Fiat Scudo to samochód dostawczy produkowany przez włoską markę od 1996 roku. W 2016 roku wygaszono produkcję Scudo, który został w gamie zastąpiony modelem Talento, jednak 5 lat później producent wrócił do pierwotnej nazwy i od 2022 roku na rynku jest dostępna jego trzecia generacja. Najnowsza wersja modelu powstała we współpracy Fiata z Citroenem, Peugeotem i Toyotą. Scudo jest bardzo dobrze znane na polskim rynku, a powrotem po kilku latach nieobecności znów przypomniał o sobie tym, którzy potrzebują sprawnego i sprawdzonego auta dostawczego. Dostępny jest w trzech wersjach nadwozia, dwóch opcjach rozstawu osi i w dwóch wysokościach dachu do wyboru. Wnętrze jest typowe dla auta dostawczego – wysoka pozycja za kierownicą poprawia widoczność, kabina jest przestronna i ergonomiczna. Plastikowe elementy są dobrze zmontowane, dzięki czemu nic nie trzeszczy. Do plusów zaliczane są również przyzwoite właściwości jezdne i ustawna przestrzeń ładunkowa z praktycznymi uchwytami. W stosunku do chociażby niemieckiej konkurencji, Scudo nie ma charakteru reprezentacyjnego, ale za to jest dostępny w zdecydowanie bardziej korzystnych cenach. Jeśli zatem interesuje Cię nowy lub używany Fiat Scudo, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży na naszej stronie. Wśród nich z pewnością znajdziesz egzemplarz dopasowany do Twoich potrzeb.
Historia aut dostawczych średniej wielkości produkowanych przez Fiata jest dość pogmatwana, gdyż w swej historii włoski producent w tym segmencie nazwę swoich aut zmieniał aż trzykrotnie. Fiat Scudo dostępny był w latach 1996-2016 i powrócić ma już niebawem w swojej trzeciej generacji po przerwie spowodowanej przez konstrukcję jaką był Fiat Talento.
Fiat Scudo – historia modelu
Produkcję Fiata Scudo rozpoczęto w roku 1996. Był to ostatni z trzech bliźniaków w tym segmencie. Konstrukcja to owoc współpracy, która zawiązała się w latach 90. XX wieku pomiędzy Fiatem, a koncernem PSA, czyli Peugeotem i Citroenem. Na jej bazie powstał właśnie Fiat Scudo oraz Citroen Jumpy i Peugeot Expert. Auta te rywalizowały o klientów w segmencie średniej wielkości vanów, w którym w tamtym czasie rywalami były takie auta jak Renault Trafic, Mercedes-Benz Vito czy też Volkswagen Transporter.
W 2004 roku Fiat Scudo doczekał się faceliftingu, który odświeżył gamę silnikową oraz wprowadził zmiany w wyglądzie, które najbardziej zauważalne był w pasie przednim, gdzie pojawił się nowy zderzak, większe reflektory oraz znacznie większa atrapa chłodnicy.
Druga odsłona Fiata Scudo powstała 10 lat po premierze pierwszej, czyli w roku 2006. Tym razem do sojuszu włosko-francuskiego dołączyła japońska Toyota. W wyniku tej współpracy ponownie powstał Fiat Scudo, Citroen Jumpy, Peugeot Expert, a rodzinę aut dostawczych uzupełniła Toyota ProAce. Konstrukcja tego aliansu okazała się udana, gdyż udało się jej zdobyć tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2007 pokonując dwa auta dostawcze pochodzące od Renault.
Konstrukcja powstała od zera i auto jest większe od swojego poprzednika. Z przodu dominuje sporej wielkości przedni zderzak, a wyróżniają się także reflektory, które sięgają praktycznie rogu przedniej szyby. Fiat Scudo II dostępny był w wielu wersjach nadwozia. Auto można było zakupić jako furgon, van do przewozu osób czy też podwozie do zabudowy.
Inne opcje konfiguracji Fiata Scudo to między innymi dwie różne wysokości oraz dwie długości. Klienci mieli także wybór pomiędzy zawieszeniem mechanicznym oraz pneumatycznym. Współpraca między Fiatem i PSA została jednak zakończona w 2016 roku po skończeniu produkcji drugiej generacji. Wtedy Fiat związał się z Renault i na bazie Renault Trafic oraz Opla Vivaro stworzył Fiata Talento.
Fiat Scudo powróci jednak już niebawem. Należący do Fiata koncern FCA związał się bowiem z PSA tworząc grupę Stellantis. Przez to współpraca na linii Fiat-Renault została zakończona, a model Talento wycofano z produkcji. W tym segmencie Fiat ma powrócić znów z modelem Scudo opartym na bliźniaczych konstrukcjach Peugeota oraz Citroena. Samochód dostępny ma być z silnikami wysokoprężnymi, jak i jednostką elektryczną. Fiat Scudo do sprzedaży ma powrócić już niebawem.
Fiat Scudo – dane techniczne
Druga generacja Fiata Scudo była dostępna w dwóch konfiguracjach długościowych. Podstawowa, czyli L1 jest długa na 4805 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3122 milimetrów. Dłuższa oznaczana jako L2 mierzy z kolei 5135 milimetrów. Szerokość niezależnie od wersji to 1895 milimetrów. Dostępne są również dwie konfiguracje wysokości. W wypadku, gdy auto jest wyposażone w zawieszenie mechaniczne sięga ono 1942 lub 2276 milimetrów. Zawieszenie pneumatyczne oznacza wysokość rzędu 1894 lub 2204 milimetrów.
Fiat Scudo – silniki
Pod maską Fiata Scudo II montowano jednostki wysokoprężne z rodziny MultiJet. Podstawowy z nich to silnik 1.6 Multijet o mocy 90 KM. Ma on 180 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Lepszy jest silnik 2.0 Multijet generujący 120 koni mechanicznych i 300 niutonometrów. Topowe silniki to jednostki 2.0 MultiJet Power o mocy 136 lub 165 KM. Moment obrotowy tych silników to 380 bądź 400 Nm.
Fiat Scudo – ceny na rynku wtórnym
Póki co Fiata Scudo zakupimy jedynie na rynku wtórnym, lecz już niebawem powróci on do salonów. Najtańsze sprawne egzemplarze pochodzące z drugiej generacji kosztują około 15 tysięcy złotych. Najmłodsze z nich z dobrym wyposażeniem sięgają jednak nawet i 50 tysięcy.