opel

Opel prezentuje nowe logo

W ciągu ostatnich kilku dekad Opel to jeden z najczęściej zmieniających logo producentów w całym motoryzacyjnym świecie. Niemiecka marka robi wiele, by utrzymać ten tytuł i po raz kolejny zaprezentowała nowy logotyp, który w najbliższym czasie trafi na produkowane samochody. Oto co zmieniło się w logotypie Opla i jaki jest cel w kolejnej już zmianie firmowego znaku.

Historia logotypów Opla

Historia logotypów Opla jest niesamowicie rozbudowana, gdyż w całej swojej historii marka miała nie kilkanaście, a wręcz kilkadziesiąt logotypów. Niektóre były wprowadzane na stałe, inne jedynie epizodycznie. Logotypy z samych początków Opla dziś nie tworzą większych skojarzeń z tą marką. Trzeba jednak pamiętać, że na samym początku swojego istnienia, niemiecka marka produkowała głównie rowery. Od 1899 roku w logotypie zaczęła się jednak pojawiać nazwa Opel. W różnych wydaniach takie znaki firmowe były wydawane aż do 1937 roku. W tym czasie Opel miał aż 9 różnych logotypów zawierających przede wszystkim nazwę firmy.

 

W 1937 roku po raz pierwszy w historii nazwa Opel zniknęła jednak z logotypu. Wtedy wprowadzono logo składające się ze sporego, żółtego pierścienia, przez który przelatuje szara rakieta. Z takiej koncepcji korzystano przez kolejne kilkanaście do kilkudziesięciu lat. Przełom pojawił się w 1952 roku. Wtedy po raz pierwszy Opel zastosował samodzielny znak “Blitz”, czyli charakterystyczną literę Z bardzo długimi końcówkami na górze i dole. Mimo okresowych powrotów do logotypów z rakietą ten znak pozostaje z Oplem aż do dziś.

 

Wśród najbardziej znanych logotypów Opla warto wymienić te z XXI wieku. Marka otworzyła go z logiem wykonanym w pełni czarnym kolorze składającym się ze znaku „Blitz” w okręgu, z napisem Opel pod spodem. Znak ten odświeżono. Okrąg i „Blitz” stał się srebrny, a nazwa marki żółta. Dodatkowo całość wykonano już w trójwymiarze. W 2007 roku okrąg stał się grubszy, a srebro przeszło bardziej w chrom. W 2009 roku z kolei zdecydowano się przenieść napis Opel na okrąg, gdzie wygląda niczym wygrawerowany na pierścieniu.

 

Z chromowanych, srebrnych akcentów Opel zrezygnował w 2017 roku, prezentując odświeżony, klasyczny projekt ze znakiem „Blitz” w okręgu. Z całości zniknął napis Opel, a do tego logotyp wykonano w czarnej barwie. Nazwa marki do loga powróciła już trzy lata później w 2020 roku. Dodatkowo nieco odchudzono linie. Ten logotyp przetrwał jednak zaledwie trzy lata, tak samo jak swój poprzednik.

Nowe logo Opla — klasyka w nowoczesnym wydaniu

W ostatnich latach nowe logo Opla co 3 lata stało się wręcz tradycją. Co zmieniono tym razem? Opel doskonale wie, że wymyślanie koła na nowo w tym momencie raczej nie jest zbyt dobrą decyzją. Zamiast tego postawiono na znaczne odświeżenie i odchudzenie logotypu. Dalej mamy więc kultowy znak „Blitz” w czarnym okręgu. Koło stało się jednak znacznie cieńsze. Sam „Blitz” z kolei zyskał przerwę w swoim środku. Dodatkowo nie przecina on już okręgu. W miejscu, gdzie wcześniej znak „Blitz” stykał się z kołem, zrobiono przerwy.

 

Wedle samej marki odświeżone logo ma doskonale pokazywać podejście Opla do elektromobilności. Świadczy o tym sam znak „Blitz”, czyli błyskawica w języku niemieckim. W ten sposób Opel jasno pokazuje, że zależy mu na samochodach elektrycznych i faktycznie chce w 2028 roku stać się pierwszą w pełni zelektryfikowaną marką w całej Europie.

 

Pierwsze plany mówią o tym, że nowe logo Opla trafi do seryjnie produkowanych samochodów w 2024 roku. Następnie będzie wprowadzane stopniowo do kolejnych modeli. Fani marki będą mogli je zobaczyć na żywo jeszcze w tym roku. Opel planuje oficjalną prezentację podczas targów IAA Mobility w Monachium. Tam na stoisku Opla nowy logotyp ma być dokładnie pokazany, a ponadto producent z Russelsheim zaplanował na to wydarzenie jakąś niespodziankę. Co dokładnie planuje Opel? Na ten moment tego nie wiemy, więc nie pozostaje nam nic innego jak tylko czekać na targi IAA Mobility. W ich trakcie z pewnością poznamy wiele nowych informacji o przyszłości niemieckiej marki.