W UE spada sprzedaż samochodów użytkowych
W UE spada sprzedaż samochodów użytkowych
Sprzedaż samochodów dostawczych niemal od zawsze jest wyznacznikiem tego, jak wygląda sytuacja gospodarcza i rynku motoryzacyjnego w danym momencie. Z racji na to, że jest to rynek mniejszy, to wszelkie zmiany są doskonale na nim widoczne. Miniony rok 2022 z pewnością nie był jednak udany dla producentów samochodów dostawczych. Zaliczył on jeszcze gorsze wyniki niż rynek samochodów osobowych, co potwierdzają między innymi dane z Polski.
Rynek samochodów dostawczych w 2022 roku w Polsce
Jak co roku, gdy potrzebujemy danych dotyczących tego, jak wyglądał rynek motoryzacyjny, powinniśmy sprawdzić, co przygotował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Stworzył on już wstępne podsumowanie tego, co działo się w 2022 roku i mimo tego, że na ostateczne dane musimy jeszcze nieco poczekać, to nie będą się one znacząco różnic. Podsumowanie zostało bowiem przygotowane zaledwie kilka dni przed końcem roku, więc różnice będą raczej marginalne.
Jakie są więc pierwsze prognozowane dane? Wedle instytutu Samar liczba rejestracji nowych aut użytkowych w trakcie 2022 roku ma wynieść około 62 tysięcy. Jest to jeden z najgorszych wyników od lat, o czym świadczą też wyniki miesięczne. Te praktycznie bez przerwy były znacznie gorsze niż w roku 2021, a zdarzały się też miesiące, w których to 2022 rok był gorszy aż od trzech poprzednich lat. Najgorszy był zdecydowanie kwiecień, a także listopad. Najlepszym miesiącem w ciągu roku był z kolei marzec.
Jeśli mowa o markach, które były najlepsze to w Polsce ponownie triumfowało Renault. Francuzi kolejny rok z rzędu zdystansowali konkurencję i okazali się jedyną marką samochodów dostawczych w naszym kraju, której udało się sprzedać ponad 10 tysięcy nowych samochodów użytkowych. Mowa tu o ponad 12 tysiącach samochodów dostawczych. Drugą pozycję zajął Ford z wynikiem ponad 8 tysięcy, trzecie Iveco sprzedało ponad 6 tysięcy, a piątkę zamyka Fiat (około 6.5 tys.) oraz Mercedes (niecałe 6 tys.).
Gdy z kolei mowa o modelach to znów najpopularniejszym samochodem użytkowym w Polsce zostało Renault Master. Te pełnowymiarowe samochody dostawcze nie zbliżyły się co prawda do wyniku zeszłorocznego, lecz przy tym modelu zapisano ponad 9.5 tysiąca rejestracji. Przy Iveco Daily liczba ta to prawie 7 tys., a przy Mercedesie Sprinterze niecałe 5 tysięcy. Czołową piątkę modeli zamyka Ford Transit (ponad 3 tys.), a także Fiat Ducato (2.5 tys.).
Instytut Samar zaprezentował też to jaka ma być prognozowana sprzedaż w przyszłym roku. Spadek nie będzie raczej aż tak drastyczny, gdyż obecnie wynika on między innymi z tego, że rok 2021 na rynku lekkich samochodów użytkowych w Polsce był po prostu rekordowy. Przewiduje się jednak, że sprzedaż tego typu pojazdów na terenie naszego kraju spadnie. Liczba rejestracji wedle ekspertów nie powinna przekroczyć 60 tysięcy sztuk, więc spadnie o przynajmniej 2 tysiące pojazdów użytkowych.
Rynek samochodów dostawczych w Europie w 2022 roku
Na razie, gdy mowa o rynku w Unii Europejskiej mamy dostępne dane z pierwszych jedenastu miesięcy. Te nie są zbyt dobre. Spadek jest jeszcze wyższy niż w Polsce, gdyż wynosi aż 19,3%. W trakcie pierwszych 11 miesięcy 2022 roku w Europie sprzedano bowiem mniej niż 1,2 miliona samochodów użytkowych. Jest to wynik znacznie gorszy niż w 2021 roku i spory udział miały tutaj trzy bardzo duże rynki. Gorszy był też sam listopad 2022 od listopada 2021. Sprzedaż jest mniejsza o 4,5% i wyniosła dokładnie 111 303 auta użytkowe..
Największe spadki spośród dużych rynków zaobserwowano we Włoszech. Tam sprzedano bowiem aż o 16,7% mniej samochodów dostawczych niż w roku 2021. 8,4% spadku to z kolei wynik we Francji, która również jest ogromnym rynkiem motoryzacyjnym. Z kolei w Hiszpanii sprzedaż spadła o 3,0%.
Co ciekawe sytuacja wygląda zupełnie inaczej w Niemczech. Tam w listopadzie bowiem sprzedaż dostawczaków wzrosła o ponad 15%. Największy rynek motoryzacyjny w Europie uratował więc nieco sytuację, lecz to i tak nie wystarczyło do tego, by wyniki były zadowalające na Starym Kontynencie.