4x4

Samochody z napędem 4x4 – jak napęd wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu.

Napęd na cztery koła w samochodach drogowych został spopularyzowany przez Audi już ponad 40 lat temu za pomocą modelu Quattro. Od wtedy stał się on coraz częstszym widokiem w ofercie producentów i skutecznie wpływa na bezpieczeństwo podczas prowadzenia. Jakie są jego rodzaje i wpływ na sposób, w jaki samochód się prowadzi?

Napęd na cztery koła – historia i rodzaje

Audi Quattro, czyli pierwsze popularne auto drogowe ze stałym napędem na cztery koła na ulicę wyjechało w 1980 roku. Jego znakiem rozpoznawczym był właśnie rzeczony napęd, który posiadał dodatkową ręczną blokadę dyferencjału, dzięki czemu mógł znacznie szybciej rozpędzić się na każdym rodzaju nawierzchni. Wspomnianą blokadę zastąpiono mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu typu Torsen. To właśnie z niego lub z podobnie działającego mechanizmu korzystają samochody z najlepszym napędem na cztery koła spod znaku Audi, a także innych producentów. Wyczuwa on poślizg na wałach i potrafi zmienić rozdział momentu obrotowego tak, by łatwiej wyjechać z nieprzyjaznego terenu lub podjechać pod górę.

Mechanizm różnicowy typu Torsen jest jednak dość drogi i ciężki, więc nie używa się go w mniejszych samochodach. Dlatego z myślą o autach z napędem 4x4, takich jak Audi A3, czy TT powstał mechanizm Haldex. Uruchamia on tylną oś w razie poślizgu przedniej i w ten sposób wspomaga przyspieszenie oraz przyczepność na śliskiej nawierzchni.

Nie należy zapominać o typie napędu na cztery koła najczęściej stosowanym w samochodach terenowych. Jest on dołączany ręcznie i jedna z osi jest napędzana tylko po ingerencji kierowcy. Dzięki niemu można szybciej wydostać się z nierówności czy podjechać pod górę, a jednocześnie oszczędza się na spalaniu, które jest mniejsze dzięki temu, że stale napędzane są tylko dwa, a nie cztery koła.

Napęd 4x4 – pod jakim oznaczeniem go spotkamy?

Samochody z napędem 4x4 zazwyczaj mają swoje oznaczenie w każdej marce. W Audi będzie to oczywiście Quattro, Volkswagen korzysta z nazwy handlowej 4MOTION lub Syncro w starszych modelach. Inna niemiecka marka Mercedes sprzedaje za to takie pojazdy z oznaczeniem 4Matic. BMW występują jako X-Drive, a inna marka należąca do Bawarczyków, czyli Mini swoje napędzane na cztery koła samochody oznacza znakiem ALL4. Zostając przy Niemcach w sportowych Porsche mamy linię 4S, a inna marka z koncernu VAG, czyli Seat korzysta z 4Drive. W Alfie Romeo systemy napędu na cztery koła to Q4, Suzuki to bardziej tradycyjne 4x4, ale z dodatkiem słowa Allgrip, które oznacza możliwość zmiany sposobu działania napędu. Inni producenci korzystają ze zwyczajnych oznaczeń 4WD, 4x4 i AWD.

Napęd 4x4 – jak wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia?

Samochody z napędem na cztery koła docenia się przede wszystkim jesienią i zimą, a także w deszczowe dni. Dzięki temu, że napędzane są cztery koła, a moment obrotowy rozdziela się tak, by zapobiegać poślizgom, można znacznie sprawniej i bezpieczniej przyspieszyć na deszczu, śniegu, czy podczas przejeżdżania przez mokre, jesienne liście. Przyda się również na podjazdach, gdzie w aucie z napędem na jedną oś często trzeba dodać idealną ilość gazu, by auto się nie stoczyło lub koła nie zaczęły buksować. Ponadto napędzane cztery koła znacznie lepiej sprawdzają się zarówno przy podsterownych, jak i nadsterownych poślizgach. Lekka ilość dodanego gazu pozwala sprawniej wyprowadzić samochód z niebezpiecznej sytuacji i opanować poślizg.

Należy jednak pamiętać o jednej, bardzo ważnej rzeczy. Owszem, samochody z napędem na cztery koła lepiej przyspieszają i zachowują się w zakrętach w każdych warunkach. Może to się niestety okazać dość zgubne, gdyż hamują dokładnie tak samo, jak przednionapędowe odpowiedniki i jeśli kierowca pozwoli sobie na zbyt duże prędkości - na przykład na śniegu czy w ulewnym deszczu - to może potem nie zdążyć wyhamować przed samochodem z przodu, który musiał zwolnić z powodu nieprzewidzianej przeszkody, czerwonego światła, czy jakiegokolwiek innego powodu. Z napędu 4x4, który daje naprawdę mnóstwo małych, ale istotnych dla bezpieczeństwa przewag, należy więc korzystać rozważnie i nie szarżować z przeświadczeniem, że uratuje nas w każdej sytuacji. Hamowanie na pewno do nich nie należy.  

 

 

Więcej możesz przeczytać tutaj: Porównanie samochodów 4x4 - Toyota Rav4, Subaru Forester, Suzuki Vitara - który lepszy w terenie?