smog

Parlament Europejski przegłosował dyrektywy odnośnie zmniejszenia emisji CO2

Parlament Europejski wykonał kolejny krok w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla na terenie Unii Europejskiej. Niedawno przegłosowano dyrektywy oraz rozporządzenia, które należą do pakietu Fit for 55. Przyjęte akty prawne dotyczą między innymi branży automotive.

Fit for 55 - pakiet rozwiązań UE

Przegłosowane dyrektywy i rozporządzenia to elementy pakietu Fit For 55. Cały pakiet swoją nazwę zawdzięcza temu, jaki jest cel jego wprowadzenia. Wedle jego założeń emisja dwutlenku węgla na terenie Unii Europejskiej ma zostać zredukowana o 55% względem stanu z 1990 roku. Jednocześnie Unia Europejska stara się przeprowadzić to tak, by nie zagrozić konkurencyjności europejskiego przemysłu.

Przegłosowane dyrektywy dotyczą między innymi zmian w ETS, czyli Europejskim Systemie Handlu Emisjami. Bezpłatne uprawnienia, które do niego należą, mają zostać w całości usunięte w latach 2026-2034. W ten sposób emisja przez przemysł, który jest objęty systemem ETS ma zostać obniżona aż o 66% do 2030 roku w porównaniu z rokiem 2005. Do tego do ETS dołączony zostanie transport morski i powietrzny. Od 2027, lub 2028 roku planowane jest z kolei wdrożenie systemu ETS II, który będzie obejmować przede wszystkim branżę budowlaną, a także transport drogowy.

Dodatkowo ma powstać Społeczny Fundusz Klimatyczny. Będzie to specjalny fundusz przeznaczony dla tych, dla których zmiany w ETS będą oznaczały ogromne wydatki, niemożliwe do wykonania. Wtedy Społeczny Fundusz zasilany przez przychody z handlu uprawnieniami do emisji ma pomagać w działaniach, które pozwolą na zmniejszenie emisji na terenie Unii Europejskiej. Będą to takie rzeczy jak instalacja pompy ciepła, zakup samochodu elektrycznego, czy też ocieplenie domu.

Aby przeciwdziałać przenoszeniu działalności przemysłowej do państw, gdzie opłaty emisyjne są znacznie niższe powstanie także specjalny podatek, właściwie opłata zwana CBAm. Jest to graniczna opłata węglowa, której wprowadzenie jest planowane na lata 2026-2034. W ten sposób w trakcie importu produktów objętych CBAM, importer będzie musiał zapłacić różnicę pomiędzy opłatami emisyjnymi w UE a tymi w kraju, z którego importowane są produkty. Gdyby system opłat emisyjnych nie istniał w kraju, z którego pochodzą importowane produkty, to importer będzie zmuszony do zapłacenia całości wedle ustalonej przez UE taryfy.

Jak nowe rozwiązania wpłyną na przemysł motoryzacyjny?

Wszystkie przegłosowane dyrektywy będą miały ogromny wpływ na cały przemysł motoryzacyjny. Przejdzie on sporą transformację, gdyż konieczne będzie dostosowanie między innymi infrastruktury przemysłowej, czy stworzenie zupełnie nowych łańcuchów dostaw. Wszystko po to, by ostatecznie zrezygnować z produkcji samochodów spalinowych i zamiast tego skupić się na konstruowaniu elektryków. Takie auta mają zupełnie inne wymagania produkcyjne, przez co potrzebne są przebudowy wielu fabryk, czy też szkolenia dla pracowników, którzy będą brali udział przy produkcji samochodów elektrycznych.

W pakiecie rozwiązań Fit for 55 pojawiły się też akty prawne, które będą miały na celu promowanie paliw alternatywnych. Wedle proponowanych i wstępnie przyjętych rozwiązań, każdy obywatel UE ma mieć wygodny dostęp do sieci infrastrukturalnej paliw alternatywnych po to, by móc naładować, czy też zatankować swoje auto.

Oczywiście dojdzie też do ogromnych zmian w salonach. Producenci będą musieli znacząco zwiększyć udział elektryków w sprzedaży, gdyż dalsze ograniczenie emisji w samochodach spalinowych to zadanie bardzo czasochłonne i kosztowne. To po prostu nie opłaca się w obliczu transformacji elektrycznej, która również pochłania wiele zasobów koncernów motoryzacyjnych. Dlatego auta spalinowe będą z roku na rok wycofywane, co widać już teraz. Np. Volkswagen przez nadchodzącą transformację ogłosił w ostatnim czasie, że obecna generacja kultowego modelu Volkswagen Golf jest ostatnią w historii i nie planuje się wprowadzenia następnej. Jedyna szansa dla Golfa na przetrwanie to stworzenie go w wersji elektrycznej.