Mazda MX-30

Mazda MX-30: Unikalny design i funkcje kompaktowego SUV-a

Mazda MX-30 to kluczowy model dla japońskiej marki, ponieważ jest to pierwszy w pełni elektryczny samochód w jej historii, który trafił do masowej produkcji na całym świecie. Przed nim były inne, ale w każdym przypadku pozostały one jedynie eksperymentami na niektórych rynkach. Jest to SUV, który zadebiutował w 2019 roku. Oto więcej informacji o tym modelu.

Z kim konkuruje Mazda MX-30? Jakie jest przeznaczenie tego elektryka?

Nie łatwo sklasyfikować rywali MX-30 rywali, ponieważ niektórzy z nich, jak np. Peugeot e-2008, DS 3 Crossback E-Tense, Hyundai Kona EV lub Kia e-Niro, wyraźnie różnią się pod względem wielkości lub zasięgu. Mazda MX-30 jest przede wszystkim pojazdem miejskim dla rodzin, co sprawia, że ma wiele wspólnego z Hondą e, która jednak znajduje się w innym segmencie (kompaktowy pojazd miejski).

Oprócz w 100 % elektrycznego MX-30, istnieje także wersja o rozszerzonym zasięgu, która działa jako hybryda plug-in z silnikiem rotorowym, która została wprowadzona w 2023 roku. 

Mazda MX-30

Japońscy inżynierowie stawiają na prostotę w designie 

Mazda chwali się, że ze stylistycznego punktu widzenia, elektryk został zaprojektowany przez japońskich mistrzów rzemiosła, zgodnie ze stosowaną przez Mazdę filozofią Kodo. W praktyce oznacza to, minimalistyczne zaokrąglenie, proste linie, oraz fuzję funkcjonalności, stylu i nowoczesności. 

Z przodu karoserii wyróżnia się niezaślepiony całkowicie grill, jak ma to miejsce w przypadku innych samochodów elektrycznych. Nie zdecydowano się także na wymyślne kształty i wzory reflektorów, co jest ostatnio modne - są one wykonane w technologii LED z halogenowymi światłami do jazdy dziennej.

Główną cechą wyróżniającą MX-30 jest jednak niekonwencjonalny system otwierania drzwi. Otóż nie ma środkowego filara, co ułatwia dostęp do kabiny. Niemniej jednak przednie drzwi zawsze muszą być otwierane jako pierwsze, podczas gdy mniejsze tylne drzwi, otwierają się w przeciwnym kierunku, jako drugie. Rozwiązanie to według Mazdy sprawia, że samochód jest przyjaźniejszy dla rodzin poruszających się często po mieście. Często uciążliwe procesy, takie jak montaż fotelika dziecięcego, będą mniej uciążliwe. Jeśli chodzi o tył nadwozia, to co się wyróżnia, to linia dachu w kształcie coupé, która sprawia, że MX-30 bardziej przypomina crossovera niż SUV-a. 

Mazda MX-30, czyli stylowe, wysokiej jakości wnętrze

Mazda MX-30

Materiały, które Mazda wybrała do ozdobienia wnętrza, zdecydowanie się wyróżniała. Firma zastosowała ekologiczne materiały, przetworzone z butelek (PET), oraz skórę ekologiczną, w całym nowoczesnym, ale stosunkowo prostym wnętrzu. Są też dające bardzo ciekawy efekt wizualny elementy wykonane z korka. Chociaż korek może wydawać się dziwnym wyborem, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego porowatą naturę, Mazda twierdzi, że projektanci celowo wybrali ten materiał, ponieważ firma była producentem korka ponad 100 lat temu. 

