Najwięcej punktów w historii NCAP dla Subaru Outback
Na czym polegają testy NCAP?
NCAP to niezależne stowarzyszenie, które posiada olbrzymie uznanie i renomę w świecie motoryzacji. W większości przypadków producenci samochodów robią wszystko, by ich pojazdy wypadały w bardzo widowiskowych testach tej organizacji jak najlepiej. NCAP bowiem odpowiada za sprawdzanie wielu aspektów bezpieczeństwa samochodów osobowych dopuszczonych do sprzedaży, a opinia tego ośrodka jest dla klientów naprawdę ważna. Zresztą nie chodzi tu o klientów – uzyskanie maksymalnej oceny pięciu gwiazdek w teście NCAP jest również kapitalnym chwytem promocyjnym, mającym ukazać maksymalny poziom bezpieczeństwa danego samochodu.
Kiedyś testy Euro NCAP (europejski oddział organizacji) nie były aż tak ważne dla klientów, lecz z roku na rok ten stan rzeczy zdecydowanie się zmienia. Producenci, którzy nie przejdą tego testu za dobrze, uzyskując jedną bądź zero gwiazdek co prawda nie mają z tego powodu problemów prawnych, lecz reputacja dengo modelu może zostać nastawiona na spory szwank. To właśnie dlatego marki przykładają się do poprawy bezpieczeństwa swoich konstrukcji.
Jak wykonywane są testy NCAP?
Pierwszym testem wykonywanym przez NCAP są słynne crash-testy. Najpierw przeprowadza się zderzenie czołowe z prędkością dokładnie 64 km/h. Następnie mamy test zderzenia bocznego – tym razem auto stoi nieruchome, zaś w bok uderza specjalny wózek rozpędzony do prędkości 50 km/h. Następnie przechodzi się do badania nadwozia w okolicach głowy kierowcy – auto zostaje rozpędzone do prędkości 29 km/h i najeżdża na słup, który znajduje się na wysokości głowy kierowcy. Testowana jest również ochrona kręgosłupa za pomocą uderzenia od tyłu. Następnie przechodzi się do oceny systemów bezpieczeństwa auta oraz ich sprawności. Jako że podczas testów auta ulegają zniszczeniu, NCAP wymaga od producenta dostarczenia aż czterech egzemplarzy jednego modelu.
Świetny wynik Subaru Outback – co za nim stoi?
Subaru ostatnimi czasy naprawdę mocno stawia na bezpieczeństwo swoich pojazdów i chce w tym aspekcie wieść prym w świecie motoryzacji. Na ten moment udaje się to tej marce znakomicie – modele Japończyków dziewięć razy z rzędu uzyskiwały w naprawdę rygorystycznych testach maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Jak już jednak wspomnieliśmy wyżej, pięć gwiazdek to nie wszystko, bowiem dla wielu producentów niezwykle ważne jest, by uzyskać jak najlepsze wyniki w każdej z klas. SUV marki Subaru o nazwie Outback w tym aspekcie nie miał sobie równych, dzięki czemu zdołał on osiągnąć rekordowy wynik, mimo że ostatnio system testów NCAP został zaostrzony. Co złożyło się na rewelacyjny wynik tego modelu?
W 2021 roku, a więc w roku, w którym był testowany Subaru Outback, tylko dwa samochody zdołały przebić granicę 80 procent we wszystkich czterech kategoriach. Był to Polestar 2 – elektryczny liftback od szwedzko-chińskiej marki, która jest bardzo mocno powiązana z Volvo oraz wspominany już kilkukrotnie powyżej Outback. To jednak projekt Subaru okazał się najlepszym pojazdem w testach, a jakikolwiek model testowany w 2022 roku nie zdołał na ten moment dorównać Outbackowi.
Pierwszą kategorią jest ochrona dorosłych, w której Outback osiągnął świetny wynik 88 procent. Bardzo imponuje zaś wynik aż 89 procent w przypadku ochrony dzieci, co jest najlepszym wynikiem w historii w kategorii dużych SUV-ów. Bardzo często producenci potykają się na kategorii Ochrona pieszych i rowerzystów. Tutaj Outback pobił rekord testów NCAP, osiągając zawrotny wynik 84 procent. Dodając do tego wynik 95 procent w kontekście systemów bezpieczeństwa auta otrzymujemy zdaniem bardzo uznanego stowarzyszenia najbezpieczniejszy obecnie samochód na całym świecie. Z tego sukcesu Subaru może naprawdę bardzo się cieszyć – budowana przez lata renoma została potwierdzona, a wysiłek wkładany w poprawę bezpieczeństwa ich samochodów zdecydowanie się opłacił!