Volvo XC40 - jaki silnik najlepszy?
Volvo XC40 to osobowy SUV kompaktowej klasy, produkowany od 2017 roku. Gama silnikowa dla tego modelu obejmuje wiele turbodoładowanych silników benzynowych, hybrydowych oraz w pełni elektrycznych. Niektóre wersje benzynowe zostały zmodernizowane w 2019 roku, dzięki czemu zyskały większą moc i lepszą ekonomię pracy.
Silniki benzynowe Volvo XC40
Volvo XC40 jest dostępny w wersji z czterema różnymi modelami benzynowymi. Modele B5 247 KM i B4 194 KM występują jedynie z automatyczną skrzynią biegów o 8 biegach. Napęd na cztery koła stosowany jest w B5 standardowo, a w B54 opcjonalnie. Podstawowa wersja napędowa to trzycylindrowy 1,5 litrowy T3, dostępny w wersji z automatyczną lub ręczną skrzynią biegów. W 2020 roku pojawił się jego zmodernizowany wariant o mocy 127 KM, który osiąga 100 km/h w 10,3 sekundy. Model ten występuje jedynie w wersji z ręczną skrzynią biegów oraz napędem na cztery koła. T3 rozpędza się do 100 km/h w ciągu 8,8 sekundy, a jego sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów jest dość precyzyjna. Wadę stanowi jednak niewygodna, kwadratowa dźwignia zmiany biegów oraz niska kultura pracy. Silnik Volvo generuje sporo wibracji przy starcie, a temperatura jego pracy jest dość wysoka. Głośność pracy spada w trakcie jazdy, o ile jednostka nie działa na wysokich obrotach. Lepsze parametry posiada 2-litrowy model B4 z napędem na przednie koła, który osiąga 100 km/h w 8,1 sekundy. Za optymalne rozwiązanie uznać można również topowy wariant B5 z napędem na cztery koła, rozpędzający się do 100 km/h w 6,1 sekundy.
Silniki hybrydowe Volvo XC40
Podstawową hybrydą w Volvo XC40 jest wariant Recharge T5, na który składa się 1,5 litrowy silnik benzynowy T3, silnik elektryczny oraz akumulator 10,7 kWh. Jednostki razem posiadają moc 258 KM i są w stanie rozpędzić auto do 100 km/h w ciągu 7 sekund. Pod tym względem wypadają więc słabiej niż wersja benzynowa B5. Zaletą jest możliwość zadecydowania, którego źródła zasilania użyć ma samochód. W tym celu wystarczy skorzystać z dostępnego zestawu trybów jazdy. Ich zmiana jest praktycznie nieodczuwalna podczas pracy silnika, w czym pomaga standardowa, siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Napęd hybrydowy nie zajmuje dużo miejsca, dzięki czemu oszczędza przestrzeń bagażową. Volvo XC40 jest przez to bardziej przestronne, nawet w porównaniu ze znacznie większymi modelami - np. XC60. Do wad tego rozwiązania należy dość nienaturalne odczucie hamowania, a także stosunkowo duża waga akumulatora. Względnie szybka jest też hybryda Recharge T4, która osiąga 100 km/h w 7,5 sekundy.