Volvo XC60 - który silnik wybrać?
Volvo XC60 jest samochodem osobowym średniej klasy, należącym do kategorii SUV. Obecnie w sprzedaży znaleźć można drugą generację tego modelu, która trafiła na rynek w 2017 roku. Ten model bezsprzecznie zasługuje na miejsce w segmencie premium – wyróżnia się na tle konkurencji wyjątkową jakością wykonania, rewelacyjnym komfortem oraz, jak na Volvo przystało, gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa podróży.
Plusów dopełnia gama wydajnych i mocnych jednostek silnikowych. Volvo XC60 występuje w wersjach z różnymi jednostkami napędowymi, różniącymi się liczbą cylindrów czy pojemnością. W gamie znaleźć można silniki zarówno benzynowe, wysokoprężne oraz hybrydy.
Volvo XC60 – silniki benzynowe
Dla Volvo XC60 dostępne są przede wszystkim 4-cylindrowe i 6-cylindrowe jednostki benzynowe, a także jeden 5-cylindrowy model 2,4-litrowy o mocy 254 KM z turbodoładowaniem. W pierwszej grupie występują silniki 2-litrowe z turbodoładowaniem pojedynczym, bądź też wspomaganym kompresorem. Wersje 6-cylindrowe dysponują układem rzędowym, wtryskiem pośrednim oraz pojemnością 3,2 lub 3,0. W 2010 roku na rynek trafiły odmiany przednionapędowe. Napęd na jedną oś znajduje się też w wersji T6 z 2,0 turbo z kompresorem.
Praktycznie każda jednostka z gamy benzynowej dla Volvo XC60 godna jest polecenia. Poszczególne modele charakteryzuje ponadprzeciętna dynamika i bardzo duża trwałość, dlatego przy wyborze należy zwrócić uwagę głównie na pojemność oraz ilość koni mechanicznych.
Do odradzanych wersji należą jedynie najmocniejsze odmiany ze skrzyniami automatycznymi, ponieważ stosunkowo słabo znoszą one wysoki moment obrotowy.
Volvo XC60 – silniki diesla
Warto wiedzieć, jeśli decydujemy się zatem na Volvo XC60 jaki silnik diesla wybrać. Silniki diesla dla Volvo XC60 różnią się przede wszystkim pojemnością. Do turbodiesli należą wyłącznie modele 2,0 i 2,4, z czego wersje 2-litrowe mogą posiadać 4 lub 5 cylindrów. Jednostki 2,4 to natomiast jedynie warianty 5-cylindrowe w układzie rzędowym, z jedną lub dwiema turbosprężarkami. Każdy z 2-litrowych turbodiesli dla Volvo XC60 posiada wyłącznie napęd przedni, a najmocniejsze wersje 2,4 tylko napęd na cztery koła.
Marka Volvo zadecydowała o możliwości zestawienia ich z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami lub skrzyniami automatycznymi o 6- lub 8- przełożeniach. Zaletą modeli dwulitrowych jest stosunkowo ekonomiczne spalanie, utrzymujące się na poziomie w granicach 8,3 - 9,5 litra na 100 km. Większość silników wysokoprężnych dla modelu XC60 sprawuje się bardzo dobrze. Wyjątek stanowi 5-cylindrowy turbodiesel 2,0, w którym często występują problemy z wtryskiwaczami. Kłopotliwa może być także jazda po mieście, ponieważ prowadzi do szybkiego zapychania się filtrów cząstek stałych.
Dla Volvo XC60 dostępny jest również wariant hybrydowy T8 Twin Engine, gdzie silnik dwulitrowy wspomagany jest jednostką elektryczną o mocy 87 KM. Moc całego układu wynosi 407 KM.
Volvo XC60 – typowe awarie i problemy
Mimo licznych zalet, również i w modelu XC60 odnotowano kilka problemów. Szwedzkie silniki Diesla są wydajne, jednak ewentualne awarie modelu dotyczą właśnie tych wersji. Decydując się na używane Volvo XC60 warto sprawdzić układ wtryskowy i turbosprężarkę. Są to elementy, które powszechnie w dieslach nie wykazują zbyt wysokiej trwałości. Standardem jest tu również filtr cząstek stałych – jego stan również wymaga weryfikacji przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie.
Benzyniak, mimo że trwalszy, również może ulec awarii. Są one jednak zdecydowanie rzadsze. W motorach R6 odnotowywane były kłopoty z łańcuchem rozrządu, a w R4 z turbosprężarką. Jednak to jedyne awarie i również warto mieć na względzie fakt, że nie wiemy tak naprawdę jak auto było użytkowane zanim doszło do usterki.
Podsumowując, najlepszym wyborem będzie tu silnik benzynowy, ewentualnie hybrydowy w połączeniu z benzynowym. Zapewni nam to długie i bezawaryjne użytkowanie XC60.