Samochody typu SUV – historia segmentu
W ciągu ostatnich kilkunastu lat branża motoryzacyjna zmieniła się diametralnie. Jednym z największych zwycięzców tych przemian bez wątpienia są samochody typu SUV. To konstrukcje jedyne w swoim rodzaju, które wyróżniają się wyglądem i możliwościami, stanowiącymi połączenie samochodu sportowego i terenowego bez niektórych cech obu tych klas.
Samochody typu SUV – historia segmentu
Nazewnictwo oraz klasyfikacja SUV-ów nie należy do łatwych zadań, gdyż ta naprawdę mocno zmieniła się na przestrzeni kilkunastu czy kilkudziesięciu lat. Samochody SUV rozpoczynały swoją przygodę w branży jako bardziej luksusowe auta terenowe. Stan rzeczy zmieniał się nieco w zależności od rejonu świata. Grupa SUV w Ameryce Północnej zaczęła na przykład wykształcać się już w latach 70., podczas gdy do świadomości europejskich klientów pojazdy te zaczęły mocniej docierać dopiero w połowie lat 90.
Prekursorem dla współczesnych SUV-ów w Europie bez wątpienia możemy nazwać Toyotę RAV4, która jako pierwsza konstrukcja z tego segmentu odniosła międzynarodowy sukces. Japońscy inżynierowie połączyli wtedy cechy auta terenowego i hatchbacka. Co prawda kłóciło się to z nazwą tych samochodów (SUV – Sport Utility Vehicle – samochód sportowo-użytkowy), lecz najwyraźniej klientom to nie przeszkadzało.
Kolejne wydarzenia potoczyły się naprawdę szybko – każdy producent chciał mieć swojego SUV-a i koniecznie chciał nim podbić rynek. Sprawiło to, iż ta kategoria aut była najmocniej promowana przez największe marki, co oczywiście naturalnie podkręcało i tak bardzo dobrą sprzedaż. W taki oto sposób SUV-y podbiły serca fanów na całym świecie.
Samochód typu SUV – charakterystyka
Do terminu „auto sportowo-użytkowe” możemy tak naprawdę przyporządkować wyłącznie najmocniejsze SUV-y dostępne na rynku. Aktualnie bowiem auta te działają w zupełnie innej niszy. Zamiast ogromu miejsca połączonego z mocnymi osiągami, najczęściej otrzymujemy powiększonego hatchbacka do zadań typowo miejskich.
Cechami charakterystycznymi aut typu SUV są spore wizualnie rozmiary, które nie zawsze muszą się przekładać na rzeczywiste gabaryty. Dzięki zastosowaniu pewnych sztuczek technicznych, jak duże felgi czy spory prześwit, SUV-y często wyglądają na większe niż tak naprawdę są. Niemniej jednak są one o wiele większe niż hatchbacki, dzięki czemu pozwalają one zarówno na wygodną jazdę w mieście, jak i swobodne dłuższe wyjazdy.
Najczęściej SUV-y spotkamy w trzech wariantach stylizacji – hatchback, kombi lub coupe. To ta ostatnia kategoria zbiera wokół siebie największą liczbę fanów, choć trzeba zaznaczyć, iż te samochody w środowisku motoryzacyjnym nie mają najłatwiej i często są one wyśmiewane za oryginalny wygląd czy zatracenie pierwotnego charakteru ze względu na chęć zarobienia większej ilości pieniędzy. Słupki sprzedażowe mimo wszystko nie kłamią – tylko segment crossoverów, który zresztą jest pochodną kategorii SUV, może aktualnie równać się z popularnością tych „miejskich terenówek”.
Samochód typu SUV – najpopularniejsze marki
Prekursorzy bardzo często mają na rynku łatwiej, lecz zdecydowanie nie można tego powiedzieć o Toyocie – najnowsza RAV4 nie sprostała oczekiwaniom rynku i nie jest w stanie nawiązać walki z niezwykle mocną konkurencją, podczas gdy inne SUV-y japońskiej marki nie posiadają wystarczającej siły przebicia.
Sukcesy na rynku SUV-ów święci aktualnie BMW, lecz po piętach depcze mu Volkswagen, Peugeot, Audi czy szwedzkie Volvo. Całkiem dobre samochody, jeżeli jedynym wyznacznikiem byłaby liczba sprzedanych egzemplarzy, tworzą również Renault, Skoda czy nawet Dacia, która pod skrzydłami koncernu Renault zdecydowanie zaczęła nabierać rumieńców. Do walki o najwyższe miejsca w rankingach nieśmiało zaczynają aspirować koreańskie marki – Hyundai i Kia - a także Land Rover czy Ford.
Warto również wspomnieć o segmencie luksusowych SUV-ów, w którym to świetne wykończenie i wygoda naprawdę idą w parze ze sportowymi osiągami. Na tym gruncie nie najgorzej radzą sobie między innymi Porsche, Maserati, Bentley, Aston Martin czy również Lamborghini.