NCAP

Za co przyznawane są punkty w testach bezpieczeństwa NCAP?

Czym jest NCAP i jak wyglądają testy?

Bezpieczeństwo danego samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, jaką biorą pod uwagę kierowcy przed postawieniem na konkretny model. Gdzie jednak szukać rzetelnych opinii dotyczących tej kwestii? Świetnym miejscem jest oczywiście organizacja Euro NCAP, czyli European New Car Assessment Program (Europejski Program Oceny Nowych Samochodów). Zadaniem tego niezależnego tworu, który został założony w 1997 roku, jest testowanie samochodów pod kątem bezpieczeństwa jazdy oraz bezpieczeństwa biernego. W ciągu 25 lat NCAP zdążyło wytworzyć w branży motoryzacyjnej olbrzymią renomę – praktycznie każdy producent zabiega o jak najwyższy wynik w tym teście, bowiem możliwość pochwalenia się dobrymi rezultatami jest świetną platformą promocyjną dla danego samochodu.

Jak jednak wyglądają testy NCAP? Wszystko oczywiście zaczyna się od testów zderzeniowych. Pierwszym krokiem jest zderzenie czołowe – samochód nakierowuje się na specjalną przeszkodę, w którą następnie uderza z prędkością dokładnie 64 kilometrów na godzinę. Uderzenie jest przyjmowane przez 40 procent przodu pojazdów, by zachować warunki typowej czołówki na drodze – rzadko kiedy mamy do czynienia z bezpośrednim uderzeniem w całość przodu. Następnie samochód jest ustawiany nieruchomo, a z prędkością 50 km/h uderza w niego specjalna, deformowalna przeszkoda. Następnie mamy do czynienia ze zderzeniem z pieszym – manekiny ze specjalnymi czujnikami wystrzeliwane są z prędkością 40 km/h w różne sektory pojazdu. Na sam koniec możemy spotkać się z testem słupa – samochód jest umieszczany na platformie i z prędkością 29 km/h uderza on w słup na wysokości głowy kierowcy, co sprawdza wytrzymałość nadwozia. Następnie sprawdza się systemy bezpieczeństwa samochodu.

Warto wspomnieć, iż podczas testów zderzeniowych poszczególne egzemplarze podlegają całkowitemu zniszczeniu. To właśnie dlatego Euro NCAP wymaga od producentów dostarczenia czterech identycznych egzemplarzy, by auto poddawane testom zawsze było na starcie w stu procentach sprawne.

Kategorie testów NCAP

Samochody w testach NCAP są oceniane w czterech kategoriach. Pierwszą z nich jest poziom ochrony osób dorosłych – zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Drugim ocenianym przez organizację NCAP aspektem jest ochrona dzieci. Trzecia kategoria sprawia zawsze producentom najwięcej trudów i to właśnie tam, nawet w najlepiej ocenianych pojazdach, często pojawiają się braki – jest to Ochrona pieszych i rowerzystów. Najlepszy wynik NCAP należy do Subaru Outback, które w 2021 roku wykręciło wynik na poziomie 84%, choć w tym roku bardzo blisko tej granicy znalazł się Lexus NX. Ostatnim działem sprawdzanym przez NCAP są zaś systemy bezpieczeństwa. W każdej kategorii przyznawane są oceny od 0 do 100 procent, a suma wyników decyduje o tym, jaką liczbę gwiazdek otrzyma dany model.

Najlepsze samochody 2022 roku pod kątem NCAP

W 2022 roku NCAP zdołało przetestować już kilkanaście różnych modeli samochodów, choć liczba ta, jak zresztą zawsze, zwiększy się jesienią, kiedy to zawsze pojawia się o wiele więcej premier. Dziewięć z testowanych uzyskało maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, lecz najlepszą łączną sumę punktów zdołał zdobyć Lexus NX, o włos wyprzedzając nowego Mercedesa Klasy C. Poniżej zamieszczamy tabelkę opisującą 10 najlepszych według Euro NCAP tegorocznych samochodów pod kątem bezpieczeństwa. Oczywiście czołowa dziewiątka tego zestawienia zdołała uzyskać 5/5 gwiazdek. Z tego grona wyłamuje się jedynie DS 4, który w teście musiał obejść się ze smakiem i zadowolić się „jedynie” czterema gwiazdkami.

 

Lp.Nazwa modeluOchrona osób dorosłychOchrona dzieciOchrona pieszych 
i rowerzystów
Systemy bezpieczeństwa
1.Lexus NX91%87%83%91%
2.Mercedes-Benz Klasy C93%89%80%82%
3.Mercedes-Benz Citan Tourer91%93%69%90%
4.Mercedes-Benz klasy T91%93%69%90%
5.Volvo C40 Recharge92%89%70%89%
6.Cupra Born93%89%73%80%
7.Volkswagen Multivan90%89%69%87%
8.Kia EV690%86%64%87%
9.Volkswagen Taigo94%84%71%70%
10.DS 485%86%74%82%