Pod Warszawą powstanie duża fabryka baterii
Polska kontynuuje budowę swojej pozycji jako jednego z największych producentów baterii przeznaczonych do samochodów elektrycznych. Kolejnym krokiem ma być nowa podwarszawska fabryka GigafactoryX stworzona przez spółkę Impact Clean Power Technology.
Produkcja baterii w Polsce
Nasz kraj to prawdziwa potęga, jeśli chodzi o produkowanie baterii litowo-jonowych, które trafiają w nasze samochody elektryczne. Spory udział ma w tym między innymi oddział LG Energy Solution znajdujący się pod Wrocławiem w Biskupicach Podgórnych. Inwestycja w tym miejscu kosztowała ponad 3,2 miliardy euro i zapewnia aż 10 tysięcy miejsc pracy. Jest to jedna z największych i najbardziej nowoczesnych fabryk tego typu w całej Europie oraz na świecie, gdyż dysponują sporymi mocami produkcyjnymi, które już w 2025 roku mają wynosić aż 115 GWh. Dzięki temu baterie litowo-jonowe odpowiadają za sporą, bo kilkuprocentową część polskiego eksportu.
Obecnie, a dokładniej pod koniec 2022 roku wartość sektora odpowiadającego za produkcję baterii w Polsce wyceniono aż na 38 miliardów złotych, czyli o 37 miliardów więcej niż jeszcze w 2017 roku. Polska ma więc bardzo duży wpływ szczególnie na europejski rynek motoryzacyjny. Z racji na planowaną transformację elektryczną, dostęp do dużej ilości baterii litowo-jonowych jest kluczem do utrzymania produkcji na wysokim poziomie. Duża produkcja w Polsce z pewnością w tym pomoże.
Nowa fabryka baterii w Polsce
Do fabryki stworzonej przez LG ma dołączyć kolejna, tym razem zbudowana przez polską spółkę. Nie będzie ona tak wielka jak ta pod Wrocławiem. Mimo wszystko dołączy do obecnie niezwykle ważnego sektora polskiej gospodarki. Firma odpowiedzialna za inwestycję to spółka Impact Clean Power Technology należąca do Grupy Grenevia. Chce ona wybudować nową fabrykę GigafactoryX, a miejscem, w którym ona powstanie jest podwarszawski Pruszków.
Co ważne, nie jest to inwestycja, której planowanie dopiero trwa. Rozpoczęto już budowę, dzięki czemu fabryka ma zacząć działać już w styczniu 2024 roku. Od samego początku moce produkcyjne mają wynosić 1,2 GWh rocznie. Do 2027 planem jest zwiększenie ich do poziomu 4 GWh rocznie.
Nowa fabryka ma produkować przede wszystkim wielkogabarytowe systemy bateryjne. Mogą one trafiać do większych elektrycznych pojazdów, czy też magazynów energii. Linia produkcyjna będzie w pełni zautomatyzowana, co ma pozwolić na produkowanie jednej nowej baterii zaledwie co 11 minut.
Cała fabryka będzie miała sporą powierzchnię produkcyjną wynoszącą aż 16 300 metrów kwadratowych. Do tego zalicza się nie tylko fabryka, ale też zakład testowania baterii oraz zaawansowane centrum badawczo-rozwojowe. Nowa fabryka chce też działać jak najbardziej w zgodzie z naturą. Dlatego całe zapotrzebowanie energii ma być zaspokajane przez OZE, czyli Odnawialne Źródła Energii. W tym wypadku mają ją wytwarzać panele fotowoltaiczne. Aby zabezpieczyć się przed przerwami w zasilaniu, w fabryce ma powstać również magazyn energii o pojemności 1 MW.
O tym, jak ważną inwestycją jest GigafactoryX mówi Bartek Kras, prezes zarządu spółki Impact Clean Power Technology. - Pierwszy etap inwestycji pozwoli już w przyszłym roku zwiększyć moce produkcyjne do poziomu 1,2 GWh rocznie, dzięki czemu zagwarantujemy bezpieczeństwo dostaw systemów bateryjnych dla wiodących światowych marek, które są naszymi partnerami. Docelowo w 2027 roku produkcja osiągnie poziom 4 GWh rocznie. Powstanie GigafactoryX oznacza, że Polska będzie wiodącym w Europie dostawcą baterii dla branży e-mobility, a to wszystko w oparciu o polskie rozwiązania — mówił Bartek Kras.
O tym, czy GigafactoryX spełni pokładane w niej nadzieje, dowiemy się dopiero w przyszłym roku. Na ten moment można jedynie wspierać Polską inwestycję i liczyć, że będzie to kolejna, nowoczesna fabryka produkująca baterie przeznaczone między innymi do samochodów elektrycznych w naszym kraju. Każdy taki zakład to kolejny krok do utrzymywania pozycji jednego z największych producentów baterii w całej Europie.