Volvo V60 - który silnik wybrać?
Volvo V60 to średniej klasy samochód osobowy, dostępny na rynku od 2011 roku. Obecnie produkowana jest druga generacja tego modelu, która trafiła do sprzedaży w 2018 roku. Pojazd ten ma konstrukcję bliźniaczą dla S60, jednak różni się od niego nadwoziem typu kombi. Model V60 od samego początku zyskał uznanie nie tylko przez cechy charakterystyczne dla Volvo, ale również przez przyciągający wzrok wygląd. Dla modelu dostępna jest szeroka gama silników - zarówno benzynowych, jak i diesli. Warto zatem wiedzieć decydując się na model taki jak Volvo V60 jaki silnik wybrać i czy zakup modelu z rynku wtórnego może być ryzykowny.
Volvo V60 – silniki benzynowe
Najsłabszy silnik benzynowy dla Volvo V60 to turbodoładowana jednostka 1,5-litrowa o mocy 122 KM, która przyspiesza do 100 km/h w 10,2 sekundy. Mocniejsze wersje występowały w wersjach 1,6 l oraz 2,0 l, a różnice w ich mocy były niewielkie. W porównaniu do mniejszych odpowiedników rozpędzały się średnio o sekundę szybciej. Do szczególnie chwalonych silników należy trzylitrowa, doładowana wersja T6 z sześcioma cylindrami o mocy 304 KM. Jednostka ta wyróżnia się wysoką kulturą pracy i bez problemu osiąga przebieg 400-500 tys. km. Przy przyspieszeniu 100 km/h w ciągu 6,1 sekundy, zużycie paliwa wynosi średnio 10-11 l/100 km.
Za najlepszy model silnikowy podawana jest wersja Polestar, która wyróżnia się mocą 367 KM oraz przyspieszeniem do 100 km/h w zaledwie 4,7 s. Niestety, silnik ten jest rzadko spotykany na rynku wtórnym. Największy z motorów benzynowych opracowanych przez Volvo ma sześć cylindrów w rzędzie i ustawiony jest w sposób poprzeczny, co utrudnia prace serwisowe. Jednostki 1,6 i 2,0 to produkty Forda, które nie należą do szczególnie popularnych.
Volvo V60 – silniki diesla
Dynamiczne kombi V60 w swojej gamie ma kilka jednostek wysokoprężnych, oznaczanych jako D2, D3, D4 oraz D5. Do szczególnie trwałych należą wersje pięciocylindrowe o pojemności 2,5 l, które wytrzymują nawet 600-700 tys. km, mają bardzo dobre osiągi i pracują wyjątkowo miękko. Dużo słabsze są odmiany czterocylindrowe 1,6 l, ze względu na niższą dynamikę i czas rozpędzania do 100 km/h powyżej 11 sekund.
Popularnością cieszą się też jednostki 2,0 z pięcioma cylindrami, czyli wersje D3 oraz D4. Obie wersje są do siebie stosunkowo podobne, również pod względem sposobu eksploatacji. Silniki D3 i D4 wyróżniają się bardzo precyzyjnym dawkowaniem paliwa dla występujących obciążeń, a obecność turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz współpracy z kołem dwumasowym zapewnia doskonałe osiągi. Na szczególną uwagę zasługuje zintegrowana technologia start&stop, która ogranicza poziom spalania. Do wad tych diesli należy stosunkowo niska trwałość automatu, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie wariant z przekładnią manualną. Problematyczne są również awarie pasków alternatora z napinaczem oraz usterki uszczelki głowicy.
Volvo V60 – którą opcję wybrać?
Jak widać większość wariantów silnikowych w Volvo V60 jest dobrze dopracowana. Model, jak przystało na kolejny z gamy szwedzkiego producenta, zapewnia wewnątrz królewskie warunki, wszystkie elementy są z najwyższej jakości materiałów i idealnie dopasowane nie powodują żadnego uciążliwego skrzypienia. Sama sylwetka również przyciąga wzrok, nawet w starszych generacjach. Decyzję o tym, który silnik wybrać warto podjąć samemu, zwłaszcza spośród zaprezentowanych powyżej. Unikniemy wówczas wysokich kosztów ewentualnych napraw, bo należy tu pamiętać, że serwis modeli Volvo nie należy do najtańszych.
Zobacz także: Volvo S60 - jaki silnik wybrać?