Zmiany w gospodarce odpadami przemysłowymi. BDO i nowe obowiązki dla importerów samochodów oraz części używanych
Podstawowe obowiązki w 2021 roku dla importerów samochodów oraz części używanych w ochronie środowiska, gospodarce odpadami, gospodarce opakowaniami oraz gospodarce emisjami
Segregacja odpadów komunalnych w Polsce jest już obowiązkowa, a każdego kolejnego roku musimy podnieść jej poziom coraz wyżej, ostatecznie do 65%. Gminy mają obowiązek kontroli i karania za nieprawidłową segregację. Przepisy te dotyczą konsumentów, ale wpływają również na działanie wszystkich przedsiębiorstw. Jeżeli podczas odbioru w pojemniku na odpady komunalne zostanie znaleziona, rękawiczka mechanika, pojemnik po WD40 czy żarówka zakupiona na fakturę i wprowadzona w koszty, przedsiębiorstwo naraża się na mandat od 5000 zł do 1 000 000 zł!
Od 2021 roku przedsiębiorstwa mogą oddawać odpady przemysłowe już tylko za pośrednictwem systemu BDO (baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami) i elektronicznie generowanych kart przekazania odpadów (KPO). W związku z tym muszą obowiązkowo posiadać indywidualne konto BDO. Każdy otrzymuje numer, który jest takim samym numerem identyfikacyjnych naszego przedsiębiorstwa jak numer NIP. W dodatku numer BDO obowiązkowo musi być zamieszczany na fakturach sprzedaży oraz wszystkich dokumentach związanych przedmiotowo z działalnością przedsiębiorstwa takimi np. umowy lub paragony. Nawet kartony, w których przychodzi do Nas zapakowany towar muszą być zbierane osobno i oddawane pod kodem 15 01 01 wyspecjalizowanym recyklerom.
Do tego system BDO jest otwarty, każdy może sprawdzić czy firma jest zarejestrowana (numer BDO) i jak wygląda jej profil odpadowy. Kontrole z Inspekcji Ochrony Środowiska widzą jeszcze więcej informacji, a ich też przygotowano do nowych realiów. Aktualnie Inspekcja ma dwa razy więcej etatów, pracuje na trzy zmiany, siedem dni w tygodniu i może przylecieć do Nas dronem. Automotive z uwagi na dużą ilość odpadów niebezpiecznych jest tą branżą do której pukają często.
A to i tak tylko wierzchołek nowych obowiązków. W samym BDO musimy raportować informacje o ściągniętych z zagranicy samochodach, osobno licząc wagę akumulatorów, opon, oleju i sprzętu elektronicznego. Pamiętajmy też, że rozebranie samochodu na części może odbyć się tylko na stacji demontażu pojazdów, co również jest informacją gromadzoną przez BDO. Nie wiele też trzeba, żeby stać się wprowadzającym opakowania na rynek, w formie worków na opony czy opakowanych gadżetów dla klientów, którzy zakupią u Nas auto. Do tego już w 2021 roku mieliśmy powiązać plik JPK_VAT z BDO, przepisy wejdą w życie z opóźnieniem ale projekt ustawy jest już gotowy. Inspekcja otrzyma pełny przepływ informacji o tym co do firmy weszło i jakie wygenerowało obowiązki w ochronie środowiska. Wszystko znowu pod groźbą kar 5000 zł do 1 000 000 zł.
Najprościej mówiąc, prowadzenie większości firm bez BDO będzie niemożliwe.
Podstawowe obowiązki dla importerów samochodów oraz części używanych przedstawiają się następująco:
1. Przedsiębiorca musi obowiązkowo zarejestrować się w systemie BDO
2. Przedsiębiorca musi liczyć ilość importowanych samochodów
3. Przedsiębiorca musi spisywać masę i wagę akumulatorów
4. Przedsiębiorca musi spisać ilość sprzętu elektronicznego
5. Przedsiębiorca musi liczyć ilość opon na kilogramy
6. Przedsiębiorca musi liczyć ilość sprowadzonego w pojazdach oleju
7. Przedsiębiorca musi posiadać sieć stacji demontażu pojazdów
8. Przedsiębiorca, który jest sprzedawcą części musi się rozliczyć z opakowań
9. Przedsiębiorca musi składać raporty i opłaty dotyczące wszystkich ww. informacji do Urzędu Marszałkowskiego w swoim województwie.
