Samochód typu sedan – geneza
Każda moda prędzej czy później dobiegnie końca, nieważne jak długo by ona nie trwała. Bardzo dobrze mogą się o tym przekonać samochody typu sedan, które kilkadziesiąt lat temu były najpopularniejszymi konstrukcjami na świecie. Najpierw jednak z pozycji lidera rynku wygryzły je hatchbacki, a następnie SUV-y i crossovery. Mimo że popyt na samochody sedan znacząco spadł w ciągu ostatnich kilku lat, nadal znajdują one grono oddanych fanów.
Samochód typu sedan – geneza
Choć wiele osób może kojarzyć to słowo z pewną francuską miejscowością w pobliżu granicy z Belgią, sedany nie mają z nią nic wspólnego. Nazwa tego typu nadwozia pochodzi bowiem od angielskiego słowa określającego lektykę. Za pierwszego sedana na świecie wiele osób uznaje konstrukcję Renault, która nazywana była typem B. Rzeczywiście samochód ten może z wyglądu przypominać nieco lektykę, choć z perspektywy naszych czasów wygląda on nad wyraz karykaturalnie. Za pierwszego sedana większość ekspertów uważa jednak Model F. Special od istniejącej zaledwie 7 lat marki Speedwell.
Po raz pierwszy terminu sedan użyto w 1912 roku do promowania samochodu Studebaker Four. Od tego czasu samochody ze stałym dachem i czterema drzwiami zaczęto nazywać sedanami. W zależności od regionu jednak, zwyczajowe nazewnictwa na te samochody mogą się jednak różnić. Dla przykładu, w Australii i Nowej Zelandii popularne jest określenie „saloon”, a w wielu europejskich krajach, które posiadają języki wywodzące się z łaciny, możemy spotkać się ze zwrotem berlina.
Samochód typu sedan – rozwój segmentu
Samochody sedan uzyskały swoje niepisane reguły projektowania naprawdę szybko, przez co był to naprawdę ciekawy kierunek dla producentów. Wraz z rozwojem motoryzacji rozwijały się również gusta klientów. Auto przestało być wyłącznie środkiem do przemieszczania się – musiało również dobrze się prezentować.
Samochody typu sedan uznawane były za eleganckie, dostojne, a czasem nawet luksusowe. To właśnie dlatego na początku lat 70. można było zaobserwować wzrost zainteresowania tym segmentem. Aż do lat 90. na sedany nie było mocnych – ten typ podwozia sprzedawał się rewelacyjnie w każdym zakątku świata.
Na horyzoncie zaczęli jednak pojawiać się naprawdę mocni konkurenci, a wśród nich hatchbacki – bardziej uniwersalne auta bardzo dobrze odnajdują się w mieście. Mniej więcej na przełomie XX i XXI wieku osiągnęły one swój szczyt popularności, spychając sedany z tronu. Spadek popytu na tego typu auta został przypieczętowany przez eksplozję rynku SUV-ów i crossoverów. Aktualnie sedany największym zainteresowaniem cieszą się w Ameryce i Azji, natomiast w Europie nie są już tak często wybierane.
Warto wspomnieć, że do segmentu sedanów możemy również wpisać na przykład Syrenkę, Polskiego Fiata 125p czy produkowanego m.in. w Polsce Daewoo Lanosa.
Samochód typu sedan – charakterystyka
Książkową definicją sedana jest samochód ze stałym dachem, który posiada wyraźny podział na trzy segmenty – silnikowy, pasażerski oraz załadunkowy. Wszystkie te sektory można wyodrębnić gołym okiem, gdy patrzymy na sedana. Trójpodział ten jest jednym z powodów, przez który o sedanach mówi się zazwyczaj „auta czterodrzwiowe” w przeciwieństwie do innych rodzajów aut, które posiadają trzy lub pięć drzwi.
Z czego wynika taka różnica? Sedan posiada wyjątkową klapę bagażnika, która nie podnosi się wraz z oknem. To efekt wyraźnego oddzielenia strefy ładunkowej od pasażerskiej. Z tego też względu klapa nie jest wliczana do drzwi w taki sposób, jak dzieje się to w innych pojazdach. Sedany mogą również występować w wariancie 2-drzwiowym i wtedy najczęściej nazywane są pojazdami coupe.
Samochód typu sedan – najpopularniejsze marki
Od wielu lat synonimami luksusu i piękna są sedany oraz limuzyny od Mercedesa, BMW czy Audi. Na międzynarodowym rynku triumfy święcił również Volkswagen czy Opel. Nie oznacza to jednak, iż ta kategoria jest całkowicie zdominowana przez Niemców. Wiele sukcesów posiadają na swoim koncie także Volvo, Toyota czy również Ford.
Ostatnimi czasy świetne sedany konstruowane były również przez takie marki, jak Alfa Romeo, Toyota czy Lexus, co pozwoliło im dołączyć do grona czołowych producentów tego typu pojazdów na świecie.
Więcej możesz przeczytać tutaj: Samochód osobowy typu hatchback – historia