ford kuga

Najpopularniejszy model elektryków i hybrydy w Europie

Znamy już dokładne dane z pierwszych pięciu miesięcy sprzedaży aut na europejskich rynkach. Rozstrzygnięcia, szczególnie wśród samochodów elektrycznych oraz hybryd są co najmniej ciekawe. W obu kategoriach najpopularniejsze samochody to modele, które nie pochodzą ze Starego Kontynentu.

Najpopularniejsze samochody elektryczne w Europie

Rynek samochodów elektrycznych jest obecnie na fali. Rozwija się niezwykle dynamicznie i większość modeli zalicza spore wzrosty sprzedaży. Idealnym tego przykładem jest niekwestionowany lider rynku w Europie. Najlepiej sprzedający się elektryk na Starym Kontynencie to Tesla Model Y. Jak widać plan Elona Muska, który rozpoczął się w momencie sporych obniżek cen działa wręcz doskonale. Model Y w ciągu zaledwie 5 miesięcy 2023 roku sprzedał się w nakładzie aż 87,6 tysięcy sztuk przy wzroście rzędu 257%. To pozwoliło mu absolutnie zdeklasować konkurencję.

 

Drugi Volkswagen ID.3 sprzedał się zaledwie w ilości 25,7 tysięcy sztuk. Różnica jest więc ogromna. Volkswagen mimo to ma powody do zadowolenia. Sprzedaż modelu ID.3 wzrosła w skali rok do roku aż o 110%, więc i tak jest na naprawdę dobrym poziomie. Podium uzupełnia samochód, który z kolei zaliczył spory spadek. Mowa o Tesli Model 3. W analogicznym okresie 2022 roku najtańszy samochód Tesli osiągał lepsze wyniki, gdyż w 2023 roku zanotował spadek rzędu 21%. Mimo to wynik 25 tysięcy sprzedanych egzemplarzy pozwolił Tesli Model 3 na bycie trzecim najpopularniejszym elektrykiem starego kontynentu.

Tesla Model Y — najpopularniejszy elektryk w Europie

Tesla Model Y to SUV segmentu D, który należy do najnowszych elementów gamy modelowej marki. Zadebiutował w 2020 roku i jest tańszą alternatywą dla Tesli Model X. W przeciwieństwie do większego auta nie korzysta jednak z drzwi typu falcon-wing. Co wyróżnia Teslę Model Y? Standardowa wersja ma zasięg sięgający nawet 455 km i przyspiesza do 100 km/h w 6,9 sekundy. Średnia odmiana Long Range wydłuża zasięg do 533 km, a do tego ma lepszą moc, dzięki czemu przyspiesza do setki 5 sekund. Topowa odmiana Performance może przejechać 514 km na jednym ładowaniu, a rozpędzenie się do bariery 100 km/h zajmuje jej zaledwie 3,7 sekundy.

 

Ceny Tesli Model Y w Polsce zaczynają się od 224 990 złotych. Za odmianę Model Y Long Range trzeba już zapłacić co najmniej 260 990 zł. Najdroższa jest oczywiście wersja Model Y Performance. W Polsce wyceniono ją na 281 990 złotych. Do auta można dokupić dodatki takie jak hak holowniczy, biała tapicerka, rozszerzony autopilot, czy też system zapewniający pełną zdolność auta do samodzielnej jazdy.

Najpopularniejsze samochody hybrydowe w Europie

Hybrydy typu plug-in szybko zdobyły popularność, lecz wzrost tego segmentu równie dynamicznie wyhamował. Obecnie jest on raczej stabilny i zaczyna więc tracić na rzecz elektryków. Jaka hybryda typu plug-in była jednak najpopularniejsza? Jest nią Ford Kuga. Na amerykańskiego SUVa zdecydowało się 17,1 tysięcy odbiorców, co daje wzrost 5,7% względem okresu styczeń-maj 2022 roku.

 

Miejsca 2-4 zostały z kolei zdominowane przez chińsko-szwedzkie auta należące do grupy Geely-Volvo. Są to modele Lynk&Co 01, Volvo XC60 oraz Volvo XC40. Pod względem hybryd typu plug-in grupa ta jest więc jednym z liderów rynku.

Ford Kuga — najpopularniejsza hybryda typu plug-in w Europie

Ford Kuga to model, który na rynku jest obecny od dobrych kilkunastu lat. W tym czasie amerykański producent wydał trzy generacje tego modelu. Najnowsza pochodzi z 2019 roku i jest produkowana w Walencji. To właśnie w niej do oferty dołączono silnik typu PHEV. Kuga podobnie jak Tesla Model Y jest SUVem z segmentu D.

 

W Polsce ceny Forda Kuga PHEV zaczynają się od 211 tysięcy złotych. Cena najlepszej edycji Graphite Tech Edition wynosi z kolei 238 490 złotych. W aucie zastosowano jednostkę napędową o pojemności 2.5 litra. Jej moc to 225 koni mechanicznych, a do kół trafia poprzez bezstopniową przekładnię eCVT. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym ma wynosić około 5.5 litra na 100 kilometrów. Prędkość maksymalna to 200 km/h, a do setki samochód rozpędza się w 9.2 sekundy.