Cadillac DTS – historia modelu
Cadillac DTS to tak naprawdę jedynie mocno zmodyfikowana ósma generacja Cadillaca DeVille. Nowa nazwa wynika z tego, że Cadillac zdecydował się na zmianę polityki nazewniczej. Od połowy pierwszej dekady XXI wieku wszystkie modele zaczęto nazywać za pomocą trzech liter z S na samym końcu. W ten sposób model DeVille został przemianowany na DTS.
Produkcja DTSa rozpoczęła się w lipcu 2005 roku i miała miejsce w fabryce General Motors mieszczącej się pod Detroit. Cadillac DTS jest autem z najwyższego z możliwych segmentów, czyli segmentu F, w którym znajdziemy takie auta jak Mercedes klasy S, BMW serii 7, Audi A8, Lexus LS, czy też amerykański Lincoln Town Car.
Auto dostępne było w dwóch rozmiarach, a platforma podłogowa to należąca do General Motors płyta G-body zwana też GM G platform. Została ona odświeżona specjalnie w 2005 roku przy rozpoczęciu produkcji Cadillaca DTS i z tej płyty korzystał także Buick Lucerne.
Cadillac DTS – jedno z najważniejszych aut na świecie
Cadillac DTS wyróżniał się naturalnie sporą długością i był dostępny również w specjalnej wersji DTS-L, która była specjalną wersją przeznaczoną na rynek limuzyn. Auto oferowało znacznie więcej przestrzeni dla pasażerów, lecz nie przyjęło się świetnie i szybko zniknęło z rynku. Jako limuzynę auto to zostało wykorzystane również przez jedną z najważniejszych osób świata. Dłuższa wersja Cadillaca DTS posłużyła bowiem jako limuzyna prezydenta George'a W Busha. Busha. Busha, który stał an czele Stanów Zjednoczonych w latach 2001-2009. Wcześniej prezydent Bush jako bazę do limuzyny wykorzystał Cadillaca DeVille. Jego następca, Barack Obama nie skorzystał już z modelu DTS, lecz zlecił Cadillacowi opracowanie specjalnego auta, które nazwano Cadillac One i nadano mu przydomek „Bestia”.
Mimo bycia samochodem z najwyższej klasy Cadillac DTS każdego sprzedawał się naprawdę nieźle. W momencie debiutu rynkowego w 2005 roku nabywców znalazły ponad 23 tysiące egzemplarzy. W pierwszym pełnym roku sprzedaży z salonów wyjechało prawie 60 tysięcy sztuk luksusowej limuzyny. Pułap 50 tysięcy przekroczono również rok później. Rok 2008 to ostatni niezły wynik, gdyż sprzedaż wyniosła wtedy 30 tysięcy aut. Potem kryzys sprawił, że każdego roku na ulicę wyjeżdżało po kilkanaście tysięcy Cadillaców DTS. Produkcję zakończono w 2011 roku, a ostatnie 465 Cadillaców DTS nabywców znalazło w roku 2012.
Cadillac DTS – dane techniczne
Flagowa limuzyna Cadillaca w swej krótszej wersji jest długa na 5273 milimetry. W tej konfiguracji jej rozstaw osi to 2936 milimetrów. Odmiana LWB ma długość wynoszącą 5476 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3139 milimetrów. Niezależnie od wybranej długości limuzyna jest szeroka na 1900 milimetrów i sięga 1463 milimetrów. Masa własna to ponad 1800 kilogramów.
Cadillac DTS – silniki
Cadillac DTS jak na amerykańską limuzynę przystało korzysta jedynie ze sporych rozmiarów jednostek V8. W standardowej wersji korzystano z silnika 4.6 V8 Northstar LD8, który wcześniej montowano w Cadillacu DeVille, Seville oraz Eldorado. W modelu DTS ma on moc wynoszącą 275 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy to 400 niutonometrów. Mocniejsza jest jednostka 4.6 V8 Northstar L37. Montowano ją w wersjach Performance i Platinum, a także w specjalnych wersjach Cadillaca DeVille, Seville, Eldorado, czy przez jeden rok w roadsterze Allante. Moc tego silnika w Cadillacu DTS to 292 konie mechaniczne, a maksymalny moment obrotowy wynosi 390 niutonometrów.
Cadillac DTS – ceny na rynku wtórnym
Cadillac DTS to przeznaczona na rynek amerykański luksusowa limuzyna, więc dostępność tego modelu w Polsce jest naprawdę niewielka. Większość pochodzi z zagranicy i można często znaleźć świeżo sprowadzone auta, które wymagają wkładu finansowego. Ich koszt to około 25 tysięcy złotych.