Jakie auta używane sprzedają się najlepiej?
Rynek aut używanych – jak obecnie się kształtuje?
W obliczu kryzysu w świecie motoryzacji, auta używane na rynku wtórnym nabierają jeszcze większego znaczenia niż kiedykolwiek. Omawianie przyczyn obecnej sytuacji w branży to temat na zupełnie inną porę, lecz jednym ze skutków są ogromne podwyżki cen aut salonowych oraz ich mniejsza dostępność. Oczywiście nie oznacza to, że rynek aut używanych nie odczuwa tych problemów – tutaj ceny również poszły w górę, a samochód jest nieznacznie mniej na skutek pojawienia się problemów z importem. Niemniej jednak zarówno pod kątem różnorodności, jak i przystępnej ceny niektórych samochodów, rynek wtórny zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie. Jak jednak wygląda on pod kątem popularnych aut i jak bardzo różni się on od sektora rynku obejmującego nowe samochody?
Pierwsza różnica występuje już w kontekście najpopularniejszych typów samochodów. Obecnie ogromną popularnością cieszą się SUV-y oraz crossovery, choć w Polsce całkiem dobrze radzą sobie również i hatchbacki. Jeżeli jednak chodzi o rynek wtórny, tam zdecydowanie królują sedany, kombi oraz wspomniane hatchbacki. Oczywiście powoli swoją obecność zaczynają zaznaczać już popularniejsze modele SUV-ów, lecz nie można zdecydowanie mówić tutaj o dominacji. Warto również wspomnieć o krajach, z których pochodzą najpopularniejsze obecnie auta. Podczas gdy na całym świecie w przypadku aut nowych rządzi obecnie Toyota, a do głosu coraz mocniej zaczynają dochodzić koreańskie marki, jak Hyundai czy Kia, w przypadku aut używanych nie ma chyba w naszym kraju większego potentata niż Niemcy, choć o tym chyba trzeba powiedzieć już w osobnym akapicie, w którym zgłębimy tę kwestię dokładniej.
Najchętniej wybierane samochody używane na polskim rynku
Większość czołowej dziesiątki zestawienia najpopularniejszych modeli na polskim rynku aut używanych to konstrukcje niemieckich producentów. Ba, tylko jedno auto wyłamuje się ze wspomnianego grona. Zacznijmy jednak od samej czołówki. Na pierwszym miejscu, z odnotowanymi 28 051 sprzedanymi egzemplarzami, znalazło się Audi A4. Ze stratą ponad 4000 sztuk, na drugim miejscu, znalazł się zaś Volkswagen Golf. Podium zestawienia zamyka zaś Opel Astra. Trzy różne auta, trzej różni producenci, lecz jeden wspólny mianownik – Niemcy.
Oczywiście dominacja naszego zachodniego sąsiada nie kończy się tutaj. Po pierwszej trójce jest bowiem spora przerwa, wypełniona dopiero przez BMW Serii 3 na czwartej lokacie. Kolejne pozycje są okupowane przez Audi A3 oraz Volkswagena Passata, a dopiero na 7. miejscu znajduje się Ford Focus – jedyny pojazd niewywodzący się z Niemiec w pierwszej dziesiątce. Klasyfikację bowiem zamykają kolejno Opel Corsa, Audi A6 oraz BMW Serii 5. Widać gołym okiem – hegemonia pełną gębą.
Które samochody używane znikają najszybciej?
Popularność oczywiście jest najczęściej mierzona pod kątem liczby kupowanych samochodów, lecz wiele o pozycji danego modelu może mówić również fakt, jak szybko z portali motoryzacyjnych znikają ogłoszenia jego dotyczące. To również jest skrupulatnie badane. Okazuje się, że dla przykładu wystarczy średnio zaledwie 13,24 dnia, by sprzedać... Daewoo Matiza. Tak, to właśnie jest samochód, którego na polskim rynku można się pozbyć w najszybszy sposób, co może być dość zaskakujące. Pierwszą piątkę tej klasyfikacji uzupełniają zaś Citroen C4 Picasso, Nissan Qashqai, Fiat Punto oraz Hyundai ix35.
Modele, których trudno jest się pozbyć
Bardzo często pojazdy, które są na rynku nowe, wykorzystują nieoczywiste rozwiązania bądź są konstrukcjami luksusowymi mogą przynosić trudności, jeżeli chcemy się ich pozbyć. Kto w tej klasyfikacji „bryluje”? Na pierwszym miejscu znajdziemy Volkswagena T-Crossa, a następnie BMW i3 oraz Forda Transita Customa. Czołowa piątka zaś uzupełniona jest przez Volvo S90 oraz Porsche Panamerę.