Subaru Solterra vs Toyota bZ4X: Porównanie bliźniaczych modeli
Subaru Solterra i Toyota bZ4X to SUV-y, które są wynikiem współpracy obu marek, więc oba modele samochodów mają mnóstwo podobieństw. Toyota posiada udziały w Subaru, co przekłada się na bliskie partnerstwo technologiczne i inżynieryjne. Wynikiem tej współpracy jest pierwszy w pełni elektryczny samochód od Subaru, czyli model Solterra.
Niemniej jednak, zarówno Subaru, jak i Toyota nadały każdemu ze swoich samochodów elektrycznych swój własny charakter, dopasowując je do tożsamości marki i potrzeb swoich klientów. Nasuwa się więc nieuniknione pytanie - czym różnią się oba auta?
Subaru kładzie przede wszystkim nacisk na trzy obszary: bezpieczeństwo, dynamika jazdy i trakcja. Mówiąc najogólniej, koncentruje się na przygodach w terenie (dzięki napędowi 4×4 w terenie), z poczuciem premium. Podczas gdy Toyota bZ4X spełnia potrzeby klientów potrzebujących samochodu do codziennych potrzeb. Oto więcej informacji o różnicach.
Różnice w wyglądzie są subtelne
Jest to aspekt, w którym znajdziemy najmniej różnic. Różnice są subtelne, ale istnieją. Zarówno Subaru Solterra, jak i Toyota bZ4X mają takie same wymiary (4,690 m długości, 1,860 m szerokości i 1,650 m wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 2,850 m). Jest to logiczne, ponieważ oba pojazdy bazują na tej samej platformie, zaprojektowanej i opracowanej specjalnie dla samochodów elektrycznych: Toyota nazywa ją e-TNGA, a Subaru e-Subaru Global Platform.
Jedną z niewielu różnic jest logo znajduje się zaraz nad rejestracją w przypadku Solterra, podczas gdy w Toyocie umieszczono je standardowo na masce. Nieznaczne różnice widać także w projekcie świateł. Linie samochodu i kształt karoserii są praktycznie takie same w obu modelach.
Jeśli chodzi o kabinę obu SUV-ów: pomijając emblematy marki i kierownicę, są one identyczne, choć faktem jest, że Toyota była odpowiedzialna za opracowanie systemów multimedialno-informacyjnych (w podstawowych wersjach dwa 7 calowe ekrany, zaś w wyższych wersjach dwa 12,3 calowe ekrany). Oba pojazdy są także identyczne pod względem przestrzeni wewnętrznej, której nie brakuje, jak przystało na SUV'a. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o bagażnik, ponieważ jego pojemność wynosi 452 litrów w obu modelach.
Toyota bZ4X dostępna jest w 4 wersjach wyposażenia (XLE, Limited, XLE AWD, oraz Limited AWD), Subaru Solterra zaś w 3 wersjach wyposażenia (Premium, Limited, oraz Touring).
- Wniosek: różnice w wyglądzie są minimalne, ale oba modele różnią się poziomem wyposażenia.
Jedną z większych różnic jest system kierowania
Toyota bZ4X (podobnie jak Lexus RZ 450e), w wyższych wersjach wyposażenia posiada system kierowania "steer-by-wire". W systemie tym tradycyjne mechaniczne połączenia między kierownicą a kołami są zastąpione elektronicznymi sygnałami. Tego typu system pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie oraz możliwość integracji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Subaru kompletnie zrezygnowało z tego typu technologii.
- Wniosek: Toyota bZ4X ma nowoczesny system kierowania "steer-by-wire".
Mechanika - ile koni mechanicznych i jaki napęd mają opisywane modele?
Subaru Solterra “wygrywa” pod tym względem, ponieważ jest standardowo skonfigurowany z dwoma silnikami elektrycznymi, o łącznej mocy około 218 KM. Maksymalny moment obrotowy to 337 Nm. Każdy z silników napędza jedną oś, co daje napęd na wszystkie koła (AWD).
Toyota bZ4X przyjęła jednak inne podejście. Jest standardowo wyposażona w pojedynczy silnik elektryczny o mocy 204 KM i napęd na przednie koła. Moment obrotowy to około 265 Nm. Można jednak dokupić drugi układ napędowy i mieć identyczną konfiguracją jak Subaru Solterra.
- Wniosek: Solterra posiada 2 silniki, napęd na 4 koła w standardzie i większy moment obrotowy.
Jaki zasięg ma Toyota bZ4X i Subaru Solterra? W tym aspekcie remis
W obu przypadkach mamy do czynienia z akumulatorem o pojemności 71,4 kWh, co przekłada się na zasięg 416-436 kilometrów w przypadku obu modeli. Samochody mogą być ładowane z mocą 6,6 kW (prąd zmienny). Maksymalna moc ładowania to 150 kW (prąd stały), podczas którego elektryki ładują się od 10 % do 80% w 30 minut.
- Wniosek: Oba samochody mają identyczny zasięg i pojemność baterii.
Jak jeździ się oba modelami? Solterra dotrze w miejsca dla Toyoty niedostępne
Spore różnice widać po zasiądnięciu za kierownicę obu elektryków. Chociaż oba samochody mają te same tryby jazdy w standzie standardzie (Eco, Normal i Sport), to Subaru Solterra w standardzie posiada system kontroli X-MODE AWD z podwójną funkcją (śnieg/błoto i głęboki śnieg i błoto).
Dostępna jest także nowa funkcja Grip Control. System ten monitoruje przyczepność kół i automatycznie dostosowuje parametry napędu i kontrolii trakcji.
To, co łączy oba modele pod względem jazdy, to napęd na jeden pedał, który poprawia odzyskiwanie energii podczas hamowania i pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać, używając tylko pedału przyspieszenia. Warto zauważyć, że w Subaru Solterra dodano łopatki na kierownicy do sterowania hamowaniem regeneracyjnym.
Zarówno Toyota, jak i Subaru mają podobne systemy bezpieczeństwa
Standardem w modelu bZ4X są systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense i Star Safety. W wersji Limited rozszerzono pakiet bezpieczeństwa, dodając ulepszoną kamerę cofania, a także system kamer 360 stopni.
Zaś Subaru Solterra, posiada podobny system Subaru EyeSight Driver Assist Technology. System kamer 360 stopni dostępny jest w wyższych wersjach wyposażenia, czyli Limited i Touring.
Wniosek: W tej sekcji Subaru przechyla szalę na swoją korzyść, ponieważ oprócz posiadania X-MODE AWD w standardzie, ma większy prześwit i nieco większy kąt natarcia, co pozwala mu dotrzeć do miejsc, w których Toyota nie byłaby w stanie.
Cena - ile kosztuje Toyota bZ4X i Subaru Solterra?
Jeśli chodzi o Toyotę bZ4X, ceny tego elektryka zaczynają się od 193 900 złotych, natomiast w przypadku Subaru Solterra podstawowa wersja kosztuje około 214 000 złotych.
Podsumowując, dwa tak blisko spokrewnione modele mają oczywiście wiele podobieństw. Występujące tu i ówdzie niuanse sprawiają, że wybór faworyta jest kwestią osobistych preferencji i potencjalnie lojalności wobec marki.