wywrotka

Samochód dostawczy typu wywrotka – zastosowanie, najpopularniejsze modele

Branża samochodów dostawczych bez dwóch zdań jest naprawdę mocno rozbudowana. Odmian aut użytkowych jest naprawdę wiele – pick-up, furgon, chłodnia, kontener i wiele, wiele innych. Niezwykle przydatnym elementem całej tej układanki są także wywrotki – samochody dostawcze specjalizujące się w przewozie materiałów płynnych i sypkich. Dlaczego to one nadają się do tego najlepiej i z czego to wynika?

Samochody dostawcze typu wywrotka – charakterystyka

Samochody dostawcze wywrotka to z definicji samochód dostawczy bądź ciężarowy, którego najważniejszym i najbardziej rozpoznawalnym elementem jest wagonik lub przyczepa. Jest ona skonstruowana w taki sposób, by możliwy był samodzielny rozładunek zapakowanego towaru. Wagonik może się przechylać do tyłu lub w bok w zależności od budowy konstrukcji i siłowników.

Ze względu na swoje możliwości oraz właściwości, wywrotki praktycznie zawsze używane są do transportowania materiałów płynnych lub sypkich, w tym grysu, gruzu, piasku, żwiru i wszystkich podobnych temu produktów. Z racji na możliwość samodzielnego opróżnienia przestrzeni załadunkowej, wywrotki są naprawdę wygodnym sposobem na przewóz i wyładowanie towarów.

Najcięższe wywrotki nazywamy tylnozsypowymi lub ciężkimi. Takie pojazdy najczęściej posiadają trzy lub nawet cztery osie i potrafią ważyć łącznie z ładunkiem nawet 32 tony. Następne w kolejce są wywrotki półciężkie (dopuszczalna masa całkowita 18-26 ton), lekkie (DMC 6,5-18 ton) i ultralekkie (DMC 3,5 – 6.5 tony).

Samochód, poza wspomnianą już przestrzenią załadunkową w postaci paki, wagonika lub przyczepy, posiada również szoferkę. Znajdują się w mniej miejsca dla kierowcy i jednego-dwóch pasażerów. Warto również pamiętać, iż wywrotki o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 18 ton muszą mieć aż trzy osie jezdne. Trzeba mieć to na uwadze podczas zakupów.

wywrotka

Samochody dostawcze typu wywrotka – historia

Pierwsze wywrotki pojawiły się w Europie już pod koniec XIX wieku, a mechanizm podnoszący wagonik opierał się na zasadzie dźwigni. Dopiero w drugiej dekadzie XX wieku opatentowano mechanizm hydrauliczny dla tego typu rozwiązań. Pierwsze samochody dostawcze tego typu produkowane były jednak już na samym początku ubiegłego stulecia, choć ich działanie pozostawiało naprawdę wiele do życzenia.

Przez dziesiątki lat doszło do wielu modyfikacji pomysłu, którego główna zasada pozostała niezmienna. Mimo wielu typów wywrotek zamysł jest taki sam – przewiezienie dużej ilości towarów płynnych lub sypkich z punktu A do punktu B i szybkie opróżnienie wagonika na miejscu rozładunku.

Samochody dostawcze typu wywrotka – zastosowanie

Dostawczaki typu wywrotka sprawdzają się idealnie tylko na placach budowy, gdzie potrzeba jest ogromnej ilości surowców, ale także w rolnictwie do przewozu zbiorów czy nawozów, a także w innych, przeróżnych sytuacjach, podczas których potrzebne są umiejętności wywrotek. Może być to na przykład przewóz narzędzi i materiałów budowlanych jak cegły, kostka brukowa czy drewno.

Samochody dostawcze typu wywrotka – najpopularniejsze modele

W przypadku wywrotek, rzadko kiedy jesteśmy w stanie otrzymać taki samochód wprost z salonu. Dla producentów aut, taki ruch jest najzwyczajniej w świetnie nieopłacalny – popyt na tego typu samochody nie jest aż tak wielki. Z tego też względu osoby, które koniecznie chcą mieć w swojej flocie najnowszą wywrotkę, muszą postawić na kupno samochodu dostawczego w wersji do własnej zabudowy.

Choć oczywiście konieczność zakupu wagonika oraz systemu hydraulicznego to kolejny wydatek, można dojrzeć w tej sytuacji parę plusów. Po pierwsze, warianty samochodów do zabudowy są najczęściej trochę tańsze niż gotowe auta dostawcze, dzięki czemu będziemy mieli pieniądze na sam wagonik. Po drugie, będziemy mogli dobrać zestaw idealny do naszych potrzeb i rozmiarów naszego auta.

Samochody dostawcze, do których najczęściej montuje się system wywrotkowy, to między innymi Ford Transit, Iveco Daily, Peugeot Boxer, Mercedes Sprinter czy auta marki Isuzu. Ze starszych modeli warto na przykład wspomnieć o Renault Mascott, Volvo FM 320, Iveco ML czy Mercedesie Atego.

 

 

Więcej możesz przeczytać tutaj: Samochody terenowe