Volvo S80 - który silnik najlepszy?
Volvo S80 jest osobowym samochodem należącym do wyższej klasy średniej, produkowanym w latach 1998 - 2016. Pojazd ten należał swego czasu do flagowych aut marki, co osiągnął m.in. za sprawą innowacyjnej stylistyki. Volvo S80 nie występuje w wersji kombi. Obecnie na rynku dostępna jest przede wszystkim druga generacja tego modelu. Do zalet samochodu należy bardzo szeroka paleta silników - Volvo S80 drugiej generacji występuje w aż 18 wersjach napędowych, z czego aż 10 to jednostki benzynowe.
Silniki benzynowe Volvo S80
W ofercie silników benzynowych dla Volvo S80 znaleźć można jednostki 4-cylindrowe, 5-cylindrowe, 6-cylindrowe i 8-cylindrowe o mocy do nawet 315 KM - zarówno doładowane, jak i wolnossące. Większość modeli posiada bardzo dobre parametry. Najbardziej podstawowy model to wolnossący 2,4, występujący także w wersji z turbodoładowaniem. Jego następca to wyróżniający się większą pojemnością silnik 2,5 T. Godne uwagi motory to również 6-cylindrowy wolnossący 2,9 oraz wersje turbo 2,8 i 2,9 o mocy 272 KM. Do słabszych jednostek należą jedynie 3,2-litrowy R6 oraz 4.5-litrowy V8 Yamaha, które charakteryzują się niskiej jakości łańcuchami rozrządu. W modelach 5-cylindrowych konieczna jest wymiana pasku osprzętu już po przejechaniu 50 tys. km, co wiąże się ze sporym wydatkiem. Nie da się niestety uniknąć serwisowania, ponieważ zerwanie paska osprzętu może doprowadzić do zniszczenia rozrządu. Wszystkie silniki benzynowe Volvo S80 bardzo dobrze pracują z gazem, o ile luz zaworowy jest systematycznie regulowany.
Silniki diesla Volvo S80
Do Volvo S80 pasuje osiem 4-cylindrowych lub 5-cylindrowych silników diesla o mocy 109 - 215 KM oraz pojemności od 1,6 do 2,4 l. Po premierze samochodu, marka wciąż współpracowała z Volkswagenem. Do 2001 roku montowano z tego względu 5-cylindrowy wariant 2,5 TDI tej marki. Najsłabsze dostępne jednostki wysokoprężne dla S80 to modele 1,6 D oraz 2,0 D od PSA, które wciąż jednak pozostają względnie trwałymi oraz oszczędnymi konstrukcjami. Za najbardziej bezawaryjne uważane są silniki 2,4. Przy bardzo dużych przebiegach, usterki mogą się jednak pojawić - np. po zaniedbaniu i zapchaniu układu wtryskowego złej jakości paliwem. W dieslu 2,4 często dochodzi też do pękania klapek w kolektorze dolotowym. Ta pięciocylindrowa jednostka zasilana jest listwą Common Rail oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic. W porównaniu do starszej wersji 2,5 TDI 140 KM, silnik 2,4 D5 163 KM charakteryzuje się większą kulturą pracy i cichym działaniem.