Skoda Roomster - komfortowy kombivan

Skoda Roomster - komfortowy kombivan

Skoda Roomster jest samochodem osobowo-dostawczym o typie kombivan, który produkowany był w latach 2006 – 2015. Nazwa Skody Roomster pochodzi od dwóch słów: "room" i "roadster", co podkreśla praktyczny i cechy sportowe tego modelu. Jest to samochód, który pojawił się po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku. Model zadebiutował w 2006 roku w Genewie. Jest to samochód osobowy z segmentu K, choć jego wielkość mieści się w segmencie C, czyli aucie kompaktowym. To pierwsza Skoda w segmencie MPV oraz pierwszy model, który nie jest produkowany na płycie Volkswagena, choć jego konstrukcja częściowo opiera się na rozwiązaniach niemieckich partnerów. 

Pod względem stylu Roomster opiera się na koncepcji o tej samej nazwie, którą Skoda przedstawiła na wystawie we Frankfurcie rok temu. Technicznie bazuje na rozwiązaniach dwóch innych modeli Skody – Octavii i Fabii. Pierwszy liftiing Skody Roomster miał miejsce w 2010 roku, kiedy zmodernizowano maskownicę, a także przedni zderzak oraz zamontowano większe reflektory. Paleta kolorów i felg uległa znacznemu poszerzeniu, unowocześniono deskę rozdzielczą, zakres jednostki napędowej został także zmieniony. W roku 2013 roku zmieniono kierownicę, drążek zmiany biegów oraz zmieniono logo marki Skoda. 

Cały układ napędu Skoda Roomster wytwarza moment obrotowy od 112 do 250 Nm. Przyjmuje on napęd na przednie koła, a rodzaj paliwa używany przez SKODA Roomster to diesel bądź benzyna. Maksymalna moc w tym modelu wynosi 47-77 kW, pod względem KM jest to 64-105, gdzie prędkość maksymalna to 155-184 km/h, a przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje od 10,9 do 16,9 sekundy. Silnik Skody Roomster wykorzystuje od 3 do 4 cylindrów o pojemności od 1197 do 1896 cm3. Każdy cylinder w silniku Skoda Roomster ma od dwóch do czterech zaworów.

Średnie spalanie Skody Roomster (w zależności od wersji silnikowej) wynosi od 4,5 do 7,0 litrów na 100 kilometrów. Samochód wyposażony jest w ten sam silnik co Fabia drugiej generacji, czyli 1.2 12V THP 70 KM, 1.2 TSI 86/105 KM, 1.4 16V 86 KM oraz 1.6 16V 105 KM. Turbodoładowane silniki wysokoprężne to 1.2 TDI 75 KM, 1.4 TDI 70/80 KM, 1.6 TDI 90/105 KM oraz sprawdzony 1.9 TDI 105 KM.