Smart Forfour - kompaktowe auto miejskie
Pierwsza generacja modeli Smart Forfour była produkowana w latach 2004-2006. Smart Forfour był pierwotnie produkowany na platformie Mitsubishi Colt, ale od 2014 roku korzysta z tej samej platformy co Renault Twingo. Po sukcesie mniejszego modelu - dwumiejscowy Fortwo, Smart postanowił zbudować bardziej klasyczny i większy samochód miejski. Pierwowzorem modelu Forfour to prototyp o nazwie Smart Tridion 4 wprowadzony na rynek w 2002 roku. Choć projekt był interesujący, Smart Forfour pierwszej generacji został wycofany z produkcji już po dwóch latach z powodu niezadowalającej sprzedaży.
Pojazd jest standardowo wyposażony w ESP z ABS, zestaw poduszek powietrznych oraz elektrycznie sterowane szyby przednie. Modele produkowane do końca 2005 roku wyposażone były w hamulce tarczowe na obu osiach. Począwszy od modelu 2006 na tylnej osi montowane są hamulce bębnowe. Silnik ze skrzynią biegów jest montowany z boku z przodu i napędza przednią oś. Zawieszenie jest bardzo mocne i sportowe. Przednie zawieszenie wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne zawieszenie to zawieszenie ze skrętną belką.
Silniki Smart Forfour nigdy nie wyróżniały się dużą mocą ani dużą pojemnością, jest to małe auto przeznaczone do jazdy miejskiej. Producent Smarta ma trend, który polega na ciągłym obniżaniu parametrów silników montowanych w modelach Forfour, z których najmniejszy to 3-cylindrowy silnik o pojemności zaledwie 0,9 litra! Model ten został początkowo wprowadzony w dwóch wersjach: 6-biegowej półautomatycznej skrzyni biegów i 5-biegowej manualnej skrzyni biegów. Tylko jedna rzecz pozostaje niezmienna – nadwozie Smart Forfour, czyli 5-drzwiowy hatchback.
Samochód napędzany jest trzema silnikami benzynowymi Mitsubishi i dwoma silnikami wysokoprężnymi Mercedes-Benz. Silnik 1,3-litrowy 95 KM benzynowy ze zmiennymi fazami rozrządu spala stosunkowo mało paliwa – w mieście zaledwie 7,4 litra/100 kilometrów. Jednostka napędowa pozwala na szybkie poruszanie się. Prędkość 100 km/h można osiągnąć w 10,8 sekundy.