4x4

Samochody z napędem 4x4 – jak napęd wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu?

Dostępne na rynku samochody mogą się różnić od siebie między innymi rodzajem napędu. Do czynienia możemy mieć z pojazdami z napędem na 2 osie (AWD — All Wheel Drive), na przednią oś (FWD — Front Wheel Drive), na tylną oś (RWD — Rear Wheel Drive) oraz takimi, w których napęd na tylną oś jest załączany w sposób automatyczny przez kierowcę (4x4). Dzisiaj skupimy się na tych ostatnich.

 

Samochody z napędem 4x4 — zalety i wady

Samochody z napędem 4x4 cieszą się dużą popularnością wśród kierowców. Trudno się temu dziwić — mają one całe mnóstwo zalet. Zaliczyć można do nich między innymi lepsze przyspieszenie oraz łatwość w uniknięciu poślizgu podczas poruszania się na śliskiej lub oblodzonej nawierzchni. Samochody tego typu gwarantują również lepszą przyczepność oraz dzielność terenową na piaskowych, błotnistych lub szutrowych nawierzchniach. Tym, co wyróżnia napęd 4x4 jest także wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy, bez względu na panujące warunki atmosferyczne czy stan dróg. Znakomicie sprawdza się on w górach oraz na terenach podgórskich.

 

Oczywiście, samochody z napędem 4x4 nie są pozbawione wad. Warto wspomnieć tutaj między innymi o tym, że pojazdy tego typu posiadają więcej podzespołów mechanicznych, takich jak między innymi dodatkowe sprzęgła, wały napędowe czy skrzynia rozdzielcza. Są one cięższe od pojazdów z innego rodzaju napędem, a ze względu na obecność dodatkowego wyposażenia — droższe. Co więcej, napęd na 4 koła przekłada się na wyższe zużycie paliwa. Średnio jest to o około 1 — 1,5 litra litra więcej na każde 100 przejechanych kilometrów. Do wad aut 4x4 zaliczyć można również wysoki koszt naprawy oraz wymiany poszczególnych podzespołów typu sprzęgło wielopłytkowe lub skrzynia redukcyjna. Pojazdy z tego typu napędem są nieco wyższe, przez co gwarantują mniejsze bezpieczeństwo w czasie jazdy po zakrętach. Zasługą tego jest wyżej umieszczony środek ciężkości. Umiejscowienie wrażliwych części pod samochodem wymusza konieczność zastosowania specjalnych osłon. W przypadku samochodów z napędem na 4 koła niezbędne jest również przeprowadzanie dodatkowych czynności serwisowych, co wiąże się z wyższymi kosztami eksploatacji.

 

Warianty napędów 4x4

Do czynienia możemy mieć z kilkoma różnymi wariantami napędów 4x4. Jednym z nich jest dołączany automatycznie. Rozwiązanie to najczęściej występuje w samochodach typu SUV oraz CUV. Gwarantuje ono komfortową i bezpieczną jazdą. Funkcjonowanie systemu nie wymaga tu jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy. Do jego zaliczyć można rownież to, że napędzana jest tutaj tylko jedna oś, najczęściej przednia, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Tego typu napęd najlepiej sprawdza się podczas jazdy po śliskich drogach oraz wymagającym terenie. Druga, tylna oś załącza się tu wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, takich jak wykrycie poślizgu czy różnica prędkości obrotowej między przednią i tylną osią. Rozdział mocy silnika na obie osie jest regulowany w takim wariancie przez elektronikę.

 

Drugim rodzajem napędu 4x4 jest dołączany ręcznie, przy pomocy dźwigni lub przycisku. Najczęściej spotyka się go w pickupach, samochodach terenowych i niektórych SUV — ach. Taki napęd przeważnie napędza tylną oś pojazdu przy pomocy wału napędowego. Aby aktywować napęd na obie osie, niezbędne jest wciśnięcie odpowiedniego przycisku lub poruszenie dźwignią zlokalizowaną obok dźwigni zmiany biegów.

 

Z napędem 4x4 spotkać można się również w niektórych samochodach wyposażonych w napęd elektryczny. To nowatorskie rozwiązanie, które z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Przeważnie wykorzystuje ono 2 zespoły napędowe. Pierwszy z nich napędza koła przedniej osi, drugi — tylnej. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość błyskawicznego, płynnego sterowania momentem obrotowej za pomocą elektroniki, bez konieczności ingerencji kierowcy. Co więcej, wspomniany układ nie wymaga elementów mechanicznych, takich jak skrzynia rozdzielcza czy wały napędowe.

 

Więcej możesz przeczytać tutaj: Auta używane — najczęściej wybierane nadwozia