samochody dostawcze

Dwucyfrowy wzrost w autach dostawczych

Pierwsze trzy kwartały 2023 roku były bardzo korzystne dla europejskiego rynku samochodów dostawczych. Wedle danych, które udostępnia ACEA, w UE wzrost był dwucyfrowy, a spowodowały to przede wszystkim największe rynki, takie jak Hiszpania, Niemcy, czy też Włochy.

Doskonałe wyniki na rynkach pojazdów użytkowych

Europejskie rynki pojazdów użytkowych zaliczyły naprawdę spory wzrost w trakcie trzech pierwszych kwartałów 2023 roku. Dane na ten temat podała ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Organizacja podzieliła rynek pojazdów użytkowych na trzy główne segmenty. W ten sposób wyróżniamy pojazdy lekkie, ciężkie oraz autobusy.

 

Wśród vanów, czyli lekkich aut użytkowych w Unii Europejskiej zanotowano wzrost rzędu 14,3%. W trakcie trzech pierwszych kwartałów 2023 roku zarejestrowano 1 080 069 takich pojazdów. Dla porównania w tym samym okresie roku poprzedniego liczba rejestracji wyniosła 944 785. Duży udział w tym miały przede wszystkim największe rynki Unii Europejskiej. Sprzedaż lekkich pojazdów użytkowych o 20,5% poprawiła się w Hiszpanii. Dwucyfrowy wzrost zanotowano także w Niemczech (18,2%) oraz Włoszech (16,7%).

 

Pod względem procentowym sytuacja jeszcze lepiej wygląda na rynku samochodów ciężarowych. Tych w trakcie trzech pierwszych kwartałów 2023 roku sprzedano 268 766 egzemplarzy. Dla porównania rok temu było to 218 462 auta ciężarowe, co oznacza wzrost rzędu 23%. Ten rynek został napędzony również przez Hiszpanię. Na Półwyspie Iberyjskim sprzedaż poprawiła się o 23,8% względem poprzedniego roku. Inne spore wzrosty zaobserwowano w Niemczech, gdzie wyniósł on aż 31,2%, we Włoszech (+17%), Francji (15,6%) oraz w Polsce (10,9%).

 

Bardzo dobrze sytuacja wygląda również w przypadku autobusów. Tych oczywiście produkuje się najmniej. Dlatego ich liczba rejestracji w całej UE wyniosła 23 645 sztuk. To o 18,5% więcej niż w trakcie analogicznego okresu przed rokiem. Wtedy zarejestrowano 19 949 nowych autobusów. W przypadku tego rynku napędziła go Francja (9,5%), która odpowiada za prawie 5 tysięcy rejestracji, a także Włochy i Hiszpania. We Włoszech w tym roku zakupiono aż o 65,9% autobusów więcej. W Hiszpanii wzrost również kształtuje się na bardzo wysokim poziomie i wynosi 58,1%.

Typy paliwa wśród aut użytkowych w UE

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów przygotowało też dane dotyczące rodzajów paliw stosowanych w kupowanych autach użytkowych. Oczywiście w każdej kategorii królują diesle. W przypadku dostawczaków odpowiadają one za 82,9% całej sprzedaży. Drugi najpopularniejszy rodzaj napędu to prąd. Samochody dostawcze ze wtyczką to 7,3% całego rynku. Podium zamykają benzyny, których udział wynosi 6,1%. Hybrydy nie są zbytnio popularne i mają udział rzędu 2,3%. Pozostałe 1,3% to auta z innymi rodzajami napędu.

Wśród samochodów ciężarowych dominacja diesli jest jeszcze większa. Nie spotkamy tam jednostek benzynowych, które nie są wystarczająco efektywne, by zapewnić napęd potężnym, kilku- lub kilkunasto-, a czasem i kilkudziesięciotonowym pojazdom. Dlatego 95,5% aut ciężarowych sprzedawanych w UE jest wyposażone w silnik wysokoprężny. Powoli rośnie udział elektryków. Są rynki, na których wzrost ich sprzedaży był 3- lub nawet 4-cyfrowy. Wciąż udział rynkowy jest jednak dość mały, gdyż wynosi 1,5%. To jednak bardzo dobry wynik, gdy porównamy go ze zeszłorocznym. Wtedy elektryczne samochody ciężarowe odpowiadały jedynie za 0,4% rynku.

 

Największą różnorodnością napędów charakteryzuje się rynek autobusów. Oczywiście na nim także najpopularniejsze są silniki wysokoprężne. Ich udział to jednak zaledwie 64,7%. Na drugiej pozycji znajdziemy jednostki elektryczne. Prądem zasilanych jest aż 14,4% autobusów sprzedanych w trakcie pierwszych 3 kwartałów 2023 roku. Tuż za nimi znajdziemy układy hybrydowe. Ten napęd może pochwalić się udziałem rynkowym na poziomie 12,8%. Pozostałe typy jednostek odpowiadają za dokładnie 8,1% całej sprzedaży. Rynek autobusów jest więc naprawdę zróżnicowany.