samochody elektryczne

Warianty wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie

Nieuchronnie zbliża się moment, od którego Warszawa będzie prawnie zobowiązana do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Termin został wyznaczony na 2024 rok. Debata na ten temat wciąż trwa, a ostatnio mieszkańcy mieli okazję zapoznać się z raportem i wariantami wprowadzenia takiej strefy oraz tym, jakie miałyby się pojawić dodatkowe ograniczenia wynikające ze zmian.

 

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu to pojęcie, które do polskiego prawa trafiło stosunkowo niedawno. Miało to miejsce 7 grudnia 2021 roku, gdy prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wedle tej nowelizacji SCT, czyli Strefa Czystego Transportu to wydzielony i odpowiednio oznakowany obszar na terenie miasta, w ramach którego obowiązują ograniczenia poruszania się pojazdów niespełniających wymogów dotyczących emisji.

 

Tego typu strefy są bardzo dobrze w innych krajach Unii Europejskiej. Znajdziemy je na przykład w Paryżu, czy też w Brukseli, gdzie do miasta nie mogą wjeżdżać starsze samochody benzynowe i diesle niespełniające norm EURO, ponieważ wiązałoby się to z ogromną emisją szkodliwych dla atmosfery związków.

Warianty wprowadzenia SCT w Warszawie rekomendowane przez ICCT

Od końca stycznia 2023 roku w Warszawie trwają konsultacje społeczne z mieszkańcami właśnie w sprawie planowanego wprowadzenia SCT. Analizowane są tam takie kwestie jak jej granice, ale też warianty wprowadzenia strefy. Te zostały opracowane przez ekspertów z ICCT, czyli Międzynarodowej rady ds. Czystego Transportu. Po serii badań i analiz przygotowali szczegółowy raport.

 

W tym raporcie można zobaczyć, że w obu wariantach strefa zacznie obowiązywać od 2024 roku. Różni się jednak to, jak szybko zaostrzane będą warunki dotyczące tego, jakie pojazdy mają wjeżdżać. Wyróżniamy wariant podstawowy, w którego ramach nowe ograniczenia będą wprowadzane kolejno w latach 2024, 2026, 2028, 2030 oraz 2032. Drugi, tak wany wariant przyspieszony jest dużo bardziej rygorystyczny. Zakłada bowiem, że ograniczenia będą debiutować kolejno w roku 2024, 2025, 2026, 2027 oraz 2028. Ostateczny kształt ograniczeń będzie więc obowiązywać aż 4 lata szybciej. O możliwości wykorzystania wariantu przyspieszonego opowiedział nam Grzegorz Dzięgielewski z firmy Profeina.

 

- Ten wariant został zaproponowany miastu przez ICCT. Jest to organizacja zajmująca się badaniem zanieczyszczeń transportowych i po analizie emisji spalin ze 150 tys. pojazdów poruszających się po warszawskich ulicach przygotowała dwa warianty. Wedle jednego strefa zaostrza się co dwa lata, a w przyspieszonym co rok. Najprawdopodobniej wariant przyspieszony pozostanie jednak tylko jako rzecz teoretyczna do rozważenia, gdyż miasto skupia się na wariancie podstawowym - wskazał ekspert.

 

Niezależnie od wariantu takie same będą ograniczenia dla każdej z faz. W wypadku Diesli auta będą musiały spełniać wpierw normy Euro 4, następnie Euro 5, Euro 6, Euro 6dT, a na sam koniec Euro 6d. Benzyny zaczynają z pułapu norm Euro 2, by w kolejnych latach wykluczane były auta poniżej norm Euro 3, Euro 4, Euro 5, a na sam koniec Euro 6.

Aktualne granice SCT w Warszawie i możliwe zmiany

Aktualny projekt uchwały na temat SCT w Warszawie zakłada, że strefa będzie miała granice wyznaczone wzdłuż ulic, a także torów kolejowych. Okrąg rozpoczyna się od Al. Jerozolimskich, następnie biegnie ul. Kopińską, ul. Wawelską, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczną, tam zacznie biec wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej, by przejść na al. Prymasa Tysiąclecia, która wyznacza granicę aż do przejścia z powrotem w Al. Jerozolimskie.

 

- Do 25 kwietnia trwają konsultacje z mieszkańcami. W zależności od zgłoszonych przez mieszkańców propozycji mogą pojawić się zmiany w granicach SCT. Wiele głosów po prostu się znosi, gdyż niektórzy mieszkańcy oczekują większej strefy, a inni mniejszej. Na pewno zmiany w granicach SCT są możliwe. Oczywiście, jeśli się pojawią, to wprowadzone zostaną na podstawie analizy ruchu drogowego, by strefa była spójna i działała prawidłowo. Strefa trafi też na obrady Rady Warszawy i radni mogą też zgłosić swoje poprawki i jeśli zostaną przegłosowane, to zostaną wprowadzone. — dodaje Dzięgielewski.

 

W najbliższych miesiącach powinniśmy więc poznać ostateczny kształt Strefy Czystego Transportu. Obrady na temat tej uchwały są z kolei zaplanowane na okres letni. Najpewniej do końca sierpnia poznamy więc kształt strefy, a także to, wedle którego wariantu będzie ona wprowadzana. 

 

Sprawdź także: Wzrost rejestracji samochodów osobowych w lutym 2023 roku