Problemy dealerów samochodowych – zamawianie samochodów z fabryk bez terminów dostawy

Problemy dealerów samochodowych – zamawianie samochodów z fabryk bez terminów dostawy

Z powodu zamkniętych fabryk półprzewodników mamy na rynku sytuację, że chipy używane w wielu elementach elektroniki nie są dostarczane. Sytuacja dotyczy wielu branż od IT po AGD i RTV, a także obejmuje fabryki samochodowe. Każdy producent samochodów został dotknięty niedoborem tych elementów elektroniki. 

 

Przykładowo Peugeot 308 jest produkowany z analogowymi tarczami, a nie z cyfrowym wyświetlaczem z powodu braku chipów, Jaguar Land Rover i Mini wstrzymały produkcję w zakładach w Wielkiej Brytanii, a Ford spodziewa się w tym roku wyprodukować 1,1 miliona samochodów mniej na całym świecie. Ford ma jeszcze samochody zarówno u dealerów, jak i w drodze do nich, ale kupujący składający nowe zamówienia mogą mieć dłuższe czasy realizacji. W Citroenie np. te same chipy są używane w różnych częściach np. komponenty używane w reflektorach są używane także w modułach sterujących. Oznacza to, że specyfikacje samochodu mogą być modyfikowane by zapewnić, że kluczowe komponenty otrzymają potrzebne chipy przed opcjonalnymi elementami wyposażenia.

 

Obecne problemy są jednymi z głównych w branży powodujące brak wyznaczanych do tej pory terminów produkcji samochodów. Producenci nie są w stanie dostarczać pojazdów do klientów tak szybko, jak zwykle. Prognozy mówią, że w 2021 roku zostanie zarejestrowanych o 14% więcej samochodów niż w 2020 roku, jest to jednak mniej o 28% niż średnia 10-letnia.

 

Sektor motoryzacyjny nadal walczy z niedoborami półprzewodników i personelu, co ogranicza zdolność do produkcji, a to przekłada się na brak sztywnych terminów dostarczania pojazdów do dealerów. Przykładowo Jaguar Land Rover dostosował harmonogramy produkcji niektórych pojazdów i będzie ściśle współpracuje z dostawcami by rozwiązać problemy i zminimalizować wpływ na zamówienia klientów tam, gdzie to możliwe. Jednak mimo takich kroków (zapowiedzianych jeszcze w maju) nadal samochody z fabryk wyjeżdżają nieterminowo. I przewidywania mówią, że nie szybko sytuacja wróci do normy.

 

Problemy dealerów samochodowych – zamawianie samochodów z fabryk bez terminów dostawy
Problemy dealerów samochodowych – zamawianie samochodów z fabryk bez terminów dostawy
Problemy dealerów samochodowych – zamawianie samochodów z fabryk bez terminów dostawy