostanie na platformie Smart Car, co oznacza, że będzie dostępna jako samochód elektryczny lub z hybrydowym układem napędowym, z silnikiem 1,2 litra.
Jeśli chodzi o hybrydę, połączony zostanie trzycylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra z małym silnikiem elektrycznym. Moc samochodu jest oceniana na 99 KM i 120 Nm momentu obrotowego.
Podobnie jak francuski odpowiednik Pandy, czyli nowy Citroen e-C3, elektryczna Grande Panda Fiata będzie wyposażona w akumulator o pojemności 44 kWh, który będzie w stanie przejechać do 320 km na pełnej baterii, chociaż ostateczna liczba nie została jeszcze potwierdzona w oficjalnej klasyfikacji spalania WLTP.
Akumulator zasila zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 111 KM, napędzający przednie koła. Pomimo silnika zamontowanego z przodu, nowa Panda będzie wyposażona w mały 13-litrowy bagażnik pod maską, w którym chowa się kabla do ładowania.
Nie ujawniono jeszcze żadnych danych dotyczących osiągów, ale można spodziewać się, że podobnie jak Citroen e-C3, Panda będzie przyspieszała do 100 km/godz. w około 11 sekund, a prędkość maksymalna wynosić będzie około 135 km/ godz.
Co z napędem na cztery koła?
Fiat nie ogłosił żadnego potencjalnego następcy kultowej Pandy 4x4 i szanse na to są niewielkie, biorąc pod uwagę, że obecnie nie ma możliwości zintegrowania systemu napędu na wszystkie koła z platformą Smart Car firmy Stellantis, na której oparta jest nowa Panda.
Wnętrze Fiata Grande Panda - elementy retro, solidny system informacyjno-rozrywkowy i sporo miejsca
Podczas 125. rocznicy Fiata zaprezentowano również wnętrze nowego Fiata Grande Panda, którego wygląd jest jeszcze bardziej “odjechany” niż nadwozie.
Retro-futurystyczny motyw w postaci kwadratowych kafelków jest również widoczny we wnętrzu, między innymi na fotelach. Wszystko to w połączeniu z szeregiem kontrastujących materiałów, w tym teksturowanych tkanin, jasnych tworzyw sztucznych i żółtych obramowań elementów deski rozdzielczej.
Jeśli chodzi o multimedia, Grande Panda będzie wyposażona w dwa cyfrowe ekrany, z których jeden to 10-calowy ekran zamontowany za dwuramienną kierownicą w stylu retro, a drugi to 10,25-calowy dotykowy ekran informacyjno-rozrywkowy z całkowicie nowym systemem sterowania. Wewnątrz kabiny znajduje się również wiele schowków, w sumie o łącznej pojemności do 13 litrów.
Nowy Fiat Grande Panda mierzy niecałe cztery metry i jest o około 25 cm dłuższy niż model poprzedniej generacji, co przekłada się na większą przestrzeń pasażerską i bagażową niż w dosyć ciasnym poprzedniku. Jest to auto rodzinne, w którym wygodnie rozsiądzie się 5 osób. Przestrzeń bagażowa wynosi 361 litrów.
Czy nowa Grande Panda to wielka szansa dla FIata?
Grande Panda jest pierwszym z nowej rodziny modeli inspirowanych klasycznym Fiatem Panda. Producent widzi potencjał i szansę w tej linii samochodów, ponieważ FIat zadeklarował, że do 2027 roku co roku będzie wprowadzał na rynek jeden nowy model. Wszystkie będą korzystać z tej samej platformy Smart Car i języka projektowania, a także wspólnej filozofii "funkcjonalność nigdy nie powinna istnieć bez zabawy".
W lutym bieżącego roku zaprezentowano koncepcyjnych nowe modele Fiata, dlatego wiemy, że linia będzie ostatecznie obejmować rodzinnego SUV-a, fastbacka i kampera, ale dokładnie nie wiadomo, które z nich pojawią się w następnej kolejności.
Pojawia się jednak pytanie, czy tak duża różnorodność marek i modeli to nie jest przerost formy nad treścią? Jednym z argumentów jest fakt, że podobnie zbudowanych samochodów konglomeratu Stellaris opartych na platformie Smart Car jest wiele, a to oznacza konflikt interesów.
Fiat będzie musiał zatem powalczyć, aby przebić się wśród konkurencji, szczególnie na polskim rynku, gdzie w zeszłym roku firma sprzedała jedynie 4 tysiące aut, co daje 23 pozycję wśród wszystkich marek. Fiat jednak dużo lepiej radzi sobie między innymi we Włoszech, Hiszpanii, Turcji, czy Brazylii. Niemniej jednak być może, Fiat Grande Panda będzie doskonałym sposobem na podbicie nowych rynków.