samochody elekrtyczne

1,56 mln samochodów elektrycznych przybyło na Europejskich drogach w 2022 roku

Elektryczna rewolucja jest coraz bliżej, gdyż już za niecałe 12 lat jedyne nowe pojazdy, które znajdziemy w salonach, mają być wyposażone w pełni elektryczne układy napędowe. Między innymi dlatego regularnie rośnie liczba elektrycznych aut na drogach. W 2022 roku w Europie przybyło ich aż 1,56 miliona, co jest nowym rekordem dla rynku na Starym Kontynencie.

Rejestracje pojazdów zelektryfikowanych w Europie w 2022 roku

Z roku na rok liczba elektryków i innych pojazdów zelektryfikowanych rośnie. W 2022 roku jedynie 51,4% europejskiego rynku stanowiły samochody wyposażone jedynie w tradycyjne silniki spalinowe. Aż 24% rynku należało z kolei do miękkich i pełnych hybryd. Oznacza to, że pojazdy umożliwiające jazdę bezemisyjną, czyli auta typu PHEV, wodorowe, elektryczne oraz EREV, czyli elektryki wyposażone w silniki służące jako range extender odpowiadały aż za 23,1% całego europejskiego rynku.

 

Cały rynek tego typu pojazdów był przed rokiem naprawdę spory i odpowiadał za 2,59 miliona samochodów osobowych, z czego 1,56 miliona to auta w pełni elektryczne, a 1,02 miliona to hybrydy typu plug-in. W ten sposób w zaledwie rok liczba rejestracji aut zelektryfikowanych wzrosła o 15%.

 

Trzeba jednocześnie zauważyć, że tylko sprzedaż elektryków wzrosła z poziomu 1,21 miliona do aż 1,56 miliona. Gdy mowa o samochodach wyposażonych w jednostki hybrydowe typu plug-in to ona spadła z poziomu 1,04 miliona do 1,02 miliona.

Rozwój elektromobilności w Polsce

Elektromobilność rozwinęła się również w naszym kraju. Mierzy to między innymi Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, czyli PSPA. Ta organizacja pozarządowa prowadzi tak zwany licznik elektromobilności, który mierzy to, ile samochodów elektrycznych znajduje się w naszym kraju, a także to ile znajdziemy innych pojazdów zelektryfikowanych oraz stacji ładowania. W 2022 roku licznik wykazał, że w Polsce znajdziemy już 31 249 samochodów elektrycznych, które ponownie wyprzedziły auta typu plug-in.

 

To właśnie prawdziwe elektryki odpowiadają za 51% polskiego parku aut zelektryfikowanych. 49% to hybrydy typu plug-in, których znajdziemy 30 321 sztuk. W trakcie 2022 roku liczba rejestracji aut zelektryfikowanych wzrosła aż o 29% względem analogicznego okresu w 2021 roku, za co odpowiadały przede wszystkim elektryki. Tych w 2021 roku zarejestrowano 8852 sztuki, a w 2022 roku było ich aż 13 912. Hybrydy typu plug-in również zaliczyły drobny wzrost, gdyż zarejestrowano ich 10 884 względem 10 377 sztuk w poprzednim roku.

Największe marki na rynku pojazdów elektrycznych w Europie

Pozycję zdecydowanego lidera na rynku pojazdów elektrycznych w Europie utrzymał Volkswagen. Niemiecki koncern Volkswagen AG sprzedał aż 349 147 samochodów elektrycznych, zaliczając wzrost o 15% względem 2021 roku.

 

Pozycję wicelidera udało się zająć amerykańskiej Tesli. Ta marka sprzedała w Europie aż 232 018 elektryków, zaliczając przy tym spory wzrost wynoszący aż 38%. O 31% poprawiła się z kolei sprzedaż elektryków marek z grupy Stellantis. Francusko-włosko-amerykańskiej grupie udało się sprzedać aż 230 383 samochody elektryczne w trakcie całego 2022 roku.

 

Bardzo dobre wyniki zaliczyły również inne grupy. Jedyne, które zaliczyły spadek sprzedaży to Nissan (-6%, 33 669 szt.), Jaguar Land Rover (-18%, 6 516 szt.), Mazda (-47%, 5 917 szt.), a takze Honda (-38%, 2 100 szt.). Wynika to jednak głównie z braku nowości w gamie elektrycznych pojazdów tych grup.

 

Poza podium spotkamy takie grupy jak koncern Hyundaia (+15%, 157 213 szt.), Renault Group (+15%, 143 736 szt.), BMW Group (75%, 129 109 szt.), Mercedes-Benz (+23%, 97 564 szt.). Świetne wyniki zaliczyli też chińscy producenci. Wzrost rzędu 122% zanotowała grupa Geely, która sprzedała w Europie aż 78 856 sztuk samochodów elektrycznych. Pozostałe chińskie marki sprzedały 61 508 elektryków, co poskutkowało wzrostem wynoszącym aż 129%. Jak widać, zdecydowana większość koncernów poprawiła swoje wyniki sprzedaży aut elektrycznych i w kolejnych latach będzie tylko coraz lepiej, dzięki czemu przejście na elektryki może się okazać dość płynne.

 

Sprawdź także: Wzrost rejestracji samochodów osobowych w lutym 2023 roku