Hummer – historia marki
Historia marki Hummer sięga roku 1979, kiedy to sam rząd Stanów Zjednoczonych ogłosił przetarg na stworzenie nowych pojazdów wojskowych. Finalny projekt otrzymał niezbyt zgrabnie brzmiącą nazwą M998 Series HMMWV, lecz nie był to pojazd cywilny – odpowiednio brzmiąca nazwa wcale nie jest tutaj na pierwszym miejscu. Warto jednak rozwinąć ten tajemniczy skrót – HMMWV to akronim od High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles, czyli w dosłownym tłumaczeniu na polski „Wielozadaniowe Pojazdy Kołowe o Wysokiej Mobilności”. Zastosowanie skrótu ma teraz o wiele większy sens. Przetarg wygrała ostatecznie firma AM General, a kwota, w jaką zaopatrzył ją rząd USA to aż 1,2 miliarda dolarów.
Na samochody te używano zdrobnienia Humvee, co patrząc na dość nietypowo wyglądający skrót było ruchem jak najbardziej uzasadnionym. Pierwszy model, jaki został wyprodukowany dla amerykańskiej armii, charakteryzował się stałym napędem na cztery koła, niezależnym zawieszeniem, genialną charakterystyką do zadań terenowych, a także wodoszczelnością. Konstrukcja na ramie sprawiała, że samochód był ciężki, lecz również niezwykle wytrzymały i sztywny. Samochód był przez żołnierzy bardzo lubiany ze względu na swoją uniwersalność – potrafił przewozić rannych, mógł mieć zamontowane działko na pace bądź dachu, a także mógł ciągnąć za sobą działka.
Hummer – początek sprzedaży cywilnej
Pierwszy cywilny Humvee został wyprodukowany w 1992 roku, a jego odbiorcą był nie kto inny, jak legendarny aktor Arnold Schwarzenegger. Potem jednak Humvee stał się autem produkowanym na masową skalę, a także przybrał nową nazwę – Hummer H1. Producent jest do dziś znany właśnie pod tym imieniem, a za siedzibę marki wybrano Detroit. Nie ma w tym przypadku, bowiem to miasto od dziesiątek lat jest swoistą siedzibą przemysłu motoryzacyjnego w Stanach Zjednoczonych.
W 1999 roku prawa do Hummera wykupił koncern General Motors, który rozpoczął promowanie Hummera na cały świat. Bardzo oryginalny wygląd, świetne parametry techniczne, a także rodowód wojskowy sprawił, iż Hummer stał się swoistym synonimem luksusu i wielkości (i nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o jego kolosalne rozmiary).
W 2002 roku na rynku pojawił się Hummer H2, który porzucił utrzymywany w wojskowym sznycie styl H1, stając się pełnoprawnym SUV-em. Mimo że rozmiary i funkcjonalność nadal pozostały na swoim miejscu, sukces tego modelu nie był już aż tak wielki. To samo zresztą tyczy się Hummera H3, który względem swoich poprzedników naprawdę mocno spowszedniał. Kryzys finansowy i konieczność cięcia kosztów skłoniły General Motors do zamknięcia marki Hummer. Ostatecznie stało się to w 2010 roku. Marka ta niedawno jednak wróciła na rynek, chociaż w zupełni innym stylu. Od 2021 roku bowiem produkowany jest GMC Hummer EV, który jest elektrycznym SUV-em bądź pick-upem. Jest to jednak samochód, który produkowany jest pod egidą marki GMC, więc o pełnoprawnym powrocie Hummera nie można niestety mówić. Sama marka jednak koniec końców została w pewnym stopniu wyciągnięta z szuflady.
Hummer – statystyki sprzedaży
W swoim najlepszym okresie, czyli w 2006 roku, Hummer potrafił sprzedać nawet 71 tysięcy samochodów w całym roku. Złotym wiekiem dla tej marki był zaś przedział lat 2005-2007, kiedy to liczba sprzedanych egzemplarzy nie spadała poniżej 50 tysięcy w Ameryce Północnej. Kryzys finansowy bardzo mocno jednak uderzył w Hummera – w 2009 roku sprzedano zaledwie 9046 samochodów, zaś w 2010 roku – 3812 egzemplarzy. Nic więc dziwnego, iż General Motors podjęło decyzję o zamknięciu tej marki wraz z początkiem roku 2011.