Peugeot 3008

Peugeot 3008 2024 – rewolucja w designie i napędach

Peugeot nazywa 3008 swoim najbardziej „znaczącym debiutem od wielu lat”, co ma sens, biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w motoryzacji w ostatnich latach, a także szybki rozwój firmy w kierunku pojazdów elektrycznych. Ten nowy hybrydowy/w pełni elektryczny SUV typu fastback to naprawdę duża sprawa.

Peugeot nie oszczędzał środków na tym nowym SUV-ie, który jest pierwszym samochodem w całym koncernie Stellantis, wykorzystującym nową platformę STLA Medium. W przyszłości na tej platformie powstanie kolejne pięćdziesiąt modeli koncernu, jak np. Vauxhall Grandland czy Citroën C5 Aircross. Co ciekawe, grupa Stellantis intensywnie inwestuje także we własną produkcję baterii w Europie.

Elektryk zadebiutował w Europie w marcu 2024 roku, oferując cztery wersje silnikowe. Jest to miękka hybryda oraz hybryda, które są oficjalnie dostępne w Polsce. A także dwie w pełni elektryczne wersje. 

Rywalami wersji hybrydowej są m.in. Renault Austral, Kia Sportage i Hyundai Tucson, podczas gdy wersja elektryczna konkuruje z modelami takimi jak Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV i Nissan Ariya. Oto więcej informacji o Peugeot 3008.

peugeot 3008

W jakich wersjach silnikowych dostępny jest Peugeot 3008?

Na chwilę obecną w produkcji są 4 wersje, choć planowana jest kolejna z mocniejszą baterią. Oto one: 

Miękka hybryda o mocy 136 KM

Składa się z silnika spalinowego (trzycylindrowy, 1,2 litra, 136 KM) oraz elektrycznego (12 KM mocy ciągłej i 28 KM mocy szczytowej). Wersja oparta jest na 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów (e-DCS6).

Według producenta w mieście ta wersja jest w stanie przejechać nawet 50% czasu na silniku elektrycznym. Nie trzeba podłączać auta do gniazdka. Bateria ładuje się podczas jazdy. Zużycie benzyny to około 5,6 litra/100 km. W polskich salonach model dostępny jest w cenach od 169 000 złotych. 

Hybryda typu Plug-in o mocy 195 KM 

Posiada baterię o pojemności 21 kWh (18,7 kWh netto), co pozwala na zasięg w trybie elektrycznym wynoszący 87 km. Całość napędzana jest automatyczną 7-biegową skrzynią biegów (e-DCS7).

 Ładowanie baterii odbywa się tylko w trybie AC, maksymalnie do 7,4 kW, a pełne naładowanie zajmuje 2 godziny i 55 minut. Zużycie paliwa to jedynie 0,9 litra / 100 km. Ceny w naszym kraju startują od 184 600 złotych.

Wersja w pełni elektryczna E-3008 210

To wersja z silnikiem elektrycznym o mocy 213 KM, napędem na przednie koła, baterią 73 kWh i zasięgiem 527 km. Kosztuje w Europie średnio 45 660 euro.

Wersja w pełni elektryczna E-3008 230 Long Range

Ten model pod względem mocy silnika i napędu jest identyczny. Ale bateria ma pojemność 98 kWh i zasięg jest większy, bo wynosi 701 km. Ceny w Europie  zaczynają się od 49 660 euro.

E-3008 320 Dual Motor AWD

Na rynku pojawi się dopiero w 2025 roku. Jest połączeniem dwóch silników elektrycznych, które razem dają 326 KM mocy napędu na wszystkie koła. Bateria będzie miała 98 kWh, a zasięg wynosi 525 km. Będzie dostępna dopiero w 2025 roku.

Ładowanie w 100% elektrykach w trybie AC ograniczone jest do 11 kW (standard) lub 22 kW (dostępne od 2025 roku), a w DC do 160 kW. Plusem jest możliwość zasilania z baterii urządzeń zewnętrznych, takich jak rower elektryczny, z maksymalną mocą 3 kW.

Wnętrze Peugeot 3008 – jakość i design kosztem przestrzeni

To pierwsza wersja, w której wprowadzono 21-calowy zakrzywiony ekran otaczający kierowcę o nazwie „Panoramic i-Cockpit” Peugeota. Połączono dzięki ten ekran rozrywkowo-informacyjny, z ekranem wskaźników. Taki wygląd nie jest niczym nowym, np. BMW stosuje go niemal we wszystkich swoich modelach, ale wykonanie Peugeota robi wrażenie. 

peugeot 3008

W pakiecie nabywa auta otrzymuje usługi łączności “Connect One” dostępne przez 10 lat. Bez zarzutu działa również łączność Apple Car i Android Auto.

Ogólna jakość i design wnętrza są również znakomite. Podobać może się nowocześnie ukształtowana bryła konsoli centralnej, obita materiałowym wykończeniem, który widoczny jest również na drzwiach. Jeśli chodzi o fotele, zamontowano siedzenia o sportowym i dynamicznym kształcie, pokryte tkaniną TEP. 

peugeot 3008

W wyżej wersji GT znajdziemy dodatkowo m.in. przełączniki i-Toggles, nawigację 3D connected, czy podgrzewane przednie siedzenia, czy oświetlenie ambientowe. 

Jednak trzeba przyznać, iż w imię designu, Peugeot wydaje się zapominać o praktyczności swojego SUV-a rodzinnego. Mimo że jest o 10 cm dłuższy od poprzednika, przestronność na tylnej kanapie jest niewielka jak na SUV-a rodzinnego. Ograniczona jest np. przestrzeń na głowę (zwłaszcza przy zamontowanym opcjonalnym panoramicznym dachu), a także brakuje miejsca na nogi dla dorosłych Wiele znacznie mniejszych SUV-ów oferuje więcej przestrzeni z tyłu. Z drugiej strony, bagażnik o pojemności 588 litrów zadowoli praktycznie każdego. 

Design zewnętrzny - Peugeot kieruje się zasadą “jeśli coś działa - nie zmieniaj tego”

Projektanci marki zdecydowali się pozostać przy bryle fastback (z opadającym dachem od słupka C) w trzeciej generacji francuskiego SUV-a. Pozostawiono charakterystyczne elementy, takie jak przednie i tylne światła LED z motywem 3 pazurów.

Zrezygnowano jednak z chromowanych, a także z ramki okien. Felgi mogą mieć do 20 cali i być wyposażone w opony o szerokości 235 mm.

W celu optymalizacji zasięgumają pomóc elementy takie jak aktywna atrapa (która otwiera się lub zamyka w zależności od potrzeb chłodzenia), czy tylny spoiler.

W samochodach grupy Stellantis, w tym w Peugeot 3008 pojawią się baterie produkowane w Europie

Chociaż utarł się mit, że wszystkie baterie do elektryków pochodzą z Chin, to fakt jest taki, iż grupa Stellantis, razem z TotalEnergies i Mercedes-Benz, jest współwłaścicielem firmy ACC, która buduje fabryki baterii na terenie Europy. 

Aktualnie realizowane są projekty budowy czterech gigafabryk w: Kaiserslautern (Niemcy), Termoli (Włochy) oraz we Francji. Łączna inwestycja w te fabryki wynosi około 7 miliardów euro.  Inwestycja ta ma wzmocnić pozycję Europy w sektorze akumulatorów i zmniejszyć zależność od Chin.