Dla tych co już w BDO są i nauczyli się gospodarować własnymi odpadami, uwaga na nowe przepisy odnośnie magazynowania odpadów. Od 1 stycznia 2021 roku, musimy mieć oznaczone każde miejsce składowania odpadów. Uważamy na opony, tworzywa sztuczne i oleje. Nowe przepisy przeciwpożarowe mogą wymusić konieczność stworzenia instrukcji bezpieczeństwa przeciwpożarowego, a co za tym idzie konieczność dostosowywania obiektów lub zmiany miejsca magazynowania odpadów. Przekroczenie 1 Mg odpadów niebezpiecznych spowoduje dodatkowo konieczność utwardzania nawierzchni magazynowej, zabezpieczenia przed odciekami oraz etykietowanie każdego pojemnika z odpadami uwzględniając wiele szczegółów np. datę rozpoczęcia magazynowania danego odpadu.
Poza tym pozostają obowiązki w zakresie emisji zanieczyszczeń. Każda firma spalająca paliwo w samochodach firmowych czy ogrzewająca swoją siedzibę, musi być zarejestrowana w KOBiZE (Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) i rozliczać się z zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza. Nie mówiąc już o kabinach lakierniczych, które poza rozliczeniem wymagają zgłoszenia bądź operatu atmosferycznego aby mogły legalnie funkcjonować i raportować informacje o emisji.
To wszystkie obowiązki mamy już dziś w przeddzień powołania ROP (Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta), która będzie głównym narzędziem na transformację gospodarki liniowej na tą o obiegu zamkniętym. Na razie zapis będzie dotyczył opakowań, ale będzie rozszerzany o produkty i stosowanie substancji niebezpiecznych. Wejście w życie ROP również odczujemy wszyscy. Nie da się uciec od nowych przepisów. Im bardziej będziemy odbiegać w statystykach środowiskowych od kamieni milowych narzuconych przez Unię Europejską, tym bardziej zaciekłe będą inspekcje. Te mają prawo cofnąć się z kontrolą do 5 lat wstecz. Przy tak szczelnym systemie jak BDO nie jest to trudne zadanie.
Przemysł samochodowy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki nie tylko w Polsce ale i na świecie. Dlatego nie dziwi fakt, że branża ta będzie wytyczała nową ściężkę w transformacji Europy w kierunku Zielonego Ładu, czyli Europy neutralnej dla klimatu, nie produkującej zanieczyszczeń, odpadów i dbającą o surowce naturalne. Wszyscy producenci już prześcigają się w produkcji nowych aut hybrydowych, elektrycznych, a nawet wodorowych oraz w redukowania emisji w procesie produkcyjnym. Jednak nowa rzeczywistość wpłynie na Nas wszystkich zarówno jako konsumentów, dealerów, właścicieli komisów czy warsztatów. Rok 2020 kończy pewien okres przejściowy, czas zabrać się do roboty!
Dlatego Naszym zadaniem jest planowanie i wprowadzanie zmian. Jako klienci indywidualni musimy nauczyć się segregować odpady i robić przemyślane zakupy oraz wybierać produkty o mniejszym negatywnym wpływie na środowisko. Jako firmy musimy nałożyć na Nasze działalności zielony filtr i nauczyć się funkcjonować z nowymi obowiązkami oraz musimy zrozumieć jaki wywołujemy wpływ na środowisko i maksymalnie je ograniczać. Nie jest to zadanie proste, ani proste do wdrożenia, ale im szybciej podejmiemy wyzwanie tym większa szansa, że wyprzedzamy konkurencję, a Nasze najbliższe otoczenie zyska dzięki ograniczeniu zanieczyszczeń.
Redakcja Samochody.pl przygotowała materiał wspólnie z GRUPĄ EKOPRO świadcząca usługi doradcze, szkoleniowe i prawne indywidualnie dopasowane do potrzeb i wymagań każdego przedsiębiorstwa w zakresie ochrony środowiska, gospodarki odpadami, opakowaniami i emisjami. Nasi Klienci to zakłady produkcyjne, przedsiębiorstwa handlowe i usługowe ze wszystkich sektorów gospodarki
KONTAKT:
www.ekopro-grupa.pl