Volvo S60 - jaki silnik wybrać?
Volvo S60 o osobowy samochód klasy średniej, dostępny na rynku od 2000 roku. Obecnie produkowana jest trzecia generacja tego modelu, przy czym najpopularniejsze wciąż pozostają egzemplarze generacji drugiej. Szwedzka marka staje się coraz bardziej popularna i uważana jest za ciekawą alternatywę dla niemieckich koncernów, a S60 mocno konkuruje z modelami takimi jak Audi A4, Mercedesem klasy C czy BMW serii 3.
Pojazd ten występuje jedynie jako 4-drzwiowy sedan, jednak wyróżnia się dużymi możliwościami konfiguracyjnymi. Dotyczy to również wersji silnikowych - zarówno benzynowych, jak i diesli. Warto zatem wiedzieć decydując się na taki model jak Volvo S60 jaki silnik wybrać, aby był dopasowany do naszych potrzeb i stylu jazdy.
Volvo S60 – silniki benzynowe
Podstawowym silnikiem benzynowym w Volvo S60 jest 1,6 T3 150 KM, który zapewnia optymalną dynamikę jazdy i przyspiesza do 100 km/h w 9,5 sekundy. Jednostka ta gwarantuje jednocześnie bardzo rozsądne spalanie. Mocniejszą wersją tego modelu jest 1,6 T4 180 KM. Z uwagi na 30 dodatkowych koni mechanicznych, silnik ten zapewnia bardziej wydajną i przyjemną jazdę. Niemałą zaletą pozostaje fakt, że przy niewiele wyższej cenie jego zużycie paliwa nie przekracza tego z wersji podstawowej. Jednostka ta jest droższa od bazowej, ale lepiej sprawdza się w samochodzie klasy średniej.
Do starszych silników dla Volvo S60 należy 2.0 T 203 KM, który posiada większą moc od T4. Nie przekłada się to niestety na dużo lepsze osiągi, a na dodatek wymusza większe spalanie. Mimo niewielkiej różnicy w cenie nie jest to opłacalne rozwiązanie. Dużą mocą i wydajnością charakteryzuje się natomiast 2.0 T5 240 KM. Jednostka ta podnosi dynamikę jazdy Volvo S60, zapewniając przyspieszenie do 100 km/h w niecałe 7,5 s. Na uwagę zasługuje też stosunkowo niskie zużycie paliwa, ograniczone do 12 l/100 km w mieście. Bardzo wydajnym, ale przy tym drogim silnikiem jest 3.0 T6 AWD 304 KM z napędem na 4 koła. Z uwagi na wysoką cenę i spore spalanie, model ten należy do mało ekonomicznych.
Zobacz również: Volvo S80 - flagowy model luksusowego sedana
Volvo S60 – silniki diesla
Do 2015 roku, Volvo S60 dostępne było jedynie z 5-cylindrowymi jednostkami wysokoprężnymi 2.0. Bazowe odmiany często określane są jako DRIVe, a napędza je popularny model 1.6 HDI. Najsłabszym silnikiem diesla dla Volvo S60 jest 1,6 D2 115 KM, ze względu na dość ociężałą i głośną pracę. Niewiele droższy model to 2,0 D3 163 KM, który zapewnia bardzo dobre osiągi w mieście i na trasie. Jego zaletą jest też niskie spalanie.
Za najmocniejszy diesel dla Volvo S60 uznaje się 2,4 D5 205 KM. Jednostka ta pracuje nie tylko bardzo wydajnie, ale również cicho. Jego główną wadą jest wysoka cena, która zaczyna się od 147 000 złotych. W wersji 181 KM zastosowano standardowy układ biturbo, który trafiał do flagowych diesli 2.4. Model ten występuje również w wariancie z napędem na 4 koła, zarezerwowanym jedynie dla mocniejszych odmian - powyżej 190 KM.
Volvo S60 – podsumowanie
Trzeba przyznać, że nie bez powodu ten model S60 stał się poważną konkurencją niemieckich aut. Po pierwsze wzrok przyciąga dynamiczna sylwetka, która mimo trzech generacji wciąż zachowuje DNA marki, dzięki temu wygląda świeżo i oryginalnie. Po drugie – wnętrze. Genialne fotele są niezwykle wygodne, pewnie trzymają ciało podczas zakrętów. Do plusów zalicza się również jakość i poziom wykończenia z mocnym naciskiem na bezpieczeństwo wszystkich pasażerów. Poza tym mamy wspomnianą gamę silników, z których właściwie wszystkie są trwałe i godne polecenia.
Jedyną kwestią, którą można by uznać za wadę tego modelu Volvo to niezbyt przestronna kabina i bagażnik. Warto mieć również na względzie – zwłaszcza w przypadku zakupu używanego Volvo S60 – że w modelach zdarzają się awarie skrzyni biegów. Zakup sprawdzonego modelu i rzetelnie serwisowanego używanego egzemplarza zapewni nam bezproblemowe użytkowanie go przez wiele kolejnych lat. Jak widać plusy zdecydowanie niwelują minusy i przemawiają za zakupem modelu S60 zarówno z rynku wtórnego jak i prosto z salonu.