Fiat Doblo – historia modelu
W 2000 roku podczas paryskich targów motoryzacyjnych Paris Motor Show 2000 Fiat zaprezentował swój nowy dodatek to oferty vanów i kombivanów. Był to kompaktowy model Doblo, który powstał na bazie płyty podłogowej użytej w Fiacie Palio Weekend, czyli miejskim kombi budowanym na przestrzeni przełomu XX i XXI wieku przez włoskiego producenta. Nowy kompaktowy kombivan korzystał także z części z wielu innych modeli Fiata takich jak Albea, Punto, Siena czy też Strada.
Auto do produkcji wkroczyło w 2000 roku, a rok później rozpoczęto budowę samochodu w Brazylii. Inne fabryki, gdzie produkowano pierwszą generację Doblo mieszczą się między innymi w Turcji, Rosji czy też Wietnamie. W 2004 roku Fiat przeprowadził facelifting swojego kompaktowego kombivana zmieniając zderzaki, reflektory na znacznie większe i odświeżając wygląd tylnych lamp. Wersja dostawcza nosi nazwę Doblo Cargo i otrzymała ona w 2006 roku tytuł Międzynarodowego Vana Roku 2006. Produkcja samochodu zakończyła się w 2010 roku. W Brazylii auto było jednak budowane aż do roku 2017.
W 2010 roku, czyli 10 lat po premierze pierwszej generacji Fiat na rynek wprowadził drugą edycję swojego kompaktowego kombivana. Tym razem dostępny on jest jako furgon, pickup, kombivan czy nawet podwozie do zabudowy. Ponadto można zakupić Fiata Doblo w dwóch różnych konfiguracjach długości. Premiera Doblo II odbyła się w 2010 roku na Geneva Motor Show 2010. Auto powiększyło swe rozmiary dzięki wykorzystaniu większej płyty podłogowej.
Fiata Doblo spotkamy również w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, gdzie rozpoczęto jego sprzedaż w połowie 2014 roku. Tam jest on jednak obecnie pod marką Ram Trucks jako Ram ProMaster City. Z konstrukcji Fiata skorzystał również Opel, którego model Combo, a dokładnie jego trzecia generacja to bliźniak Fiata Doblo. Na bazie Fiata Doblo powstał także polski samochód FSE M, czyli elektryczny samochód dostawczy, który jest budowany przez markę z Bielska-Białej.
Auto w 2014 roku przeszło swój jedyny do tej pory facelifting. Zmienił on takie elementy jak pas przedni poprzez zmianę reflektorów, zderzaka oraz grilla, wprowadzono nową klapę bagażnika oraz deskę rozdzielczą we wnętrzu dostawczaka. W 2020 roku zakończyła się historia osobowej wersji Fiata Doblo II. Wciąż można jednak zakupić odmianę dostawczą, której produkcja nie została zakończona.
Fiat Doblo – dane techniczne
Fiat Doblo drugiej generacji jest dostępny w dwóch odmianach długości. Podstawowa jest długa na 4390 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2755 milimetrów. Szerokość to 1832 milimetry, a wysokość sięga 1845 milimetrów. Większa wersja Fiata Doblo II z mniejszą dzieli jedynie szerokość. Auto jest dłuższe i mierzy 4756 mm przy rozstawie osi rzędu 3105 mm. Wysokość większej odmiany sięga 1880 mm. Masa własna auta to od 1340 do 1480 kilogramów. W bagażniku pomieścimy od 3500 do 5400 litrów.
Fiat Doblo – gama silnikowa
Aktualnie Fiata Doblo można zamówić jedynie z wysokoprężną jednostką napędową 1.6 MultiJet opartą na wtrysku Common Rail. Jest to silnik turbodoładowany. Podstawowa wersja generuje 90 koni mechanicznych. Opcja pośrednia daje do dyspozycji 105 koni mechanicznych, a topowy silnik 1.6 MultiJet montowany w Fiacie Doblo wytwarza 120 koni mechanicznych.
Fiat Doblo – ceny nowych modeli
Cena netto za nowego Fiata Doblo w konfiguracji standardowej to od 60 do 72 tysięcy złotych w zależności od wersji wyposażenia i mocy jednostki 1.6 MultiJet. Za odmianę Maxi o większej długości, lecz tej samej wysokości należy z kolei zapłacić netto od 64 do 75 tysięcy złotych. Ceny nie rosną zbytnio przy odmianie XL, czyli najwyższej i najdłuższej, gdyż auto kosztuje od 69 do 75 tysięcy złotych i wynika to z braku możliwości wyboru podstawowego wyposażenia w takiej konfiguracji wielkości dostawczaka.