Mazda MX-30 dostępna jest w trzech wersjach wyposażenia: 

  • Primer Line - jest to podstawowa wersja z 18-calowymi felgami aluminiowymi i zaawansowanym systemem bezpieczeństwa  i-Activsense, który zawiera szereg funkcji, takich jak SBS (wspomaganie hamowania), RCTA ( system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu), czy tempomat MRCC, a także system AEB (automatyczne hamowanie awaryjne), FCW (system ostrzegania przed kolizją) i kilka innych.
  • Exclusive-Line - w tej wersji dorzucano system otwierania auta bez kluczyka, składane lusterka, oraz podgrzewane przednie fotele.
  • Makoto - najbogatsza wersja, z przednimi fotelami wykończonymi sztuczną skóra Stone, systemem kamer 360 stopnia, oraz fotelem kierowcy z pamięcią.

Jak pakowny jest ten elektryk? Bagażnik Mazdy MX-30 ma pojemność 366 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń jego pojemność wynosi 1171 litrów.

Mazda MX-30 bagażnik

Ten model mazdy jest porządnie doposażony jeśli chodzi o multimedia

W sumie umieszczono trzy ekrany: 7-calową kolorową tablicę przyrządów i dwa centralne wyświetlacze: jeden to 8,8-calowy panoramiczny ekran na górze do obsługi multimediów, nawigacji lub interfejsu smartfona (obsługiwany za pomocą pokrętła), a drugi to 7-calowy ekran dotykowy na dole do sterowania wyłącznie klimatyzacją - można jednak kwestionować potrzebę umieszczenie tego ekranu, biorąc pod uwagę, ile miejsca zajmuje i jest używany tylko do klimatyzacji.  Dodatkowo każda Mazda MX-30 ma wyświetlacz head-up w standardzie. 

Mazda MX-30 - osiągi silnika i baterii

Mazda MX-30 posiada zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 143 KM i maksymalnym momencie obrotowym 271 Nm. Dostępny jest jedynie napęd na przednie koła.

Elektryk ten ma zasięg 200 kilometrów w cyklu WLTP i akumulator pojemności 35,5 kilowatogodzin. Nie ma więc szału, ponieważ standardem w tym przedziale cenowym są dwukrotnie większe wartości. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 140 kilometrów na godzinę. Przyspieszenie do100 kilometrów na godzinę trwa 9,7 sekundy. 

Akumulator można ładować prądem przemiennym (AC) w domu o mocy do 11 kW lub za pomocą szybkiej ładowarki DC do jedynie 50 kW. Ładowarka DC działa w standardzie CHAdeMO lub COMBO. Ładnie od 20 do 80 procent pojemności akumulatora zajmuje 36 minut przy szybkim ładowaniu. Warto dodać, że Mazda MX-30 jest wyposażona w technologię e-Skyactiv, mającą na celu poprawę efektywności paliwowej, wydajności i przyjemności z jazdy

Dlaczego Mazda MX-30 ma tak małą baterię i ograniczony zasięg?

Mazda zawsze była marką, która szła pod prąd. Przykładem może być jej najnowszy wolnossący silnik Skyactiv-X, podczas gdy wszyscy inni producenci decydują się na turbodoładowanie swoich silników spalinowych. 

Mazda MX-30

Mazda małą baterię argumentuje tym, że SUV ten jest skierowany do użytkowników, którzy mieszkają w obszarach miejskich i chcą mieć drugie lub trzecie auto. Jeśli chcesz wyruszać w dalsze trasy, MX-30 nie jest samochodem dla Ciebie. Mazda nie robi z tego tajemnicy.

Chodzi także o dynamiczne zachowanie pojazdu. Duży akumulator to ciężki akumulator, a to stanowi problem, jeśli chodzi o stworzenie samochodu, który sprawnie reaguje w mieście. Do tego dochodzi większe zużycie energii, większa bezwładność, mniejsza czułość hamulców... wad jest wiele i są one dobrze znane. 

I trzeba przyznać, że Mazdzie udało się to osiągnąć. Układ kierowniczy w MX-30 reaguje szybko i precyzyjnie w każdej sytuacji, a zawieszenie oferuje dobry kompromis między twardością a komfortem. Nawet hamulce nie są "gumowate", jak w wielu innych modelach elektrycznych.