Nowe pasy Volvo

Volvo prezentuje pierwsze na świecie wieloadaptacyjne pasy bezpieczeństwa

Samochody Volvo, znane z pionierskich rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa, wprowadza kolejną innowację: pierwsze na świecie wieloadaptacyjne pasy bezpieczeństwa. Nowa technologia zadebiutuje w całkowicie elektrycznym modelu Volvo EX60, którego premiera planowana jest na 2026 rok.

Indywidualne dopasowanie dla każdego pasażera

W przeciwieństwie do tradycyjnych pasów bezpieczeństwa, które oferują ograniczoną liczbę profili napięcia, nowe pasy Volvo wykorzystują dane z czujników wewnętrznych i zewnętrznych pojazdu, aby indywidualnie dostosować poziom ochrony do każdego pasażera. System analizuje takie parametry jak wzrost, waga, budowa ciała czy pozycja za kierownicą, a następnie dostosowuje siłę napięcia pasów do konkretnej sytuacji.

Dzięki temu, w przypadku kolizji, większy pasażer może otrzymać wyższy poziom napięcia pasa, co zmniejsza ryzyko urazu głowy, podczas gdy mniejszy pasażer w mniej poważnym wypadku doświadczy mniejszego napięcia, co redukuje ryzyko złamań żeber.

Technologia oparta na danych i sztucznej inteligencji

Nowe pasy bezpieczeństwa korzystają z zaawansowanych algorytmów i sztucznej inteligencji, które analizują dane w czasie rzeczywistym, takie jak kierunek i prędkość zderzenia oraz postawa pasażera. Dzięki temu system może w ułamku sekundy dostosować siłę napięcia pasów, zapewniając optymalną ochronę.

Co więcej, Volvo planuje regularne aktualizacje oprogramowania pasów bezpieczeństwa poprzez bezprzewodowe aktualizacje (OTA), co pozwoli na ciągłe doskonalenie systemu w oparciu o nowe dane i scenariusze wypadków.

Kontynuacja dziedzictwa bezpieczeństwa Volvo

Volvo od lat jest liderem w dziedzinie bezpieczeństwa samochodowego. W 1959 roku firma wprowadziła trzy punktowe pasy bezpieczeństwa, które do dziś są standardem w branży. Wprowadzenie wieloadaptacyjnych pasów bezpieczeństwa to kolejny krok w kierunku zwiększenia ochrony pasażerów i realizacji misji Volvo, jaką jest eliminacja śmiertelnych wypadków w swoich pojazdach.

Nowa technologia zadebiutuje w modelu EX60, ale Volvo planuje wprowadzenie jej do całej gamy swoich pojazdów w nadchodzących latach.