audi

Rośnie sprzedaż marek premium

Branża motoryzacyjna zmaga się z poważnymi problemami. Jak zawsze jednak w czasach kryzysu dobrze trzyma się przede wszystkim jeden segment, którym są oczywiście dobra luksusowe. W wypadku motoryzacji mowa tu oczywiście o markach premium, czyli głównie samochodach niemieckiej wielkiej trójki. Mimo kryzysu ich sprzedaż rośnie. Jak prezentują się liczby i z czego wynikają?

Jak prezentuje się sprzedaż marek premium w 2022 roku?

Najnowsze dane sprzedażowe z 2022 roku pochodzą oczywiście z listopada, czyli przedostatniego miesiąca w 2022 roku. Mówią one o tym, że w trakcie tego miesiąca w naszym kraju zarejestrowano aż 7 451 samochodów osobowych z segmentu premium. Jest to wynik lepszy o 1,15% niż w październiku, czyli miesiąc wcześniej, a także aż o 13,95% więcej aut niż w listopadzie roku 2021.

 

Sprzedaż samochodów z segmentu premium jest lepsza nie tylko w samym listopadzie. Wzrost względem roku poprzedniego widać nawet wtedy, gdy zestawimy ze sobą pierwsze 11 miesięcy roku 2021 i 2022. W tym roku w okresie od stycznia do listopada w Polsce kupiono oraz zarejestrowano bowiem 84 050 samochodów osobowych należących do segmentu premium. To oznacza wzrost o dokładnie 2,07%.

Które auta premium w Polsce sprzedają się najlepiej?

Oczywiście liderzy segmentu premium w naszym kraju to wielka niemiecka trójka w postaci Audi, BMW oraz Mercedesa. Ci niemieccy producenci mają obecnie na tyle mocną pozycję, że regularnie goszczą również w czołowej 10, gdy pod uwagę weźmie się wszystkie samochody osobowe sprzedawane oraz rejestrowane w naszym kraju.

 

Spośród tych trzech marek w 2022 roku zdecydowanie króluje BMW. W naszym kraju od stycznia do listopada zarejestrowano bowiem 21 498 aut bawarskiej marki. Druga pozycja z wynikiem 19 054 samochodów należy do Mercedesa. Podium z kolei uzupełnia Audi, które sprzedało 17 449 aut.

 

Za podium spotkamy Volvo, lecz szwedzka marka ma naprawdę dużą stratę do niemieckich rywali. Volvo sprzedało bowiem 9 843 samochody. Jeszcze mniej aut sprzedał Lexus. W Polsce zarejestrowano 4 801 aut tej japońskiej marki. Kolejne miejsca w raporcie przygotowanym przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar zajmują takie marki jak Mini (2 724 szt.), Porsche (2 563 szt.), Land Rover (1 767 szt.), Alfa Romeo (1 547 szt.), a pierwszą dziesiątkę zamyka Tesla (1 086 szt.). Przynajmniej kilkaset aut sprzedały też takie marki jak DS (839 szt.) oraz Jaguar (529 szt.).

 

Spośród marek znanych z supersamochodów króluje Ferrari. Na kultowe włoskie auta decydowano się 76 razy. Największy rywal, czyli Lamborghini może pochwalić się “tylko” 43 rejestracjami. Inna marka znana z produkcji niesamowicie szybkich aut, czyli McLaren w tym roku dostarczyła, na razie 9 aut do swoich klientów.

Ciekawe jest to, że liderem, jeśli chodzi o poszczególne modele, nie jest samochód niemiecki. Najwięcej sztuk zarejestrowano bowiem w przypadku auta szwedzkiego, którym jest Volvo XC60. Ten SUV zdominował konkurencję, gdyż w ciągu całego roku rejestrowano go 4 792 razy. Druga pozycja należy z kolei do Audi Q5 z wynikiem 3 288 sztuk. Podium zamyka BMW serii 3, które sprzedano 3 068 razy.

 

Dalsze miejsca w czołowej dziesiątce najpopularniejszych modeli z segmentu premium w pierwszych 11 miesiącach 2022 roku są zajmowane kolejno przez: BMW X5 (3 022 szt.), Audi Q3 (2 788 szt.), BMW X3 (2 740 szt.), Audi A3 (2 509 szt.), Volvo XC40 (2 366 szt.), BMW serii 5 (2 277 szt.), a dziesiąte miejsce należy do jedynego Mercedesa w czołówce, czyli modelu Mercedes-Benz GLC z wynikiem 2 133 szt. Pierwsze Lexusy są dopiero na miejscu szesnastym (Lexus RX, 1 641 szt.) oraz dwudziestym (Lexus UX, 1 489 szt.)

Czemu sprzedaż aut premium rośnie?

Wzrost sprzedaży samochodów z segmentu premium jest naprawdę wyraźny i całkiem spory. Przede wszystkim wyniki są lepsze, nawet gdy zestawimy wynik listopadowy z listopadem 2019 roku, gdy sprzedaż nowych samochodów była jedną z najwyższych w ostatnich latach. Wynika to między innymi z tego, iż dobra luksusowe zawsze były segmentem, który jest odporny na wszelkiego rodzaju kryzysy. Ponadto aut luksusowych produkuje się z reguły mniej, więc producenci są bardziej odporni na niedobory części, które mocno uderzyły w marki, które wypuszczają na rynek ogromne ilości samochodów osobowych.