Volkswagen Tiguan - połączenia tygrysa i iguany
W 2002 roku Volkswagen dołączył do grona producentów oferujących luksusowe i dobrze wyposażone SUV-y. Segment ten zaczął się rozrastać, a kilka lat później postanowili zmniejszyć rozmiar, aby sprawdzić, czy mogą produkować mniejsze i tańsze auta. Zgodnie z tą decyzją, Volkswagen zaprezentował model koncepcyjny podczas targów w Los Angeles w 2006 roku, a rok później został przedstawiony jako samochód produkcyjny, tym razem na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Nazwa Tiguan pochodzi z połączenia dwóch słów „tygrys” i „iguana”.
Samochody te zostały zbudowane na platformie PQ35, która stała się podstawą konstrukcji takich jak Audi TT, Volkswagen Touran czy Skoda Yeti. Pierwszy kompaktowy SUV wprowadzony na rynek w 2007 roku ma długość 4424 mm. Po liftingu w 2011 roku Volkswagen nieznacznie wydłużył nadwozie, które ma teraz 4457 mm długości, 1800 mm szerokości i 1670 mm wysokości. W zależności od wersji waga Tiguana waha się od 1546 do 1604 kilogramów. Podobnie jak w przypadku innych kompaktowych SUV-ów dostępnych na rynku, producent nie zdecydował się jeszcze na wprowadzenie napędu na wszystkie koła do każdej wersji auta. Słabsza wersja silnika, w tym silnik wysokoprężny 110KM 2.0 TDI i silnik benzynowy 122KM 1.4 TSI, nadaje się tylko do napędu na przednie koła.
W Volkswagenie Tiguamie w najmocniejszej wersji kierowca ma 210 KM i 280 Nm momentu obrotowego. Moc przekazywana jest na koła poprzez system 4Motion i 6-biegową manualną lub 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię DSG. Nowoczesne skrzynie biegów przyspieszają auto od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna może osiągnąć 213 km/h. Dla miłośników silników wysokoprężnych dostępne są różne warianty 2.0 TDI o mocy 110, 140 lub 170 KM. Najmocniejszy diesel jest wyposażony tylko w 6-biegową manualną skrzynię biegów, ale dzięki momentowi obrotowemu 350 Nm Tiguan 2.0 TDI 170 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy, zużywając zaledwie 6,3 litra oleju napędowego.