crossover

Samochód osobowy typu crossover – historia

Crossovery to dziś jeden z najpopularniejszych typów nadwozia w samochodach, a jednocześnie jeden z najmłodszych. Swoich zwolenników zdobył w niesamowicie szybkim tempie na początku XXI wieku i stał się codziennym widokiem na ulicach polskich, jak i zagranicznych miast.

Samochód osobowy typu crossover – historia

Pierwsze samochody zaliczane do crossoverów pojawiły się juz w latach 70. za sprawą Matry Rancho i amerykańskiego AMC Eagle. Ten pierwszy model w swych czasach zaliczał się co prawda do kombivanów, lecz prezentuje praktycznie wszystkie cechy typowego crossovera. Eagle to już z kolei crossover zbudowany po amerykańsku i jedno z niewielu aut tego typu o właściwościach terenowych. Za prekursora znanych dziś crossoverów uznaje się Hondę HR-V, która zadebiutowała w 1999 roku i po przerwie w latach 2006-2013 powróciła na światowe rynki.

Globalny wysyp crossoverów przypada na przełom pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. To wtedy pojawiły się takie auta, jak Nissan Juke, czyli jeden z najlepiej sprzedających się samochodów typu crossover, Kia Soul, linia Citroen Aircross, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, czy Peugeot 3008. Na crossovery postawiły w końcu też marki bardziej ekskluzywne, jak Mercedes za sprawą modelu GLA, Audi ze swoim Q2, czy też BMW przy pomocy modelu X2.

Samochód typu crossover – charakterystyka

Crossovery to właściwie część znacznie szerszej kategorii SUV-ów. Są one jednak zazwyczaj od nich mniejsze, a do tego łączą cechy kombi i hatchbacka. Często przyrównuje się je złośliwie do nadmuchanych i podwyższonych hatchbacków. Są to samochody, które pewnymi cechami wizualnymi chcą upodobnić się do terenówek poprzez wysoki prześwit i często masywne linie. Głównym zarzutem do crossoverów niejednokrotnie jest marnowanie przestrzeni, gdyż z zewnątrz wyglądają na spore auta, a  potrafią być dość ciasne w środku.

Opel Mokka

Przykładowe crossovery z różnych segmentów.

Samochody crossover w segmencie A praktycznie nie istnieją. Głównie są obecne na takich rynkach, jak Indie czy Chiny, a w Europie aktualnie można spotkać tylko elektryczną Dacię Spring oraz Suzuki Ignis.

Najbardziej popularnym jest segment B, czyli miejskie crossovery. Jego popularność zbudowały Honda HR-V, Kia Soul i Nissan Juke. Przez lata liczba przedstawicieli tej klasy wzrosła w błyskawicznym tempie i aktualnie w ofercie prawie każdej marki można znaleźć miejskiego crossovera. Najbardziej popularne w tej klasie są auta takie jak Nissan Juke, Seat Arona, Volkswagen T-Roc, Renault Captur oraz Mazda CX-3.

Segment C również jest bogaty w crossovery. Klasę kompaktów znanych dziś rozpoczął Nissan Qashqai. Aktualnie najlepsze i najciekawsze modele w tej klasie to Cupra Formentor, Toyota CH-R, Citroen C5 Aircross, Mazda CX-30 i jej elektryczna siostra MX-30, a także Renault Kadjar i Opel Grandland.

Segment D jest już nieco biedniejszy. Pierwszy model tej klasy w Europie pojawił się dopiero kilka lat temu za sprawą Peugeota 5008. Od wtedy zaprezentowano także Forda Mustanga Mach-E, Skode Enyaq iV, czy elektryczne Volkswageny ID.4 i ID.5.

Podobnie sytuacja prezentuje się w segmencie E. Nie ma tu zbyt wielu samochodów dostępnych w Europie i aktualnie da się zakupić jedynie Renault Espace. W przeszłości dostępny był także Fiat Freemont. Większy segment F jest niedostępny w Europie i najczęściej znajdziemy go w kochającej ogromne auta Ameryce Północnej.

W segmencie premium crossovery są obecne od przełomu dekad i szlaki przetarło BMW X1. Potem do gromady dołączyły takie modele, jak Mercedes GLA, Audi Q2, DS 3 Crossback, Lexus UX, Volvo XC40, a także Tesla Model Y i X.

Samochody typu crossover – czemu zawdzięczają swą pozycję?

Crossovery europejskie ulice wzięły szturmem. Złożyło się na to wiele czynników, ale przede wszystkim są po prostu autami bardziej kompletnymi niż dotychczas najpopularniejsze hatchbacki. Oferują większą przestrzeń z tyłu i w bagażniku, lepiej sprawdzają się na trasach, a w mieście potrafią przykuwać uwagę. Ponadto wiele osób jest po prostu fanem wysokich, terenowych pojazdów, więc możliwość posiadania chociaż części tych odczuć podczas jazdy miejskiej jest niezwykle kusząca. 

 

 

Więcej możesz przeczytać tutaj:  Samochody elektryczne i ich bogata historia