Volvo XC60 - SUV o sportowych i wszechstronnych funkcjach
Volvo XC60 to szwedzki samochód osobowy klasy średniej wywodzący się z segmentu SUV-ów o sportowych i wszechstronnych funkcjach. Model ten zadebiutował w 2008 roku, a Volvo XC60 drugiej generacji zjechało z linii montażowej w 2017 roku. Nowatorski i ciekawy design, wygodna jazda i niska awaryjność szybko zdobyły przychylność większości właścicieli samochodów. Szwedzi włożyli całą swoją siłę i wysiłek w osiągi tego modelu. XC60 stało się najlepiej sprzedającym się samochodem marki w wielu krajach.
Szwedzi podjęli wielkie ryzyko, aby ten samochód był odpowiedni dla gęstego segmentu rynku średniej wielkości SUV-ów. W tym przypadku Volvo musi konkurować z takimi ekskluzywnymi modelami: Audi Q5 czy Mercedesem GLK. Kolejną bardzo ważną zaletą Volvo XC60 jest wysoki poziom bezpieczeństwa. Ta szwedzka marka znana jest z bardzo poważnego podejścia do tematu bezpiecznej jazdy. Dlatego samochód ma nie tylko specjalną konstrukcję nadwozia, która poprawia bezpieczeństwo, ale jest również wyposażony w różne elektroniczne elementy wspomagające, takie jak wyświetlacz ostrzegawczy dla kierowcy i system bezpieczeństwa miejskiego, aby zapobiec uszkodzeniom.
Kiedy Volvo XC60 zadebiutowało w 2008 roku, zostało uznane za najbezpieczniejszy samochód w historii szwedzkiej motoryzacji. Marka XC60 zdobyła zaufanie swoją kompleksową konstrukcją, np. wykorzystuje SIPS do zapobiegania skutkom zderzeń bocznych (wynikowa energia jest rozprowadzana po całym nadwoziu) oraz różne systemy elektroniczne, które chronią nadwozie modelu przed kolizją i zapewniają kontrola pasów ruchu ustabilizują przyczepę itp. Model jest przedstawicielem segmentu rynku SUV-ów z samonośnymi nadwoziami i autonomicznymi zawieszeniami kół. Oprócz modeli z napędem na przednie koła dostępne są również wersje z napędem na cztery koła ze sprzęgłami Haldex między osiami.
Pierwsza generacja XC60 dostarczała wiele różnych jednostek napędowych. Serię silników benzynowych rozpoczyna 2-litrowy silnik oznaczony symbolem T o mocy 203 KM. Kolejnym silnikiem o pojemności 2 litrów jest T5, który najpierw oferował wersję 240-konną, a później wersję 245-konną. Wariant T6 to trzylitrowy silnik o mocy 285, 304 i 306 KM. Niektóre rynki oferują również wersję 3,2-litrową, która może wytwarzać 243 KM. Seria silników wysokoprężnych obejmuje 2-litrowe silniki D3 (136,163 KM), D4 (163,181 KM) oraz 2,4-litrowe silniki wysokoprężne D5 o mocy 215 KM.